Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pludselig ændring i lejevilkår - hjælp og rådgivning?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer, 

Mit keramik og malerværksted bliver drevet fra kælderen hos en andelsboligforening. Jeg lever af mit kunstneriske arbejde. 

I lejekontrakten fremgår det tydeligt, hvad det er for typer af arbejde jeg udfører, og at jeg har ret til at bruge fællesfaciliteterne, herunder vask og dermed afløb i kælderen til dette formål. 

I weekenden har andelsboligforeningen så haft arbejdsweekend, og i den forbindelse har de renset vandlåsen til vasken. Her kunne de se spor af ler. Afløbet fungerer fint. Der er ingen problemer overhovedet, men sporerne af ler har givet dem en "bekymring". Jeg bruger vasken til at vaske mine værktøjer rene, til at vride klude op og tørre borde med ler på af mv. Uden denne mulighed kan der ganske simpelt ikke arbejdes. Overhovedet. 

De har dog nu meddelt mig, at jeg ikke må bruge vask og afløb til ler-relaterede ting. I praksis betyder det, at jeg ikke længere kan udøve mit erhverv fra de lokaler, jeg har lejet til formålet. Jeg har kun benyttet lokalerne til det aftalte, og har absolut aldrig været et problem for dem. Jeg tror ikke de sådan rigtigt har tænkt sig om, og faktisk kender konsekvenserne af denne ret hastige beslutning for både mig - og dem. Jeg har skrevet til dem, hvad deres meddelelse betyder, men har ikke hørt fra dem. 

I henhold til erhvervslejeloven § 66 er en udlejer der opsiger et lejemål uden gyldig grund, hvilket de facto er det de gør, forpligtet til at yde diverse former for erstatning. 

Det er en ret ubehagelig oplevelse at få sådan en mail, der reelt indebærer at jeg nu måske er erhvervsmæssigt hjemløs. Jeg skal selvfølgelig tale med dem, men har på fornemmelsen af jeg nok får brug for en advokat da jeg ikke føler mig sådan helt sikker på, at jeg kan tale med dem om det. Jeg har kun været der i 6 måneder. 

Er der nogen af jer, der har erfaring med lignende sager? Og kender i nogle med ekspertise i erhvervslejeret, som I tænker kunne hjælpe mig?

Vh
Keramikeren

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du en god idé, men mangler du et lille skub? Så kan du med fordel blive en del af vores netværk. Her får du sparring på hvordan du kommer videre med dine idéer. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har nok mest det problem - at uden gyldig grund er til diskussion. Ler er jo ikke godt i afløb - og nej det har ikke skabt problem før osv - men sagt ligeud - tror jeg det er lidt op af bakke for dig, at argumentere for at det ikke skader, med et relativt tungt produkt som ler/stenstøv osv - i et afløb
OM de så burde have vidst det hele tiden - er svært at sige men det er ikke en let sat at vinde hvis du vil ende i retten desværre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 

Er du jurist?

Man kan ganske enkelt sætte en "opsamler" op under vasken. Det gør de fx på offentlige undervisingssteder, hvor der er 100 elever igennem på en dag. Det er ikke videnskab. Jeg har iøvrigt ALDRIG hørt om, at et værksted, der bare har en enkelt keramiker, kan ødelægge et afløb. Fedt fra madvarer er værre end ler. 

Desuden handler dette ikke om, om ler kan sætte sig i vasken eller ej. Det handler om deres ret til at give mig påbud om ikke at kunne bruge lokalerne på et usagligt og ikke dokumenteret grundlag - og det forhold, at de er "bekymrede" uden der er et reelt problem, er slet ikke gyldig grund. Jeg er selv jurist, men har ikke arbejdet med jura i mange år. Derfor søger jeg svar for folk der VED noget om emnet, og ikke bare har en mavefornemmelse. 

Det er desuden sådan, at man ikke bare kan sende en mail om, at "nu må du ikke bruge vasken mere", der eksisterer diverse varslingsregler der skal overholdes, og de skal give mig henvisninger til hvordan jeg kan påklage deres beslutning. Intet af dette er overholdt.

Jeg er derfor bestemt af den opfattelse, af min sag er god. Rigtig god. Men lad mig endelig høre fra nogen, der virkelig har kendskab til erhvervslejeret eller har prøvet noget tilsvarende. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Copenhagen Statement:
men sporerne af ler har givet dem en "bekymring".

Bekymringer i forhold til hvad?  Det lyder næsten som en undskyldning for at komme af med dig som lejer, kunne det være tilfældet?  Selve ler problemet burde ment kunne løses med en såkaldt gipsudskiller som kan monteres på afløbet, den koster nogle få tusinde kroner.

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, du har helt ret. 

Min oplevelse er også, at de måske vil af med mig. Jeg forstår bare ikke rigtig hvorfor, da jeg ikke på nogen måde har været til gene for dem, eller haft problemer med dem. 

Hvad er "nogle få tusinde kroner"?

Og kan nogen anbefale en advokat. Jeg må have fat i en sådan. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er, at erhverv kan du ikke bruge LLO til - så ha - du har jo kun advokat til det her - og - det skal jo ikke være gode penge efter dårlige

Er det muligt, at du laver aftale om, at du tager afløbsproblemet hvis det skyldes ler eller noget af dit og betaler for det evt. En andelsforening har jo til formål at beskytte andelshaverne og vil derfor næppe have lyst til at se problemer med afløbet.

Jeg forestiller mig ikke, at det er muligt at DU kan få renset vandet inden det løber ud, og så er næste nok, at se OM der skulle være nogle kunstner kollektiver, hvor du kan deles om brændeovn, drejeskiver, afløb osv - selv om det samlet kan være dyrere, så kan det jo være sjovere

God vind med det i alle fald  - jeg synes det er synd for dig at du er havnet der, men ser ikke helt en løsning, hvor en advokat betaler sig godt for dig - kun forhandling og velvilje fra andelsforening kan jeg se som evt mulighed frem for at finde alternativt sted

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Copenhagen Statement:
Hvad er "nogle få tusinde kroner"?

kommer jo an på størrelsen, prøv at Google gipsudskiller.

Frem for advokat, vil dialog nok være det bedste at starte med, spørg dem hvad det er de er bange for og forslå dem en gipsudskiller.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Cookie - John Hannover:
Jeg forestiller mig ikke, at det er muligt at DU kan få renset vandet inden det løber ud,

Du har åbenbart ikke læst hvad jeg skriver mht. en gips udskiller.

https://www.purus.dk/produkter/gipsudskilleresandfang/

nej det kom samtidigt med jeg skrev-  men om en andelsforening så siger det rækker til at berolige dem og hvor godt den virker i forhold til afvaskning af ler materialer, aner jeg ikke - det kan trådstarter da sagtens prøve at undersøge.  Jeg ved fra venner - at ler (og stenstøv endnu værre) i et afløb, som måske ikke har konstant flow - er noget lort)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)