Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms - primært ift. EU

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

Jesper - beklager, men du har altså ikke forstået det. Momsen er forskellig i forskellige EU-lande, så der er ikke nogen, der umiddelbart kan sige, hvad momsbeløbet er.

Import fra EU-lande til momsregistrede virksomheder medfører IKKE betaling af moms ved køb. Det er udelukkende et spørgsmål om bogføring.

Jeg synes faktisk at det er problematisk, at du prøver at vejlede om noget, du tydeligvis ikke har forstand på.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten E:

Jesper - beklager, men du har altså ikke forstået det. Momsen er forskellig i forskellige EU-lande, så der er ikke nogen, der umiddelbart kan sige, hvad momsbeløbet er.

Import fra EU-lande til momsregistrede virksomheder medfører IKKE betaling af moms ved køb. Det er udelukkende et spørgsmål om bogføring.

Jeg synes faktisk at det er problematisk, at du prøver at vejlede om noget, du

helt ærligt - du har ikke forstået sagen. For en momsregisteret er momsen reversecharge og dermed dansk momssats ALTID. At du mener Jesper her er galt ude og kritiserer for at rådgive om noget han ikke har forstand på,  er nærmest tragikomisk Jesper er top of the pops inden for moms og har totalt ret 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten E:

Jesper - beklager, men du har altså ikke forstået det. Momsen er forskellig i forskellige EU-lande, så der er ikke nogen, der umiddelbart kan sige, hvad momsbeløbet er.

Import fra EU-lande til momsregistrede virksomheder medfører IKKE betaling af moms ved køb. Det er udelukkende et spørgsmål om bogføring.

Jeg synes faktisk at det er problematisk, at du prøver at vejlede om noget, du

helt ærligt - du har ikke forstået sagen. For en momsregisteret er momsen reversecharge og dermed dansk momssats ALTID. At du mener Jesper her er galt ude og kritiserer for at rådgive om noget han ikke har forstand på,  er nærmest tragikomisk Jesper er top of the pops inden for moms og har totalt ret 

Vi taler om import fra en momsregistret og dermed aldrig moms fra hvert EU land

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 08:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Men der er INGEN betaling involveret, det er min pointe. det er udelukkende et spørgsmål om bogføring.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 08:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John og Jesper

I glemmer vist hvad der oprindeligt blev spurgt om mht. køb af vare i et andet EU land.

" Har jeg købt for f.eks. 30.000 kr., så skal jeg indbetale 7.500 kr. til SKAT i moms"   

Jeg antager at I ikke vil påstå at køber skal indbetale de 7.500 DKK til skat, er det korrekt ?   Hvad der så sker rent regnskabsteknisk er en anden sag.

Hilsen

Ravn

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten

Der er vist stor forske på om det er teoretikerne eller praktikerne der udtaler sig. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Hej John og Jesper

I glemmer vist hvad der oprindeligt blev spurgt om mht. køb af vare i et andet EU land.

" Har jeg købt for f.eks. 30.000 kr., så skal jeg indbetale 7.500 kr. til SKAT i moms"   

Jeg antager at I ikke vil påstå at køber skal indbetale de 7.500 DKK til skat, er det korrekt ?   Hvad der så sker rent regnskabsteknisk er en anden sag.

Hilsen

Ravn

Skal vi ikke bare sige vi begge har ret? Jeg tror vi diskuterer forskellen mellem det praktiske og teoretiske, for vi er fuldstændig enige om at rent likviditetsmæssigt bliver der ikke betalt noget som helst hverken til eller fra Skat! 

Rent momsteknisk betales/afregnes der 7.500 kr. i erhvervelsesmoms til Skat, samtidig med man modtager et fradrag på samme beløb den anden vej. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Skal vi ikke bare sige vi begge har ret?

Vi er helt enige :-)

om spørger så forstod at de 7.500 DKK ikke skulle indbetales til skat er en anden sag :-) 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten E:

Jesper - beklager, men du har altså ikke forstået det. Momsen er forskellig i forskellige EU-lande, så der er ikke nogen, der umiddelbart kan sige, hvad momsbeløbet er.

Import fra EU-lande til momsregistrede virksomheder medfører IKKE betaling af moms ved køb. Det er udelukkende et spørgsmål om bogføring.

Jeg synes faktisk at det er problematisk, at du prøver at vejlede om noget, du tydeligvis ikke har forstand på.

Alene det faktum at du inddrager andre momssatser end den danske i et spørgmål om import fra EU-lande/erhvervelsesmoms viser med al tydelighed vi i hvert fald er to som ikke har forstand på dette. For en dansk importør er momssatsen for erhvervelser altid beregnet på danske satser - dette uanset hvilken momssats der afregnes til i det EU-land hvor sælgeren har sin virksomhed.

 

Derudover, at påstå det udelukkende er et spørgsmål bogføring beviser da med al tydelighed du slet ikke aner hvoad "omvendt betalingspligt" som begreb har af betydning. I det konkrete tilfælde går likviditeten i 0 (dvs. trådstarter skal ikke betale eller have noget tilbage fra Skat). Men for alle de virksomheder i DK (og resten af EU for den sags skyld) som er omfattet af retten til delvis eller ingen fradrag i købsmomsen, så skal de BETALE erhvervelsesmoms og ikke kun bogføre den!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Hej John og Jesper

I glemmer vist hvad der oprindeligt blev spurgt om mht. køb af vare i et andet EU land.

" Har jeg købt for f.eks. 30.000 kr., så skal jeg indbetale 7.500 kr. til SKAT i moms"   

Jeg antager at I ikke vil påstå at køber skal indbetale de 7.500 DKK til skat, er det korrekt ?   Hvad der så sker rent regnskabsteknisk er en anden sag.

Hilsen

Ravn

Nej det gør vi ikke . Du har ret i der ikke er en udgift. Det er nok blot den teoretiske mulighed Jesper kører lidt på

HVIS det er til momspligtigt brug - så må man samtidigt bogføre og modregne beløbet i købsmoms. Der er masser som både har momspligtig og ikke momspligtig omsætning, og opgiver de CVR ser sælger at de har momsreg men -  disse betaler de 7.500 kr i dette tilfælde - da de ikke må modregne i købsmoms - det er den "finte" Jesper hæfter sig ved tror jeg. 
Ellers - for alle der køber og anvender varen / ydelsen til momspligtig aktivitet, er der ikke et beløb at betale

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)