Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmand eller Aps

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Tilst
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg håber at kunne få et par gode råd herinde, da jeg synes jeg får lidt forskelligt at vide.

Jeg er selvstændig fotograf i et enkeltmandsfirma, hvor jeg har en bil jeg bruger til at køre ud på opgaver. Den er på papegøje plader og købt privat. Jeg trækker kørselsgodtgørelse hos skat.

Nu er jeg så blevet anbefalet at skifte til et Aps og har forstået at det koster 40.000 kr og at regnskabet bliver tilgængeligt for alle. Hvilket er ok.

MEN ..... hvad er der af fordele og ulemper for mig ?

- Kan jeg køre videre med bilen som på nuveærende tidspunkt med kørselsgodtgørelse, fradragmomsen af regninger der vedrører driften. Andet ? Eller er der en bedre løsning ?

Alle inputs om fordele og ulemper er kærkommen.

Vh. Pernille

Fra Skanderborg
Tilmeldt 1. Jan 17
Indlæg ialt: 166
Fra  Online Relation Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du fået en begrundelse for det forslag? Er det en revisor som har foreslået dig det?

Fra Tilst
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Tilst
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads. Primært pga. 26% i skat, personfradrag og ikke personlig hæftelse, hvis uheldet skulle være ude.

Fra Skanderborg
Tilmeldt 1. Jan 17
Indlæg ialt: 166
Fra  Online Relation Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu skal jeg på ingen måde gøre mig ekspert på de ting. Men lige umiddelbart synes jeg bare det virker overgearet med et ApS til en enmands fotograf virksomhed

Det er jo lige pludselig nogle helt bare lovgivninger og udgifter du skal til at tage hensyn til, og ikke mindst betale - husk også selskabsskatten.

Ift. Personlig hæftelse så kan jeg ikke lige se det som en bevæggrund for at ændre virksomhedsform. Selve den branche er i min verden ikke fyldt med risici.

Men som nævnt så er jeg på ingen som helst måde ekspert. Jeg ved John Hannover har nogle gode bøger om de ting her.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 05:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ydermere har du fradrag på moms til drift og vedligehold (men ikke brændstof) af papegøjeplade-bilen i enkeltmands virksomhed - det har du ikke i Aps.

Så isoleret set for bilen er det kun en ulempe - det har John i øvrigt også en side om.

 

MEd mindre du stabilt tjener mere end topskattegrænsen hvert år, og ønsker at disse penge skal spares og ikke bruges privat f.eks. istedet bruges til andre virksomhedsformål er der ikke rigtig grund til ApS i dit tilfælde. Ønsker du på sigt at sælge din virksomhed kan det dog være en grund, men som fotograf ligger færdighederne jo hos dig?

Fra Tilst
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok - nej det skal ihvertfald undersøges nærmere. Men ja, du har sikkert ret i at det er lidt overgearet. Men tak for input :)

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt basalt så er det dårligt at være i selskabsform hvis det går galt og det er dig firmaet skylder penge til medens det er bedre at være i selskabsform hvis det er andre firmaet skylder penge til.

Tab som enkeltmandsfirma kan du modregne i fremtidig indtægt - i selskabsform kan du afhængig af hvordan du har organiseret dig fratrække op til 27%.

Hvis du ikke har kreditorrisiko eller anden stor risiko ville jeg holde mig langt væk fra et ApS

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)