Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogen der kan hjælpe mig med at forstå denne faktura?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 26. Dec 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har importeret udstyr fra Kina med fragt betalt til modtager havn, og jeg har (efter købet) læst en gl. tråd på Amino om mystiske omkostninger der lægges på import behandlingen.

Jeg er velvidende om at jeg har forpligtiget mig til at betale omkostninger fra modtagehavn til mit hjem, og det er ikke "problemet".

Men jeg har fået en faktura hvorpå jeg undrede mig over at der var kurssikrings forsikrings beløb som jeg skal betale. Det indikerer for mig at der er udenlandsk valuta blandet ind i det, selvom alle udenlandske omkostninger allerede (iflg. aftale med sælger) er dækket.

Altså burde der kun være danske omkostninger og ikke nogen kurssikrings behov (og dermed heller ikke en omkostning til dette på fakturaen).

Sådan ser min faktura ud:

Jeg har accepteret at lade ShipCo (som åbenbart er shipperen som blev valgt af sælger til shipping) håndtere fortoldning etc. for 750,-, samt at tage imod et tilbud for transport fra Fredericia (ikke Aarhus som ellers er angivet på Bill of Lading) til hjem på 495,- (det er billigt nok).

Og jeg kan også godt forstå at der er kran betaling til havn, samt at shipperen vil tjene på det.

Jeg har valgt at betale hele beløbeet, for at sikre at det ikke er min skyld hvis der skulle gå noget galt i leverancen, men jeg er blevet lidt stejl på at holde dem op på at forklare hvad det egentlig er jeg betaler for.

Email korrespondance:

Fra ShipCo - "Kære Kim, Jeg kunne høre på dig i telefonen du var lidt forvirret om godset kom til Aarhus eller Fredericia. Kørselpris til døren: DKK 498 – vi tjener 0 kr på denne. Noget vi skal gøre for dig? Udover dette DKK 750 for fortoldning som nævnt i telefonen. Se venligst kombineret ankomstadvis / faktura vedlagt."

Fra mig - "Der var godt nok mange handling omkostninger i havnen.... er det ikke per container nogle af disse omkostninger er, ikke per enhed i containeren?
Hvorfor er der en kurs risiko fee?
Jeg betaler jo i Danmark til en Dansk shippingvirksomhed og danske havne omkostninger og da fragten er betalt af afsender, er der altså ikke indblandet udenlandsk valuta, og derfor ingen kursrisiko.

Jeg vil gerne lade jer sørge for transport og fortoldning, men send mig en faktura hvor omkostningerne er korrigeret således ovenstående er taget med i betragtning, alternativt en meget god forklaring, da jeg selv skal kunne forklare min revisor disse uforståelige omkostninger."

Fra ShipCo -Efter flere rykkere "Vi betaler ISF tilbage til vores agent I USA. Så får de deres valuta - det gør vi altid."

Fra mig - "ISF... Import Security Filing??? Denne forsendelse har ikke været forbi USA, så det forstår jeg slet ikke... Kan du ikke lige forklare mig hvad det er jeg har misforstået?"

Fra ShipCo - "Beklager jeg lige fik skrevet USA, men jeg mente vores agent i Kina "

Fra mig - "Det forstår jeg slet ikke...
a) ISF er en USA ting udelukkende.
b) Og selvom kineserne skulle have noget lign, så står ISF for Import security filing.... jeg er ikke ved at eksportere til Kina.

Da jeg ikke har fået fyldestgørende svar på spørgsmålet, får jeg stærk mistanke om at jeg faktureres for ting som jeg absolut ikke burde faktureres for.
Derfor er du simpelthen nødt til at forklare i detaljer, hvordan fakturaen er opbygget, udgiftspost for udgiftspost, med forklaring af de forkortelser der er tillagt de enkelte udgifts poster."

Fra ShipCo - "Du kan ikke sammenligne ISF med IISF eller CISF som det også kaldes. IISF står import service fee (eller China import service fee) og er et fee vi afregner dig i følge aftale med din leverandør. Denne sending er sendt afsted på en aftale som din leverandør har indgået med vores agent. Såfremt du har flere spørgsmål her til, må jeg bede dig kontakte din leverandør."

Fra mig - "Vedr. ISF, så har jeg en klar aftale med leverandøren om at sælgeren betaler alle omkostninger til shipping til Aarhus havn (som der også står i dokumentet).
Import told, handling, transport etc. i havnen betaler jeg.
Med andre ord kan der ikke være et mellemværende mellem mig og sælgeren, som i står som opkræver for.
Er der det, er der foretaget en "kickback" mellem jer og sælgeren, som er foretaget i ond tro (med jeres medvirken).

Jeg har stadig brug for en udpenslet beskrivelse af fakturaen, med alle forkortelser beskrevet i forståelige termer."

Og der står den så.... er jeg helt galt på den?

mvh
Kim Madsen

Fra Aarhus
Tilmeldt 26. Dec 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg kan ikke vedhæfte billed udsnit af fakturaen (Amino ser ud til at smide dem væk), så er de her i tekstuel format :)

Customs Document LS 85.00 DKK 85.00
Customs Clearance LS 750.00 DKK 750.00
Environment Fee LS 65.00 DKK 65.00
Exchange Risk Surcharge WM 110.00 DKK 209.00
Handling Charge LS 595.00 DKK 595.00
Insurance Fee LS 49.00 DKK 49.00
ISPS Fee LS 65.00 DKK 65.00 LCL
Charges MIN 188.00 DKK 188.00
Terminal Hndl. Charge M 365.00 DKK 693.50
Import Service Fee WM 25.00 USD 47.50
Delivery Charge LS 498.00 DKK 498.00

Custom clearance har jeg godkendt.
Delicery charge har jeg godkendt.

Det er egentlig ikke det samlede beløb det drejer sig om... det er princippet. Jeg mener ikke at det er i små importørers interesse at blive snydt af shippere til at betale mere end de faktisk skal. Det tangerer svindel, og det er det jeg anfægter.

Fra Aarhus
Tilmeldt 26. Dec 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Så fik jeg svar på forkortelserne... desværre dukker udsnit af faktura ikke op i dette chat system, selvom jeg indsætter dem.... 

Her er en forklaring på de fees du er blevet afregnet: Customs document/TOLDKONTROL = Fee der afregnes videre fra rederiet, samt vores arbejde, når containerne bliver udtaget til toldkontrol. Customs clearance/FORTOLDNING = Arbejdet med at lave selve fortoldningen (valgfri) Environment fee/MILJOE AFGIFT = Miljøtillæg EXCHANGE RISK SURCHARGE = Kurssikring, da vi bliver afregnet i USD fra vores agent Handling Charge/IMPORT HAND. FEE = Vores håndtering (bl.a. denne mail) Insurance Fee/SAF = Speditørernes ansvarsforsikring ISPS-FEE = Sikkerhedstillæg der betales til dansk havn, som blev indført efter 11. september 2001. LCL SERVICE CHRG = Fysisk løft af varerne ved dansk terminal TERM. HANDLING CHARGE = Lokal omkostning fra rederiet, kørslen fra havn til terminal samt selve administrationen ved dansk terminal Import Service Fee/IISF = Fee som vi ifølge aftalen, som er indgået i Kina, skal videreafregne til jer Delivery Charge/DOOR DEL.CHARGE = Levering til dør (valgfri)


Men det forekommer mig stadig yderst mystisk at der er en aftale lavet i Kina, hvor ShipCo skal viderefakturere mig for Import Service Fee?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad leveringsbetingelser iht. incoterm har du aftalt med sælger?

Hvor meget gods er der tale om?

Fra Aarhus
Tilmeldt 26. Dec 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det er CFS/CFS freight prepaid. Det er een kasse som vejer 210kg.

mvh
Kim

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Aarhus
Tilmeldt 26. Dec 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

CFS står for Container Fraight Station. Det svarer nok til CFR.

Og ja, det ligner scenariet med kickbacks. Jeg er dog ikke så hårdt ramt som eksemplet, og har som sådan accepteret omkostningen, omend den var måske 1000-1500 dkr højere end forventet.

Det er bare ikke i orden at der manipuleres med transport betalinger etc. Det ser ud til at det er det som sker dagligt.
Jeg har checket, via dit link, hvad en tilsvarende transport ville koste, og det var sgu dyrt... fra 10.000 dkr til 20.000 dkr, så i den sammenhæng har jeg nok fået det billigt :)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Madsen:
CFS står for Container Fraight Station. Det svarer nok til CFR.

Det giver ikke nogen menning, for det siger jo intet om hvem der skal betale de forskellige omkostninger.  Du bliver nødt til at få klarlagt hvad betingelser varen er købt på ellers er du ilde stedt mht. en reklamation.

Kim Madsen:
Jeg har checket, via dit link, hvad en tilsvarende transport ville koste, og det var sgu dyrt... fra 10.000 dkr til 20.000 dkr, så i den

Aner ikke hvor du har set de priser, men du er helt gal på den, din forholdsvis lille forsendelse vil aldrig  ALDRIG koste så meget at få hjem.

Fra Aarhus
Tilmeldt 26. Dec 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

>Aner ikke hvor du har set de priser, men du er helt gal på den

Jeg brugte beregneren på dit link og indtastede fra/til adresse og 1 palle og 250kg. Mellem 10k og 20k dkr var de 3 resultater den gav... virkede godt nok overordentligt dyrt ;)

Vedr. omkostninger... så står det på Bill of Lading... Freight prepaid.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)