Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eksport af vin til andre EU-lande, hvordan med Afgifter?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Vi er et fint etabeleret bryggeri i Danmark, der sælger frugtvin med en alkohol på 15%

Vi kunne godt tænke os at kigge på udenlandske samarbejdspartnere i f.eks. Tyskland og England. men hvordan fungere afgiftsystemet når man eksportere til andre EU lande?

Jeg har søgt på nettet men ikke fundet nogle brugbarer guides. så hvis i har nogle links til lidt relevant aftenlæsning ville det være meget værdsat :)

På Forhånd tak!

- Jesper

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Når varen eksporteres kan den sælges uden danske afgifter, hver land har deres egne afgiftregler.  Husk i øvrigt at England snart er ude af EU, så forvent at der også kommer told på. Se på SKAT hjemmeside.

udenrigsministeriet rådgiver gratis eksportvirksomheder, de vil kunne fortælle dig om andre landes afgifter. https://thetradecouncil.dk/

Tilmeldt 7. Aug 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Tak for svar! :)

Så langt så godt (dette var også min forståelse.)

Så lade os tage et praktisk eksempel:

Jeg får en ordre fra tyskland på 2.000kr (hvoraf 300kr er danske alkoholsafgifter)

Jeg har derfor lov til at tilbyde den tyske kunde varen for 1.700kr og jeg slipper for at betale den danske afgift.

Jeg sender varerne til kunden i tyskland, men hvordan deklarere jeg så til de tyske myndigheder?

Og hvilke krav er der ifølge bevisbyrden at jeg så rent faktisk har sendt varen til tyskland (jeg går ud fra skat skal have en eller anden form for dokumentation)?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 7. Aug 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg genopliver lige dette spørgsmål, da jeg fortsat er på bar bund.

På papiret forstår jeg det godt.

Jeg kan når jeg sender noget ud af udlandet, få refusion for den danske punktafgift. Og før jeg importere til et andet EU land skal punktafgiften i det land betales.

Dette er ligetil hvis vi snakker om Import/export mellem firmaer.

Men hvis jeg vil sælge direkte til forbrugere i andre EU lande, så forstår jeg ikke hvordan det skal gribes an.

Er der nogen der sælger alkohol direkte til forbrugere i andre EU lande? - og hvordan gør i så rent praktisk i forhold til punktafgift?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor spørger du ikke hos SKAT ?

Tilmeldt 7. Aug 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :


Jeg har haft en lang snak med toldstyrrelsen og som sagt forstår jeg godt konceptet i, at jeg som køber skal indberette og betale import af punktafgiftbelagte varer fra udlandet inden de ankommer.

Men hvordan jeg som forhandler rent praktisk tilbyder dette for kunden har jeg svært ved at få svar hos toldstyrrelsen.

Derfor spørger jeg her, for det kunne jo være at der var nogen der havde praktisk erfaring med lige netop denne situation.

Du ved... det man generelt bruger et forum til? ;)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jack_frost:
betale import af punktafgiftbelagte varer fra udlandet inden de ankommer.

Det er da ikke nødvendigvis tilfældet, du kan blive registreret som oplagsholder hvilket vil sige at punkafgiften først skal betales ved et salg.

Jack_frost:
Men hvordan jeg som forhandler rent praktisk tilbyder dette for kunden har jeg svært ved at få svar hos toldstyrrelsen

Det lyder noget  meget mærkeligt at de ikke kan give dig et svar - du har nok talt med de forkerte folk hos SKAT.  Min egen erfaring er at de handler om at få de rigtige folk i tale hos SKAT. 

Alternativt kan du prøve (mod betaling) Sinding Jensen Toldadvokater www.told.dk/

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jack_frost:
Du ved... det man generelt bruger et forum til? ;)

Det ved jeg nu alt om! - men i sådan et tilfælde hvor man kan komme rigtigt glad afsted økonomisdk hvis man ikke kender de eksakte regler, vil jeg personligt aldrig stole på hvad tilfældige personer oplyser her på Amino.

Tilmeldt 7. Aug 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

cool cool. Tak for svar! :)

Og hvis der er nogle andre der evt. har et svar omkring hvad de gør i denne praktiske situation så lytter jeg meget gerne! :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)