Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til værdisætning af hobby-virksomhed

Side 3 ud af 3 (21 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

themacster:
Generelt tak for jeres input - alle sammen. Fint med lidt debat og uenighed, det giver også mig gode argumenter overfor min kompagnon.
Han mener selv at virksomheden er 500.000 værd, hvilket jeg har prøvet at forklare ham der er helt skudt ved siden af.
Hvis ikke vi kan blive enige om en pris for hans andel, så lukker vi blot virksomheden, deler inventar og overskuddet og så starter jeg op på ny. Jeg skal dog holde det op i mod hvad det vil koste mig at starte for fra i forhold til etablering, ny medlemsbase m.v. og det skal jeg jo så prøve at prissætte på en eller anden måde.

I har gjort mig meget klogere- tusind tak!

ja 500 t for en virksomhed der ikke engang havde kunnet lønne EN fuldtidsmedarbejder uden den ville have givet underskud. Han må jo, som du beskriver det, også se i øjnene, at så er i en deadlock - hvor I forhåbentlig har en ejeraftale der siger hvad i SÅ skal gøre. Du kan jo ikke bare lukke den, hvis han med 50% siger han ikke vil lukke. Det er jo der en ejeraftale er helt afgørende - Den skulle på forhånd have sagt hvordan en af jeg trådte ud - vurderingsprincipper, og evt en mellemmand der havde ret til at afgøre en strid - og hvis ikke enighed - så lukning eller - følge mellemmandens råd

Det er klart, du kan så bare sige: Jeg starter ny, og så må den gamle bare ligge brak, indtil i finder løsning, og han vil vel ikke drive den

Det er ret oplagt for dig, at sige OK til at give han de 20.000 anparterne er værd evt med tillæg af markedsværdi af inventaret - og er det så ialt 30.000 så får han skat af aktieindkomst af de 10.000 kr

Overskuddet på 240.000 kan han jo ikke bare få halvdelen af for aktierne. Selskabet skal jo beskattes af det og det er jo DIG der skal betale din makker for anparterne med dine egne penge (efter skat) - ikke selskabet som umiddelbart ikke har frie midler til køb af egne aktier. Du kan derfor max give de 20 t + evt lidt ekstra for aktiver

Overskuddet kan I dele ved at han får løn (og du gør hvis du ikke vil lade det stå) - på halvdelen = 120.000 kr - som selskabet jo så ikke betaler skat af - men som han jo skal af med skat af - Alternativt kan i beskatte med 22% af det og han kan få udbytte på 120.000 men der får ha jo så 27/42% skat af udbytte og det vil være dyrere for ham, end skat af løn hvis han er i bundskat. Han kan ikke af dig - eller selskabet - få halvdelen af overskuddet uden skat.

I bund og grund skal I nok have en med lidt økonomisk overblik til at "holde jer i hånden" i projektet, ellers misser i sikkert noget i scenariet - det kan koste 20.000 kr og så er der lidt mindre at dele, men I kommer nok sikrere hjem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 3 ud af 3 (21 indlæg)