Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms på erhvervslokaler?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Aug 09
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lejet nogle lokaler, ejendommen er momsfri 

hvis jeg så lejer en stol ud i de her lokaler er det så også uden moms? :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej ikke hvis ikke din virksomhed er momsfri - udlejning har frivillighed hvad moms angår - ikke andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Aug 09
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså jeg har en skønhedssalon og er derfor momsregistreret, betyder det så, at jeg skal opkræve moms fra mine lejere, selvom jeg ikke betaler moms til min udlejer? 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, du skal kun opkræve moms hvis du foretager en særskilt frivillig momsregistrering af selve lejemålet. I modsat fald er lejen momsfri.

Momsfritagelsen omfatter dog kun udlejning af fast ejendom, så hvis du opkræver særskilt betaling for stolen vil der skulle moms på.

Derimod kan du godt opkræve lidt højere husleje for et møbleret lejemål, så længe vederlaget for inventaret ikke er angivet særskilt ( https://skat.dk/skat.aspx?oid=1947118 ).

Tilmeldt 4. Aug 09
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

annastrangholt:

Altså jeg har en skønhedssalon og er derfor momsregistreret, betyder det så, at jeg skal opkræve moms fra mine lejere, selvom jeg ikke betaler moms til min udlejer? 

Som jeg forstår dig er det ikke lokalet du udlejer som sådan (kunne måske også kræve OK fra udlejer hvis du fremlejer videre) men du tager betalt for at en kollega benytter inventar (og vel lokalet) - Er det rent udleje af lokalet må det kunne være uden moms - men jeg tvivler på betaling for brug af stol og inventar - som vel ikke er noget der hører med i din egen leje, kan være momsfrit som sådan - ER det lokaleleje må det kunne være uden og du har så ikke momsfradrag for noget i den forbindelse
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg tror også jeg misforstod spørgsmålet. Trådstarter lejer selv lokalet og vil nu gerne fremleje en plads i skønhedssalonen.

Hvis der med en "stol" menes et specifikt areal i lokalet, som lejeren får eneret over, og hvor der befinder sig en stol der kan anvendes til skønhedssalonarbejde, så vil er kunne være tale om momsfritaget udlejning. Udlejning af fast ejendom er kendetegnet ved at lejeren får overdraget eneretten over et areal - ikke nødvendigvis et helt lokale.

Hvis der derimod blot menes at "lejeren" får lov til at komme og bruge en vilkårlig stol i lokalet, så er det helt klart momspligtigt.

Tilmeldt 4. Aug 09
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg uddyber lige, men som jeg forstår det ud fra jeres beskeder er det momsfrit. 

Der er 3 lokaler i alt, jeg har mit og så lejer jeg de to andre ud til 2 selvstændige, hvor de her hver deres og medbringer deres eget inventar :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja så lejer du jo vel lokalet ud til nogen der så har retten til den del af lokalet - uden moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med John :)

Det forvirrede lidt at du talte om en "stol", men jeg går ud fra at det er salon slang for et afgrænset område.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)