Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsagt medarbejder

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Apr 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, jeg arbejder i en mindre virksomhed (6 ansatte). Vi har haft flere problemer med en ansat som har været ved os i næsten tre år. Vedkommende blev for nylig opsagt.

Fyringen blev optaget på bånd og den ansatte har nu pudset sin fagforening på og løjet omkring årsagen til fyringen. Pludseligt har hun kroniske sygdomme og påstår indehaveren fyrede hende med sygdom som årsag. Dette er dog løgn, vi har opsigelsen på lydoptagelse da vi vidste det ville blive et problem. Vedkommende vil fritstilles med trusler om en sag via fagforeningen.

Er der nogen der mon har erfaring med håndtering af sådanne situationer? 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ikke tage kontakt til fagforeningen og orientere dem om sagen, så går gassen nok af hende. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Til en anden gang - så gives opsigelse inkl skriftlig begrundelse - ex samarbejdsvanskeligheder - økonomiske årsager osv, så man ikke skal afspille lydoptagelser i arbejdsretten hvis den går så langt. 

Jeg kan ikke se andet at gøre end at fastholde forholdet som det er, og så må hendes fagforening jo henvende sig. Omvendt, skaber medarbejderen værdi nu - eller skader denne - for så er fritstilling jo et ønske fra begge nogen gange - med besked om modregning i evt anden indtægt denne måtte få i fritstillingsperioden. Ofte fritstillede jeg fra start i sådanne situationer, men det er aldrig god præcedens, at vis man kan true sig til det.

Du kan nok regne med, at medarbejderen til fagforeningen vil sige, at I bare brugte standard ord som - samarbejdsvanskeligheder eller hvad I nu har brugt - og at denne har været der i 3 år uden en eneste klage (fyrer man efter 3 år med samarbejdsvanskeligheder som grund skal der være givet skriftlig advarsel) og hvis økonomisk grund - prøve at påstå det slet ikke er den rigtige årsag, og hun har "hørt" fra de andre, at I var sure over sygefraværet som hun var uskyldig i

Er du i DA, så gå til arbejdsgiverforeningen som det første. Hendes fagforening - som er hendes og din modpart i en evt sag, ville jeg vente med, til de evt giver lyd fra sig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er simpelthen dårlig stil ikke at fritstille folk når de fyres. Det er simpelthen ikke fair overfor den fyrede medarbejder.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper I. P:

Det er simpelthen dårlig stil ikke at fritstille folk når de fyres. Det er simpelthen ikke fair overfor den fyrede medarbejder.

Det er ikke dårlig stil. Medarbejderen får løn, så selvfølgelig er det ikke dårlig stil.

MEN når det er sagt, så er det som regel torskedumt at man ikke bare sender vedkommende hjem, efter alle sager er overdraget etc. En opsagt medarbejder giver kun værdi til arbejdspladsen, så længe motivationen er intakt eller det er 100% manuelt arbejde, som at køre truck, plukke varer eller stable kasser. Kundevendt personale og personale med ansvar bør altid sendes hjem med løn, men næsten ingen virksomheder praktiserer det og det er i min optik åndssvagt af dem.

I alle mine år på arbejdsmarkedet, har jeg kun set ganske få gode historier med opsagte medarbejdere. Resten har været en katestrofe at have gående rundt blandt kunder og personale.

Folk, der selv siger op, bør af alle de samme årsager, også sendes hjem.

Men - det er ikke dårlig stil - det er bare dårlige evner til at vurdere situationen.

Slutteligt - så giver jeg John helt ret i, at medarbejderen skulle have haft en skriftlig opsigelse med en klokkeklar årsag til opsigelsen. Der må aldrig bagefter herske tvivl om årsagen etc.

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Så lad os være enige om at være uenige, mener stadig det er dårlig stil. Det er ikke sjovt at blive fyret uanset årsag, så derfor bør man altid tage Et menneskeligt hensyn og fritstille. Som du selv skriver du har ikke selv oplevet at det er gået godt at fastholde en medarbejder i opsagt stilling.

Tilmeldt 12. Apr 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John, hun fik den også skriftligt hvori der selvfølgelig var skrevet årsagen men hun fastholder at have fået andet at vide mundtligt (hun blev opsagt mundtligt og fik først derefter noget skriftligt). Vedkommende ønsker blot fritstilling og ikke en videre sag... Indehaveren derimod er en stædig en, der sandsynligvis havde givet det men som nu nægter efter trusler og løgne på falderebet fra den ansatte. 

Tak for hjælpen! 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jesper I. P:

Det er simpelthen dårlig stil ikke at fritstille folk når de fyres. Det er simpelthen ikke fair overfor den fyrede medarbejder.

Helt uenig. 

Hvis man skal have løn skal man passe sit arbejde. Det er OK at engagement ikke er som før.

Jeg har selv prøvet det som medarbejder hhv. leder, og det fungerer ofte udmærket. 

Med sælgere m.fl. er det ofte en anden sag. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Phasio:

Hej John, hun fik den også skriftligt hvori der selvfølgelig var skrevet årsagen men hun fastholder at have fået andet at vide mundtligt (hun blev opsagt mundtligt og fik først derefter noget skriftligt). Vedkommende ønsker blot fritstilling og ikke en videre sag... Indehaveren derimod er en stædig en, der sandsynligvis havde givet det men som nu nægter efter trusler og løgne på falderebet fra den ansatte. 

Tak for hjælpen! 

Jeg kan følge dig hele vejen - og hvis jeg har måtte opsige - af økonomiske årsager f.eks så har jeg aldrig fritstillet og altid faktisk har medarbejdere til at forstå og arbejde for lønnen ganske så rimeligt-  og også ofte støttet med div hjælp til kurser eller direkte hjælp (ved ex masseopsigelser hvor produktioner blev lukket ned i urentabelt land og flyttet til udlandet - ikke populært, men begavede medarbejdere med repræsentanter som havde adgang til økonomisk forståelse af vore tal - har faktisk i de situationer - bakket op. Vi lavede ex en fond som deres fagforening kunne administrere til at skaffe nyt arbejde - ikke en der kostede lige så meget som lønnen men dog en der kunne hjælpe

Er man sikker på, at medarbejderen lyver for at få en gevinst - så synes jeg det er forståeligt, at den kører man ikke med på - men jeg ville sætte mig til en samtale med den pågældende for at give lejlighed til at komme af med galle - og for at forklare hvorfor man behøvede den pågældende i opsigelsesperiode. Helst ville jeg have en medarbejderrepræsentant med til den samtale

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jesper I. P:

Det er simpelthen dårlig stil ikke at fritstille folk når de fyres. Det er simpelthen ikke fair overfor den fyrede medarbejder.

Ikke enig. Og jeg har prøvet begge dele. Hvis firmaet er nødt til at opsige en pga. nedgang i ordrer eller andre "naturlige" grunde, er det dejligt at arbejde færdig og få sagt pænt farvel til chef og kollegaer. Så går man derfra med oprejst pande (og gaver :-)) 

At få besked på at lægge nøgle, telefon og få lukket for sin mailkonto (f.eks. hvis man er sælger) er bestemt ikke sjovt.

Bliver man derimod fyret pga. samarbejdsvanskeligheder - ja, så har hverken medarbejder eller chef vel lyst til at se hinanden og mon så ikke man finder en måde at undgå det på?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)