Hej med jer Vores virksomhed skulle overføre et større krone beløb til en polsk konto for håndværkerhjælp. Vi kom ved en fejl til at overføre beløbet i euro istedet for kr. Vi bliver opmærksomme på at der står - autoudfyldt - et forkert navn som modtager (navnet på en bank i Krakow). Men IBAN/kontonummer samt SWIFT kode er tastet korrekt. Banken fortæller os at så længe IBAN + SWIFT er korrekt, så er det ligegyldigt hvad der står af navn i modtagerfelt, så vil den rette modtager få beløbet. Men modtager fortæller os at de ikke har modtaget beløbet. Modtageren fortæller os her 12 dage efter overførslen er tastet i vores netbank at de stadig ikke har set noget til pengene. Vi har tidligere overført mindre beløb til modtager uden problemer. Vi har anmodet banken om en retur anmodning. Men der kan ikke gøres krav på tilbagebetaling. Og EU regler gør at den polske bank ikke må oplyse hvilken konto pengene står på (HVAD???) Har i noget forslag til hvordan vi kommer videre fra denne kedelige situation? Vi har svært ved at se at advokater vil kunne hjælpe...? Den eneste løsning vi kan se er at gøre så mange som muligt opmærksom på at man risikerer at miste penge når man samarbejder med modtager....? På forhånd tak for hjælpen Mvh Asger |
Det lyder usandsynligt, med korrekt swift + iban, at pengene havner på forkert konto. Men 12 dage er for lang tid. Måske ligger din betaling i en "slask fil" hos modtager banken eftersom modtagende konto er i Zloty og ikke kan modtage overførsler i EUR.
Jeg ville sende pdf (hvoraf iban, swift og beløb fremgår) fra overførsel til beløbsmodtager. Så må denne kontakte sin bank og efterlyse pengene.
Bed alternativt modtagende bank at bekræfte at pengene er til disposition på angivet swift i deres bank (iban).