Det er nok fordi du spørger en dansk revisor - som dog også burde kunne svare hvis denne ville - men en tysk kan jo helt sikkert svare - også de danske som i grænselandet opererer og har mange kunder på begge sider af grænsen. Ja du skal have tysk selskab af hensyn til tysk moms - f.eks et UG - som er relativt let at stifte, det svære kan være at få en bank når du ikke selv bor i Tyskland, så den del skal du tage i ed.
Jeg kender ikke tyske brugtmomsregler men de må minde om danske når det er køb inden for EU vil jeg tro
Jeg køber og sælger brugte biler direkte fra tyskland og sælger dem videre i Tyskland.
Jeg er jo bosiddende i DK og har mit CVR nr. i Danmark.
Hvordan står jeg i forhold til momsen?
De biler du køber og sælger - krydser de landegrænsen til Danmark inden de bliver videresolgt? Det er det vigtigste spørgsmål i forhold til hvilket land du skal momsregistreres i.
Nawris:
Herudover er der vel også brugtmomsordning i Tyskland?
Ja, det er der! Reglerne i Tyskland og DK er tæt på identiske.
Jeg er ikke interesseret i at oprette et selskab i Tyskland.
Vil gerne vide om jeg kan nøjes med at momsregistrere mig også derigennem betale moms til det tyske "skattevæsen".
I teorien kan du blot momsregistrere dig i Tyskland uden at skulle etablere decideret selskab eller virksomhed. I DK kaldes det et administrativt momsnummer. Men jeg kender ikke de administrative regler godt nok til at kunne svare dig på om det er nødvendigt med bankkonto osv. i Tyskland.