Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering privat eller gennem enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Feb 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har den sidste uges tid prøvet at undersøge, om jeg skulle investere i ETF'er gennem min enkeltmandsvirksomhed (og dens overskud) eller privat. Har lavet en masse beregninger på det, men jeg er usikker på, om det kan svare sig at investere gennem firmaet i sidste ende.

Som jeg forstår det skal jeg have en revisor til at opsætte virksomhedsskatteordningen (VSO) for at kunne spare penge op i virksomheden og investere dem. Jeg vil så skulle betale 22% selskabsskat af pengene inden de kan investeres og 22% lagerbeskatning af afkastet årligt. Men når ETF'erne bliver solgt, hvilken skattesats kan jeg så trække dem ud af virksomheden til? Som jeg har forstået det, bruges de 22% skat der allerede er betalt som fradrag, så hvis jeg reelt skulle betale 42% personlig skat, bliver det så 20%? Eller er det et helt andet regnestykke jeg skal ud i?

Desuden skal jeg have LEI-kode, og jeg ved i sidste ende ikke, om det overhovedet kan svare sig at investere gennem firmaet grundet omkostningerne for netop LEI-koden samt revisor, eller om jeg bare burde investere privat. Ser i andre fordele/ulemper ved det, som jeg ikke har nævnt?

drive.google.com/file/d/1YycXRzBt2p30NrtWgkg7i89YsAVYfAGZ

Ovenover er der et link til mine beregninger for hvordan 150.000 investeret gennem min virksomhed vil vækste kontra 87.000 (de 150.000 efter 42% personlig skat) vil vækste privat. I må meget gerne se, om mine beregninger er korrekte, for som sagt er jeg ikke 100% sikker på om det kun er de 20% skat som skal betales, når ETF'erne sælges og trækkes ud af virksomheden.

På forhånd mange tak!
- Oliver

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

oliverrandorff:

Hej alle,

Jeg har den sidste uges tid prøvet at undersøge, om jeg skulle investere i ETF'er gennem min enkeltmandsvirksomhed (og dens overskud) eller privat. Har lavet en masse beregninger på det, men jeg er usikker på, om det kan svare sig at investere gennem firmaet i sidste ende.

Som jeg forstår det skal jeg have en revisor til at opsætte virksomhedsskatteordningen (VSO) for at kunne spare penge op i virksomheden og investere dem. Jeg vil så skulle betale 22% selskabsskat af pengene inden de kan investeres og 22% lagerbeskatning af afkastet årligt. Men når ETF'erne bliver solgt, hvilken skattesats kan jeg så trække dem ud af virksomheden til? Som jeg har forstået det, bruges de 22% skat der allerede er betalt som fradrag, så hvis jeg reelt skulle betale 42% personlig skat, bliver det så 20%? Eller er det et helt andet regnestykke jeg skal ud i?

Desuden skal jeg have LEI-kode, og jeg ved i sidste ende ikke, om det overhovedet kan svare sig at investere gennem firmaet grundet omkostningerne for netop LEI-koden samt revisor, eller om jeg bare burde investere privat. Ser i andre fordele/ulemper ved det, som jeg ikke har nævnt?

drive.google.com/file/d/1YycXRzBt2p30NrtWgkg7i89YsAVYfAGZ

Ovenover er der et link til mine beregninger for hvordan 150.000 investeret gennem min virksomhed vil vækste kontra 87.000 (de 150.000 efter 42% personlig skat) vil vækste privat. I må meget gerne se, om mine beregninger er korrekte, for som sagt er jeg ikke 100% sikker på om det kun er de 20% skat som skal betales, når ETF'erne sælges og trækkes ud af virksomheden.

På forhånd mange tak!
- Oliver

Først og fremmest; er du selvstændig i forvejen? Hvis nej, så glem alt om VSO - investering i ETF'er (hvis de opfylder kravene til at indgå i en VSO) i sig selv er ikke aktivitet nok til at anvende en VSO!

 

Alt om forskelle m.m. er ikke relevant, hvis du slet ikke kan anvende en VSO

Tilmeldt 10. Feb 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Har haft enkeltmandsvirksomhed i lidt over et år, og har overskud nok til at investere. Derfor er det også muligt for mig at bruge VSO, hvilket er grunden til at jeg bringer det på banen.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

oliverrandorff:

Har haft enkeltmandsvirksomhed i lidt over et år, og har overskud nok til at investere. Derfor er det også muligt for mig at bruge VSO, hvilket er grunden til at jeg bringer det på banen.

Fint lad os starte der. Jeg ville også bare være sikker på du overhovedet kunne anvende VSO til at beregne din skat.

Når du skriver det er muligt for dig, så går jeg ud fra du opfylder intensitetskravet (https://skat.dk/skat.aspx?oid=1948846)

oliverrandorff:
 

Som jeg forstår det skal jeg have en revisor til at opsætte virksomhedsskatteordningen (VSO) for at kunne spare penge op i virksomheden og investere dem. 

Det er ikke et krav - men vil på det kraftigste råde dig til at få lidt hjælp fra en revisor eller skattekyndig. Det er dyrt at lave fejl.

oliverrandorff:
 

Desuden skal jeg have LEI-kode, og jeg ved i sidste ende ikke, om det overhovedet kan svare sig at investere gennem firmaet grundet omkostningerne for netop LEI-koden samt revisor, eller om jeg bare burde investere privat. Ser i andre fordele/ulemper ved det, som jeg ikke har nævnt?

Jeg tror bestemt ikke du skal have en LEI-kode, i hvert fald ikke så længe det bare er passive investeringer. LEI-kode er til brug for dem som foretager selve handlerne.

 

Derudover har du ikke taget højde for om de enkelte ETF'er kan indgå i en VSO. Se betingelserne her; https://skat.dk/skat.aspx?oID=1948850 

Du må ikke blindt købe hvilken som helst ETF (eller hvad inv. foreningen betegnes som), betingelserne for at indgå i en VSO skal opfyldes - Jeg vil på det kraftigste råde dig til at få hjælp af en revisor eller skattekyndig til dette punkt.

oliverrandorff:
 

Jeg vil så skulle betale 22% selskabsskat af pengene inden de kan investeres og 22% lagerbeskatning af afkastet årligt. Men når ETF'erne bliver solgt, hvilken skattesats kan jeg så trække dem ud af virksomheden til? Som jeg har forstået det, bruges de 22% skat der allerede er betalt som fradrag, så hvis jeg reelt skulle betale 42% personlig skat, bliver det så 20%? Eller er det et helt andet regnestykke jeg skal ud i?

Når du anvender VSO som skattebregningsmodel, så gælder der samme regler for virksomhedsindkomst som for afkast af de passive investeringer. 

Overskuddet beskattes som personlig indkomst hvis du tager pengene ud til dig selv privat.

Overskuddet beskattes midlertidigt med 22% hvis pengene bliver i virksomheden. - den dag du tager pengene ud af virksomheden, får du de 22% tilbage og overskuddet beskattes på det tidspunkt som personlig indkomst.

Tilmeldt 10. Feb 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for det dybdegående svar. Det peger mig i retning af, hvad jeg skal have undersøgt på forhånd, og det var netop dette, som jeg havde brug for. Tænker også at næste skridt ville være at tale med revisor, da jeg helst vil undgå fejl - og i sidste ende vil det spare mig en del tid.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske du i din dialog med rådgiver skal tage en overvejelse om at blive et ApS.

Anyway... www.taxadvice.dk kunne være et sted at få rådgivning.

Fra København
Tilmeldt 18. Nov 20
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Du kan stadig opnå en markant lavere beskatning (17%) igennem en Aktiesparekonto som privat person. Du kan indbetale helt op til 100.000 kr. årligt så vil da klart foretrække denne løsning da den er simpel og kræver ingen revisor.

Vi anbefaler at man åbner en aktiesparekonto hos SaxoInvestor du kan læse mere om vores anmeldelse af SaxoInvestor her på vores hjemmeside.

Du har også muligheden for at oprette en ratepension hos Nordnet hvor du kan indbetale op til 52.700 kr., som er fradragsberettiget. Det er altså penge du kan trække fra dit overskud.

Massere af gode muligheder for private investorer, så du skal op i et overskud på over 200.000 kr. årligt før det kan give mening at overveje en virksomhed efter min mening.

Vi har skrevet mere om det på vores blog omkring investeringer og køb af aktier
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)