Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PMV overskredet kr. 50.000,- grænse

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Nov 19
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har et PMV, og jeg har tydeligvis læst reglen om 50.000 kr. omsætning forkert. Jeg har forstået den som indtægter pr. år på maks 50.000 kr. Dvs. jeg blot har kigget på min indtægt på Dinero, som ikke er i nærheden af grænsen eller ser ud til at gå over.

Nu da jeg læser reglen nærmere og kan se det er enhver periode på 12 måneder, kan jeg se at jeg har overskreddet grænsen allerede i Maj 2019  med 3000 kr... Jeg har tjent ca. kr. 53.000,- siden den blevet overskredet to.m. dags dato.

Hvad er smartest her? Jeg er selvfølgelig på vej ind på virk.dk for at skifte fra PMV til Enkeltmandsvirksomhed, men hvilken dato bør jeg gøre dette fra? Jeg har så sendt som sidste uge sendt faktura ud uden moms.


Vil SKAT kunne se denne fejl og kræve jeg betaler moms på alt siden Maj 2019? Jeg håber ikke jeg får en bøde for dette, da det vitterligt at pga. jeg har læst det krav forkert. 

Så har det ikke helt vildt godt nu, da jeg jo ikke har intentioner om at snyde på nogen måde. Hvad er den bedste løsning, bør jeg ringe til SKAT og forklare?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Momsregistrer og håb skat ikke kommer efter dig - for ja du vil få moms af al omsætning inden + bod på tilsvarende. Det vil ikke være undskyldning at du har læst galt. Jeg ville momsregistrere NU og tage risikoen uanset hvad - ringer du til skat får du ikke tilgivelse for en fejllæsning - de 50 t er heller ikke bundgrænse. Du skal registrere så snart det er åbenlyst du vil komme over = normalt når du rammer 4000 kr om måneden og ser lille stigning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Nov 19
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit svar.

Det lyder ret alvorligt. Nu har jeg kigget alle 12-månders perioder igennem siden start, har drevet PMV i snart 3 år. Ved en slavisk beregning af det hele kan jeg se at det drejer sig om 50.109,- kr. på fra perioden Maj 2018 til Maj 2019. Så det er virkelig i småtingsafdelingen. De andre perioder har jeg dårligt nok været oppe omkring 40.000,- kr. i omsætning regnet frem til dd.

I forhold til det der evt. skal betales tilbage er det vel momsen fra Maj 2019 til nu + en evt. bod? 

På de snart 3 år jeg haft en gennemsnitlig månedlig omsætning på 3.148,- kr. t.o.m. dd. Et godt stykke fra de typiske kr. 4.000,-.

Jeg har det ikke godt med at bare at lade som ingen ting overfor SKAT, selvom det nok er det smarteste og bare få registeret sig og håbe de ikke graver i det. Det er vel også 'kun' hvis de beder om regnskab, at disse ting undersøges?

Jeg har også meget svært ved at forestille mig at himmel og hav bliver sat i bevægelse inde hos SKAT for en overskridelse på kr. 109 over de kr. 50.000,- selvom du siger det ikke er en undergrænse, især når min månedlige omsætning er nærmere 3.000,- kr. og alle andre 12-måneder perioder er en god sjat under 50.000,- kr. i omsætning.

I dag går jeg ind og momsregistrer mig fra d. 01.09.2020 og pålægger moms på alt fra nu.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

HHP-91:

Hej alle,

Jeg har et PMV, og jeg har tydeligvis læst reglen om 50.000 kr. omsætning forkert. Jeg har forstået den som indtægter pr. år på maks 50.000 kr. Dvs. jeg blot har kigget på min indtægt på Dinero, som ikke er i nærheden af grænsen eller ser ud til at gå over.

Nu da jeg læser reglen nærmere og kan se det er enhver periode på 12 måneder, kan jeg se at jeg har overskreddet grænsen allerede i Maj 2019  med 3000 kr... Jeg har tjent ca. kr. 53.000,- siden den blevet overskredet to.m. dags dato.

Hvad er smartest her? Jeg er selvfølgelig på vej ind på virk.dk for at skifte fra PMV til Enkeltmandsvirksomhed, men hvilken dato bør jeg gøre dette fra? Jeg har så sendt som sidste uge sendt faktura ud uden moms.

Få lavet momsregistrering med tilbagevirkende kraft, så du ikke kommer over de 50.000 kr. i omsætning.

 

Du skal desuden lave kreditnotaer på alle dine fakturaer efter "den nye" momsregistreringsdato, også lave fakturaerne igen med moms! Hele forudsætningen for at registrere tilbage i tid er, at man retter sin bogføring/fakturering tilbage i tid også.

HHP-91:

Vil SKAT kunne se denne fejl og kræve jeg betaler moms på alt siden Maj 2019? Jeg håber ikke jeg får en bøde for dette, da det vitterligt at pga. jeg har læst det krav forkert. 

Så har det ikke helt vildt godt nu, da jeg jo ikke har intentioner om at snyde på nogen måde. Hvad er den bedste løsning, bør jeg ringe til SKAT og forklare?

Du skal ikke ringe til Skat, det gavner ingen! Hvis du ellers får styr på din momsregistrering og får rettet bogføring/fakturering så den følger reglerne, så overtræder du heller ingen regler og der er ingen grund til at blande Skat ind i det.

 

Risikoen er meget lav for nogen som helst straf. Når man selv opdager fejlen og retter den, så kan du ikke straffes - det eneste du kan straffes for, er hvis Skat kan bevise du har forsætligt har omgået reglerne. Med de beløbsstørrelser du nævner her tror jeg ikke du kan straffes.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)