Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætterkonto og/eller privat indskud

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Oct 20
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Har planer om at snarligt at starte i/s virksomhed inden for sundhedsbranchen. Forventer relativ hurtig pæn omsætning og derfor topskat for mig og min partner inden for 1-3 år.
Nuværende fast job begge med indtægt i topskat
Regner med at skulle ligge 500-600.000 i startudgifter ifht lokale, inventar mm

Mit spørgsmål går så på ved opstart hvad som er smartest skatteteknisk

Indbetale f.eks 300.000,- hver på iværksætter konto og derved få ca 150.000 tilbage i skat som vi evt kan låne til firmaet til f.eks løn i starten

Låne firmaet pengene privat eller dele heraf med tilbagebetaling istedet for løn for at holde løn niveauet nede under topskat længere tid - og må man overhoved låne (Lave indskud)firmaet penge til udbetaling af løn og derefter tilbagebetale lån når der er overskud

Konkurs forventes ikke at kunne blive en realitet i branchen hvorfor det ikke bør tages med i betragtning

Har begge økonomi til at kunne låne firmaet penge og fryse dem inde i en periode.

Håber ovenstående giver mening
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tl82:
Har planer om at snarligt at starte i/s virksomhed inden for sundhedsbranchen. 
Mit spørgsmål går så på ved opstart hvad som er smartest skatteteknisk

Indbetale f.eks 300.000,- hver på iværksætter konto og derved få ca 150.000 tilbage i skat som vi evt kan låne til firmaet til f.eks løn i starten

Låne firmaet pengene privat eller dele heraf med tilbagebetaling istedet for løn for at holde løn niveauet nede under topskat længere tid - og må man overhoved låne (Lave indskud)firmaet penge til udbetaling af løn og derefter tilbagebetale lån når der er overskud

iværksætterkonto må du regne på men til det med at låne: Ja du må låne et I/S alt du vil - det du skyder ind og hæver i I/S har intet med skat at gøre med mindre du bruger VSO - Tilbagebetaling af indskuddet betyder så heller ikke mindre skat til gengæld, da ind skud og hævninger i personlig virksomhed uden VSO ikke påvirker resultatet

Overvej e bog eller paperback om personlig virksomhed inkl I/S og skat i den sammenhæng (og VSO) https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Oct 20
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 07:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Tænkt eksempel for nemheden skyld

Vi har 200.000,- i overskud i firmaet Første år før løn til os selv - låner firmaet resten op til topskat grænsen

Næste år 500.000 overskud/ekstra efter udbetaling af lån til topskat grænsen. Kan herved tilbagebetales ifht indbetaling første år og derved undgå for stor andel af topskat 2. år

Dvs vi binder kapital midlertidigt for indtil det overskud hele tiden at kunne udbetale løn til topskatsgrænsen

Men er det kun som firma man kan det, da der skal være et regulært overskud for at kunne udbetale løn

Og hvis ikke er det måske bedre at starte et Aps fra starten da vi forventer at ramme grænsen inden for få år

Håber det giver mening
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tl82:
Tænkt eksempel for nemheden skyld

Vi har 200.000,- i overskud i firmaet Første år før løn til os selv - låner firmaet resten op til topskat grænsen

Næste år 500.000 overskud/ekstra efter udbetaling af lån til topskat grænsen. Kan herved tilbagebetales ifht indbetaling første år og derved undgå for stor andel af topskat 2. år

Det er overskuddet alene som du beskattes ud fra, du kan ikke låne dig selv indkomst for at komme til topskat.

Hvis du har 200.000 kr. i overskud (som du måske skal dele med den anden interessent) så er de 200.000 kr. udgangspunktet for beskatning. Det findes der ingen skattemodeller som kan ændre på.

 

Men tag nu fat i en revisor eller anden skattekyndig og få lidt vejledning til hvordan skatten virker. (Eller læs John's bog til at starte med)

Det er så træls rent ud sagt at komme igang under forkerte forudsætninger - og ikke mindst dyrt at lave nybegynderfejl.

Tl82:


Men er det kun som firma man kan det, da der skal være et regulært overskud for at kunne udbetale løn

Og hvis ikke er det måske bedre at starte et Aps fra starten da vi forventer at ramme grænsen inden for få år

Der er ikke den store forskel rent skattemæssigt om I driver virksomheden som personlig virk eller som selskab (ApS). Det ændrer jeres indtægt ikke på.

 

Jeg vil ikke fraråde at starte selskab (måske endda med holdingselskaber), men pas nu på med at bruge for mange penge på et stort setup som måske slet ikke er nødvendig.

Tilmeldt 11. Oct 20
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Planen er helt klar også revisor inden opstart. Muligheden for opstart kommer dog lidt uventet tidligt og derfor prøver jeg at komme foran på alle fronter herunder evt indbetaling til iværksætter konto indtil jeg har fået snakket med revisor.
Sætter pris på hjælpen
Tilmeldt 11. Oct 20
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Men er det så overhoved en ide i at indsætte på iværksætter konto når man godt kan undvære pengene en periode til indskud

Eks
Indsætter 300.000 på iværksætter konto. Får ca halvdelen tilbage i skat dvs ca 150.000,-

Låner 300.000 til firmaet - får 300.000,- tilbage igen over tid.

Hvorfor så iværksætter konto fraset at få 300.000+150.000 i likvid Til opstart men tilgengæld tabe 150.000,-

Eller er der noget jeg ikke fanger
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Iværksætter kontoen giver skattebesparelse under opsparing - en skat som så udløses siden - det giver likviditet til at komme igang og under spareperioden

jeg er ikke med på dine låne tanker - lån ind giver ikke skat for dig eller I/S (eller ApS) og tilbagebetaling heller ikke, men tilbagebetaling nedsætter jo ikke resultat til skat - det er jo bare gæld der byttes bort mod kontanter både ind og ud - så der er intet skat i lånet - ud over hvis i selskabsform, renten

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)