Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling til mig selv fra holding

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Oct 20
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har tidligere ejet 10% af en driftsvirksomhed. Jeg har for nyligt oprettet et holding ApS, som nu er den nye ejer af de 10% andele i driftsvirksomheden.

Jeg vil gerne "betale mig selv" for andelene, altså jeg vil gerne overføre penge fra holding til mig selv.

Kan jeg bare overføre pengene fra holdingselskabets kasse til min private konto og så bogføre transaktionen med passende bilag, f.eks. sagsresume fra Erhvervsstyrelsen?

Eller er der noget, man skal passe på med, når man sådan overfører penge fra sit eget holding til sin private konto?

-Anders
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46640
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:25

lyder som noget ikke er gjort korrekt. Eneste måde hvor holding jo kan eje de 10% er netop ved at den har købt andelene af dig personligt = betalt dig for dem, så har det ikke det, så ejer det jo ikke 10%.

De skal så også have betalt den korrekte indre værdi for anparterne, da skat ellers kan se det som en gave fra dig til holding - men ellers er det blot at du så angiver gevinst / tab til skat personligt og får pengene fra holding til dig selv

Jeg ved ikke hvilket sagsresume du vil bruge som bilag - men det er jo selskabets aktiebog på selskabets adresse + ejerregister over legal ejer der skal ændres og evt kunne være bilag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Oct 20
Skrevet kl. 12:45

Tak for svar John,

Jeg har fået folk til at ændre alle papirer og få opdateret alt hos Erhvervsstyrelsen, men de har jo ikke lavet nogen transaktioner for mig.

Det eneste udestående er blot, at der skal foregå den her betaling, og her var mit spørgsmål blot, om der var mere i det, end at jeg lavede en bankoverførsel fra mit holding til mig selv, og så vedhæfter alle papirer som bilag (overdragelsesaftale, ejeraftale). Sagsresuméet er blot Erhvervsstyrelsens kvittering for, at de har opdateret informationerne, som også kan ses på virk.dk.

Jeg skulle mene, at værdien af anparterne er den samme, da det er meget kort tid siden jeg selv overtog andelene...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:26

der er ikke andet i det end holding betaler dig så - og at det skal være til korrekt værdi på dagen - som KAN være samme men jo også kunne være steget hvis der var kommet kunder til osv

vh John Hannover

Tilmeldt 14. Oct 20
Skrevet kl. 14:47
Modtaget.

Lidt relateret: hvad er egentlig reglerne for revurdering af virksomhed og dermed andele? Hvornår ved man, det er tid til at revurdere, og hvem gør det?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:19

Det er noget man kun skal ved handel til nærtstående - som ex fra en selv til ens holding eller til ens søn - og her bruges ofte indre værdi men der kan godt skulle vurderes ting som goodwill - En revisor er en mulighed for at få en vurdering til handel nærtstående. Mellem andre, sælger man som man har lyst til

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)