Jeg håber at kunne finde lidt inspiration til bedste struktur for ny interior design virksomhed. Ejerskabet vil være 50/50.
Partner #1 har en eksisterende Holding/Drift APS struktur og en partner #2 har en enkeltmandsvirksomhed. I forbindelse med at slå pjalterne sammen ønsker vi et setup hvor indtægterne løbende kan kanaliseres over i APS/Enkeltmandsvirksomheden (Partner 2 vil evt også oprette nyt APS) og vi har fået anbefalet et I/S til dette formål. Vi ville oprindeligt har oprettet et nyt drift APS med 50/50 ejerskab men det vil komplicere kanaliseringen af kapitalen så vidt vi har forstået. - Hvis der er erfaring med I/S herinde vil det være rart at få lidt input. - Er det sværere/lettere at få oprettet erhvervskonto til I/S? - 'Designvirksomheden I/S' vil sælge indretnings ydelser og skal vi i den forbindelse momsregistreres? Hvad med CVR nummer? - Hvis Interessenten er en juridisk person hæfter der så personligt på nogen måde? De fleste artikler forkuserer meget på denne personlige hæftelse.
I/S er jo personlig virksomhed for 2 personer eller selskaber - hvis der er en juridisk person så vil denne være del af den personlige solidariske hæftelse, men der skal jo som nævnt 2 til.
I vil så drive det i drifts I/S med dig personlig ejer - men får så dig som personlig hæftelse og det er ikke sjovt - til gengæld kan kanalisering af penge videre være lettere - enten til dig som person så (ikke til din enkeltmands der ikke kan være ejer) eller - og samtidigt til vennes ApS
Ja det drifts I/S skal momsregistreres og får så et CVR og dig som person ejer af halvdel og ApS holding som selskabsejer af den anden. Ikke en lykkelig løsning men en vis frihed til at kanalisere overskud. Det kan man jo også i ApS via løn rent faktisk
Overvej letlæst e-bog eller paperback STARTUP som tager dig gennem stiftelse af begge dele, og alt andet du behøver vide https://jh-e-books.blogspot.com/2019/06/update-af-startup.html - Overvej at sætte dig ½ time med en rutineret revisor eller advokat- og husk ejeraftale som er livsvigtig uanset konstruktion - den er også gennemgået i bogen
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak dit svar John, jeg har læst det et par gange men der er en del jeg ikke forstår.
"I/S er jo personlig virksomhed for 2 personer eller selskaber - hvis der er en juridisk person så vil denne være del af den personlige solidariske hæftelse, men der skal jo som nævnt 2 til." - Betyder det at selv om de 2 interessenter er APS'er så har konstruktionen stadig indflydelse på privat sfæren?
Det er mig der har selskabs konstruktionen allerede og jeg ønsker at kanalisere indtægter igennem denne eksisterende struktur på bedste måde.
Nej ikke hvis ApS er ejere - så hæfter de bare solidarisk. Jeg forstår ikke helt, at det er dig der har konstruktionen nu- men I kan mig bekendt godt lade to ApS stiftet I/S hvis det er det i vil - jeg ville stadigt tage halv time med dygtig advokat/revisor, også med ejeraftale - Om banker synes I/S med to ApS kan lyde svært at kontrollere, ved jeg ikke, men det ved jeres bank
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg har nok ikke forklaret mig godt nok. Nu er vi 2 personer med henholdsvis Holding APS+Drift APS (mig) og min eventuelle partner i nyt setup. Han driver PT sin forretning igennem enkeltmandsvirksomhed. Disse setups har pt. ingen relation og vi er ved at finde ud af hvordan vi kan lave dette fremadrettet men i et samlet setup.
Vi har forskellige ting vi ønsker at opnå. Jeg vil gerne have indtægterne ind igennem mit driftselskab da det har et større fremført underskud jeg gerne vil udnytte. Han derimod har været vant til enkeltmandsvirksomheden hvor han let har kunnet trække indtægter ud i privatøkonomien hvilket han ikke ville kunne gøre via APS.
Jeg havde også overvejet om vi kunne lave et nyt Designvirksomhed APS, og så lade mit oprindelige Drift APS og hans enkeltmandsvirksomhed fakturere Designvirksomhed APS for 50/50 af de løbende indtægter.
Stadigt gå til en revisor. Som udgangspunkt skal underskud fra en aktivitet dækkes af underskud fra samme - og nyt selskab ind for at udbytte skatteundersøgelse fra anden drift - ville jeg tage med en revisor Nej til at lade hans enkeltmands og dit ApS fakture løbende indtægter fra et drifts ApS i har fælles - det kan giv specielt dig med faktura fra anden juridisk enhed i form af ApS skat over 100 og hans enkeltmands skat af momsen . Gå til en revisor
vh John Hannover
Jeg vil gerne have indtægterne ind igennem mit driftselskab da det har et større fremført underskud jeg gerne vil udnytte
Jeps netop derfor at mange i denne situation bruger l/S eller varianten partnerselskab P/S.
Tak for info, jeg læste lige lidt mere omkring dette emne med at udnytte underskud igennem andet selskab som problematisk, også som John skriver, men er reglerne anderledes med I/S?
I udnytter jo ikke underskud fra tidl i det IVS - det var mere hvis du ville bruge dit gamle ApS som holding for at udnytte underskuddet fra et andet selskab i overskuddet fra et nyt Det kan godt være det slet ikke er problem - det kan Lier givet let overskue.
I et I/S som jo - om jeg forstår dig, skal stiftes til formålet som drift - ejet af et ApS holding på din side og privat fra makkers side, er fordelen at der til gengæld er ret fri fordeling af overskud efter aftale til ApS som moder (dit holding hvor det beskattes sammen med andre selskaber holding ejer vel) og - om jeg forstod ret i start - til din aftalepartner som personlig ejer for den anden halvdel - med mere fri ret til at fordele om det skal være 50/50 fra I/S eller i forhold til f.eks arbejdsindsats iht ejeraftale. Bagdelen for makker er, at går det galt, så vil kreditorer kunne hente alt fra ham personligt - hvis han ellers har noget der er værd at hente
Det kan også være, I helt overvurderer værdien af denne overskudsfordeling, og lige så godt kunne køre løn - men det vil jo bla. a afhænge af hvor vældigt godt det kommer til at gå, og hvor enige i så kan være om fordeling der ikke skal være de 50/50.
Omvendt - vælger i 50/50 - så er det for dig - med ApS stadigt muligt bare at lade det ligge der i holding - hvor din makker personbeskattes løbende af overskuddet (og så kan denne evt vælge VSO som jeg godt mener kan vælges individuelt i I/S - men her er Lier langt stærkere)
Vil din makker have personlig solidarisk hæftelse for jeres drift? Ellers må han jo over i noget andet - evt må du låne ham til et ApS og få tilbage ved at han modtager løn f.eks (eller andre må låne ham)
vh John Hannover
I udnytter jo ikke underskud fra tidl i det IVS - det var mere hvis du ville bruge dit gamle ApS som holding for at udnytte underskuddet fra et andet selskab i overskuddet fra et nyt Det kan godt være det slet ikke er problem - det kan Lier givet let overskue.
Før jeg borer mig dybere ned i denne I/S mulighed så vil jeg gerne lige først forstå om det fremførte underskud i det gamle driftselskab"ABC APS" kan udnyttes igennem de indtægter der kommer ind via det nye "Designvirksomhed I/S" setup hvor "ABC APS" er ene interessent?