Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af egen andelslejlighed: Kan man bruge BRL §5 stk.2?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Dec 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! Jeg ved ikke, om dette er et spørgsmål jeg kan stille her - men nu prøver jeg:

Jeg bor i København og skal leje min andelslejlighed ud i 4 måneder, og jeg er i tvivl om hvad jeg må tage i husleje. Det springende punkt for mig er, om man kan bruge boligreguleringslovens §5 stk.2, som fortæller, at hvis lejligheden er "gennemgribende renoveret" for XX kr., så kan man udleje til "det lejedes værdi".

Altså - for at gøre det kort: Kan 5.2 bruges, når jeg skal udleje min andelslejlighed? Eller skal man holde sig til omkostningsbestemt leje ligegyldigt hvad? Google kan meget, men dette har jeg ikke kunnet finde svar på.

Mange tak:)!

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man i BRL § 5, stk. 2, taler om det lejedes værdi, er det den leje et tilsvarende lejemål i en ejendom som ligger inden for rimelig afstand fra den lejlighed du vil fremleje i 4 måneder.

Undersøg evt. hos lejere i sådanne ejendomme hvad de betaler i husleje.

Det er meget svært at beregne den omkostningsbestemte husleje i en andelsejendom.

Du skal sørge for at der er tilladelse til fremleje i andelsboligforeningens vedtægter, hvilket normalt kun tillades hvis du skal rejse til udlandet eller så lang væk fra lejligheden, at du ikke kan nå frem og tilbage inden for rimelig tid. Nord- eller sydjylland vil være nok.

Du kunne jo prøve at spørge bestyrelsen om de har andre tilfælde af hvad lejen fastsættes til ved fremleje eller undersøge aom der er usolgte lejligeheder som fortsat udlejes.

En den ting er, at en fremleje for kun 4 måneder næppe vil medføre at fremlejetager klager over huslejens størrelse til huslejenævnet.

Hvis du evt. har brug for mere hjælp, er du velkommen til at skrive til PB.

Mvh

Jørgen

 

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 28. Dec 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og mange tak for det udførlige svar.

Det jeg er i tvivl om er om hvorvidt jeg overhovedet kan bruge 5.2 når det er en andelsbolig. Jeg ringede til huslejenævnet og talte med en sagsbehandler, som sagde at de bruger 29c når det drejer sig om udlejning af andelsboliger. Men han kunne ikke rigtig fortælle mig hvorfor.

Så spørgsmålet er om man overhovedet kan bruge den paragraf (5.2) som fortæller at hvis boligen er gennemgribende renoveret, kan man udleje til “det lejedes værdi” i stedet for ”omkostningsbestemt”.

Tak:)!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)