Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for computer købt på afbetaling

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 24. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

På humac.dk kan man købe en computer på delbetaling. Lånes foretages dermed gennem Santander Consumer Bank. Dette er også muligt, hvis man i bestillingsprocessen angiver, at man er erhvervskunde og opgiver virksomhedens navn.

Men lånet optager man jo umiddelbart som privatperson, altså på ens CPR-nummer.

Hvis man er personligt ejet virksomhed, må man så trække udgiften til sådan en computer fra i moms og skat?

Man skal selvfølgelig købe computeren med henblik på at bruge den i virksomheden og lave fordeling af momsen (evt. 50/50) hvis computeren også bruges privat.

Men jeg tænker på, om der noget i vejen for at trække udgiften fra, når lånet er givet til privatperson? 

Er der nogen der har noget indsigt i dette?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Vent på andre-  men udgangspunktet for momsfradrag er altid, at fakturaen skal være udstedt til ens CVR (med mindre det er omk inden opstart) og det ville jeg mene var samme krav for selve udgiften - Hvilken konto du betaler fra er underordnet og jeg kan som heller ikke se problem i at lånet er til privat person MEN i at faktura er udstedt til andet end dit CVR ville jeg kunne se give problem

Jeg fik selv ex klart nej til at trække internet fra i virksomheden, hvis ikke regningen var udstedt til mit CVR - selv om man som udgangspunkt må trække nødvendigt internet i hjemmet fra - men skriftligt svar om, at hverken moms eller udgift kunne trækkes fra, med mindre fakturering skete til CVR

vent på andre - eller skriv og spørg skat hvis ikke andre kommer med klart andet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 24. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. Tak for svar Smile

Nu er det jo sådan, at man i bestillingsprocessen kan angive virksomhedens navn. Går ud fra, at det så vil fremgå af fakturaen. Det er måske ikke nok? Skal købers 8-cifrede CVR-nummer virkelig også fremgå?

Det svar du har fået fra Skat, synes jeg lyder lidt underligt. I andre tråde her på Amino er det f.eks. blevet diskuteret, om man kan trække et privat mobilabonnement fra, hvis man bruger det i virksomheden. Det tror jeg mange gør. Og der står jo ikke noget CVR-nummer på faktura.

I princippet kunne man jo også gå hen i Bilka og købe en computer, betale med firmakortet og blot få en kassebon uden hverken navn eller CVR-nummer.

Mon ikke det handler om hvorvidt man kan dokumentere/sandsynliggøre at udgiften virkelig vedrører virksomheden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Svaret fra skat blev bekræftet - Du kan ikke trække et privat mobil abonnement fra heller - ikke uden at betale skat af fri telefon - så kan du - men du kan ikke ellers - Så skal regning helt klart udstedes til firmaet

Der er regler for hvornår kassebon (beløbsgrænse) gælder, og er man over den (tror 3000 til private og 5.000 kr til firmaer) så skal man bede om faktura/kvittering med CVR

I mit tilfælde spurgte jeg også om det rakte jeg fik faktura til mit navn - og i linje 2 mit selskabsnavn - uden CVR og de fastholdt svaret, at regningen skulle være alene til mit ApS - men det kan være de ser mildere på personlig virksomhed - er dog sikker på den tydeligt skal være til firmaet for at give momsfradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 24. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen, så er jeg lidt forundret over at de holder sådan fast i CVR-nummer. I Skats artikel om momsfradrag, står der: "Fakturaen skal være udstedt til din virksomhed (rette omkostningsbærer) og skal overholde fakturakravene."

Og under fakturakrav står der ikke noget om KØBERS CVR, men blot "Købers navn og adresse". Til gengæld står der at SÆLGERS CVR-/SE-nr. skal fremgå (naturligvis).

Kilde: skat.dk/skat.aspx?oid=2234579

Men kunne da være interessant også at høre input fra andre.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Borup:

På humac.dk kan man købe en computer på delbetaling. Lånes foretages dermed gennem Santander Consumer Bank. Dette er også muligt, hvis man i bestillingsprocessen angiver, at man er erhvervskunde og opgiver virksomhedens navn.

Men lånet optager man jo umiddelbart som privatperson, altså på ens CPR-nummer.

Hvis man er personligt ejet virksomhed, må man så trække udgiften til sådan en computer fra i moms og skat?

Man skal selvfølgelig købe computeren med henblik på at bruge den i virksomheden og lave fordeling af momsen (evt. 50/50) hvis computeren også bruges privat.

Men jeg tænker på, om der noget i vejen for at trække udgiften fra, når lånet er givet til privatperson? 

Er der nogen der har noget indsigt i dette?

Du skriver: Men lånet optager man jo umiddelbart som privatperson, altså på ens CPR-nummer.

Hvorfor er lånet optaget som privatperson? Man kan vel bare optage et lån som virksomhed. 

Udgiften til computeren har jo intet med lånet at gøre. Hvis fakturaen på computeren helt entydigt er udstedt til virksomheden, så kan jeg ikke se hvorfor den udgift ikke skulle kunne fratrækkes moms- og skattemæssigt af virksomheden. Det kan fx være med angivelse af "Dansk klip og krøl v/Steffen Borup" (hvis enkeltmands-virksomheden hedder det i CVR-registret). 

Hvis lånet er optaget som privatperson, så kan udgifterne til lånet næppe fratrækkes i virksomheden. 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Svaret fra skat blev bekræftet - Du kan ikke trække et privat mobil abonnement fra heller - ikke uden at betale skat af fri telefon - så kan du - men du kan ikke ellers - Så skal regning helt klart udstedes til firmaet

Der er regler for hvornår kassebon (beløbsgrænse) gælder, og er man over den (tror 3000 til private og 5.000 kr til firmaer) så skal man bede om faktura/kvittering med CVR

I mit tilfælde spurgte jeg også om det rakte jeg fik faktura til mit navn - og i linje 2 mit selskabsnavn - uden CVR og de fastholdt svaret, at regningen skulle være alene til mit ApS - men det kan være de ser mildere på personlig virksomhed - er dog sikker på den tydeligt skal være til firmaet for at give momsfradrag

vh John Hannover

For at et selskab skal kunne fratrække en regning, skal regningen normalt utvetydigt være udstedt til selskab ved angivelse af dets formelle navn. 

Jeg forventer at det er OK sådan her:

Cookie Consulting ApS
J. Hannover
(hvis selskabet hedder Cookie Consulting ApS i CVR-registret). 

Jeg forventer at det IKKE er OK sådan her:

J. Hannover
Cooking Consulting

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Wcon:

For at et selskab skal kunne fratrække en regning, skal regningen normalt utvetydigt være udstedt til selskab ved angivelse af dets formelle navn. 

Jeg forventer at det er OK sådan her:

Cookie Consulting ApS
J. Hannover
(hvis selskabet hedder Cookie Consulting ApS i CVR-registret). 

Jeg forventer at det IKKE er OK sådan her:

J. Hannover
Cooking Consulting

Og det er præcis = skats svar. Selskabet først og så gerne en personlig modtager/kontakt men ikke Først mit navn og så bare selskabet ind som en adresselinje ekstra (som jeg godt kunne lave i internettet - hvorimod internetselskabet ikke ville have selskabet først  - uden det blev lavet som erhvervsabonnement - helt efter reglerne og jo den rene småtingsafsafdeling, så jeg betaler internet privat og firmaet må bruge det så meget det vil (erhverv var 2-3 gange så dyrt så det ville være tåbeligt fradrag)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)