Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Behov for patent registrering ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg prøver at vurder om jeg tillige skal bruge penge på registrering hos patentstyrelsen, det koster alligevel en sjat og er væsentlig dyre for hele EU

https://johnhannover.blogspot.com/2014/03/Designvaremaerkebeskyttelse.html

Jeg kan forstå at når jeg tager det brug så er jeg beskyttet, men det er "nemmere" at bevise og andre kan finde mig, hvis jeg er registreret?

Hvordan skal "tage i brug" forstås, hvis jeg først har et produkt færdigt til næste år?  CVR og webside er i gang, og jeg har et logo.  

Søger jeg her https://www.dkpto.dk/soeg-i-patenter-og-varemaerker   er der ikke noget på mit navn, hvilket jeg gjorde da jeg oprettede virksomheden.

Søger jeg på google er der et binavn i Australien med samme navn. Forretningerne har intet med hinanden at gøre.

Søger jeg her: https://www.rettigheder.dk/  Kommmer der noget frem der kan minde om det, GmbH organistaion, med land "WO".

Deres er Ord1+"2"+Ord2 . Det er almindelige engelske ord. Mit virksomhedsnavn er Ord2 Ord1+"s".

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Jun 12
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person

Hejsa, jeg vil forsøge at forklare det så godt som overhovedet muligt - for det er en anelse kringlet og til tider vagt formuleret på "officielle" sider.

Ved ibrugtagen skal forståes, i det øjeblik du aktivt bruger det. F.eks. logo. Eller nemmere at forholde sig til, virksomhedsnavn. Idet du får registreret virksomhedsnavn og får CVR, så er det navn taget i brug.

Ift. det du skriver med, at have et produkt, der først er færdigt til næste år - det vil så først blive aktivt brugt fra næste år og derfor kan andre i princippet nå at lancere det samme, før dig, uden der er nogen overtrædelser sket. 

Du skal også hæfte dig ved denne sætning: "For at varemærke retten skal bevares, skal varemærket så også bruges aktivt løbende hvis ikke det er registreret." - Dette betyder, at det ikke er nok bare at tage noget i brug. Hvis denne ibrugtagen ikke bliver opretholdt, vil det altså miste sin beskyttelse.

Håber at dette klargøre lidt af det du efterspørger - ellers skal du søge specifikt på lovkravene. Ophavsrettigheder hører under immaterialret.

Med venlig hilsen

Frederik Feldborg

Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, men det er kun virksomhedsnavnet og logo, så de produkter/ydelser jeg sælger til næste år kræver ikke patent eller særlig beskyttet navn, de sælges i virksomhedens navn, som jeg jo har taget i brug.    

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Du stiller mange spørgsmål i dit indlæg, og du roder rundt i nogle forskellige begreber, hvilket er meget farligt, når der er tale om denne type af registreringer. 

Patent er noget, man kan få på opfindelser og funktioner, som er nye, og som ingen har set før. Der skal altså være tale om noget helt unikt.

Logo, brand navn, firmanavn mm er varemærker. Logoet kan ligeledes være beskyttet af ophavsret og designrettigheder. 

Om du skal have patent eller varemærkebeskytte dit firma, kan ingen svare på ud fra de meget få oplysninger, som der fremgår af dit indlæg. 

Men man kan sige det således. Hvis du vil sælge et brandet produkt, f.eks sæbedispenser, så er det nok svært at få patent på selve opfindelsen, med mindre den er helt nyskabende, hvorfor det nok er spild af penge med en sådan registrering. Derimod er det en god ide, at få brandnavnet varemærkebeskyttet, hvis du har ambitioner om at sælge udenfor Danmarks grænser. Og logoet kan ligeledes være smart at beskytte.

Begrebet "tage i brug" er en fortolkning, som primært vil gælde for det danske marked, for dit vedkommende. Dvs hvis du er den første, som bringer produktet på det danske marked med det brandnavn/firmanavn, vil du som udgangspunkt have retten til det, hvis navnet er unikt nok. Men det gælder altså kun DK, hvis det er markedet, du starter på. Og navnet skal altså tages i brug, det er ikke nok, at du har skrevet det på et stykke papir eller andet. Dette begreb kræver, at der sker en handling, hvor navnet anvendes, og dette kan dokumenteres.

Dvs et firma i Tyskland eller Spanien kan altså efterfølgende godt anvende samme navn, uden at du kan gøre noget. Her skal du have varemærkebeskyttet dit firmanavn/brandnavn, og gerne inden du lancerer produktet. Ellers kan du intet gøre.

Samtidig skal du vide, at det er dyrt at have et varemærke, eller dvs især at beskytte et varemærke, hvis der opstår tvister. 

Australien er udenfor EU, så det skal du ikke være nervøs for, med mindre du har intentioner om at sælge til Australien f.eks via distributører, agenter eller forhandlere. Så bør du undersøge den lokale australske lovgivning, før du bringer produktet på markedet for at undgå problemer. 

Om det tyske GmbH er et problem for dit navn, kan ingen svare på, når vi ikke kender navnet. Igen for at opnå et varemærke, skal navnet være unikt, og det vil det f.eks ikke være, hvis dit navn er "rød bil" eller "red cars".

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

ah, ja tak for afklaringen, beklager at jeg blander det sammen. Det er i første omgang virksomhedsnavn og logo jeg snakker om, i første omgang blev det kendte ydelser, eller jeg laver noget unik rådgivning sammen med og bruge det på en speciel måde, men jeg tænker ikke patent på det. 

Jeg vil mene at ordene sat sammen er mere unik end røde biler :)

 

     

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

GVs:

ah, ja tak for afklaringen, beklager at jeg blander det sammen. Det er i første omgang virksomhedsnavn og logo jeg snakker om, i første omgang blev det kendte ydelser, eller jeg laver noget unik rådgivning sammen med og bruge det på en speciel måde, men jeg tænker ikke patent på det. 

Jeg vil mene at ordene sat sammen er mere unik end røde biler :)

Hvis du mener, at navnet er vigtigt for din forretning, vil jeg da anbefale, at du bruger de 1300-1400 euro, det koster at få en varemærkeadvokat til at lave registreringen for dig i hele EU. Logoet kan altid diskuteres, da det jo automatisk er beskyttet af ophavsret, hvis det er nyt og unikt.

Så navnet ville jeg vælge at beskytte, hvis jeg skulle vælge noget :)

Har du pengene til det, kan du jo både beskytte navnet og logoet.

Men inden du gør noget, så søg lidt rundt på disse sites, og vælg dit navn i forskellige versioner/stavemåder, så får du hurtigt en ide om, hvad der er af andre registrerede varemærker.

https://euipo.europa.eu/ohimportal/da 

https://www.tmdn.org/tmview/welcome 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)