Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forstå overskud og selskabsskat og ...

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Oct 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

Jeg skal lige forstå de forskellige skattebegreber.

Jeg har et ApS og er ene-ejer - en lille webshop - og har fået et godt lille overskud på kontoen nu.

Når jeg så står og skal gøre året op, kan jeg jo så vælge at udbetale overskud i løn til mig selv, eller geninvestere det, men hvordan betales skatten?

- Hvis jeg udbetaler det i løn til mig selv, hvorfor gør jeg det så ikke bare før året slutter, så jeg ikke først skal betale selskabsskat og så skat af løn?

- Hvis jeg vil geninvestere pengene - fx i annoncer til at øge omsætning eller købe varelager - hvorfor gør jeg så ikke blot dette før året slutter, så jeg ikke skal betale virksomhedsskat der også?

Misser jeg noget? :-)

Altså, det er ikke fordi jeg ikke vil betale skat, skal bare lige forstå dynamikkerne? :-)


Laura
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan hæve løn - og så er det jo en udgift - og dermed går dit overskud jo ned. Lønnen skal du tilbageholde AM bidrag og skat for som al anden løn - Brug lønprogtram

Du kan ikke købe varelager og sætte overskud ned - varelager skal tælles op til indkøbspris og er ikke en udgift http://johnhannover.blogspot.dk/2016/11/varelager-er-ikke-en-udgift.html det er en typisk fejl der giver slemme skatteproblemer. er du usikker der - så brug en bogholder online ellers slår du dig 

dit overskud - efter udgifter til løn og andet - f.eks reklamer osv (men ikke varer på lager) betaler du 22% selskabsskat af

Overvej bogen om Aps så du kan det mest grundliggende. Den er letlæst som e-bog eller paperback og fuldt opdateret https://jh-e-books.blogspot.com/2019/09/aps-anden-udgave-sept-2019.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Enig i at du skal overveje hvorvidt og hvor meget løn du skal have udbetalt fra dit ApS. Det andet du kan vælge at gøre er at lade dit ApS udbetale udbytte.

Hvad der er bedst for dig kræver en individuel vurdering, så du bør i mine øjne søge lidt rådgivning - i hvert fald hvis det er 30.000 kr eller mere der er i spil.

Hvis du afslutter regnskabsåret 31.12 så få hjælp her i oktober eller november.

Venlig hilsen

Steffen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)