Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny politisk aftale om IVS

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

AdamAftenbakke:

Cookie - John Hannover:

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:
For dem som har lånt penge til deres IVS er det måske værd at overveje et eksempel... Lad os sige at Jens har stiftet Drift IVS med 1.000 i selskabskapital og efterfølgende lånt 25.000 til selskabet. Selskabet har dog 20.000 i banken p.t.

Selskabet kan nu betale de 20.000 tilbage til Jens, mens Jens må finde 19.000 yderligere andetsteds.

håber da du er naiv her. Det vel ikke muligt at bruge de 20 t i banken som del af de 40 t der skal indbetales - Der er jo modpost gæld - og det kan da umuligt være så tosset (selv med denne regering) at man sige banken. uanset gæld, den kan da bruges - hvis det er lån fra ejer.
Så er loven ikke bare hovedløst - uansvarlig i forhold til de som har reageret at taget konsekvenser men - vanvittig. 

Pointen er at selskabet kan starte med at betale de 20k tilbage. Hermed står de ikke længere som gæld og ejeren har 20k ekstra i hånden som han kan indskyde.

Om nogen af de indskudte 40k efterfølgende anvendes til at afdrage yderligere gæld til ejeren har ingen betydning for egenkapitalen. Den er stadig 40k højere end den ellers ville have været, og situationen er derfor den samme som hvis der var blevet stiftet et ApS fra dag ét og dermed ikke havde været behov for at låne så mange penge fra ejeren.

enig i pointen - men der vil sikkert opstå ganske mange ny ApS som har negativ kapital fra dag et under navnet ApS


Det er jo ret klart, at der med 1 kr i start, vil være langt flere som har måtte låne penge ind og derfor kommer ud med mindre end halv kapital, end der ville være hvis det fra start havde været ApS - hvor der havde været 40.000 at trække på?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:

Når du (efter en god nats søvn) læser mit eksempel på hvordan penge man har lånt til selskabet i praksis bør kunne bruges til at omregistrere, så tror jeg at du vil give mig ret i at det ganske sikkert er helt ok.

Jeg er overbevist om at kravet bliver at der blot skal dokumenteres en kontant indbetaling - efter det samme princip som ved en stiftelse.

det er nok mere en detalje for mig i det, at man først vedtager en lov som mange vel givet har reageret efter - og så kommer med en ny

Lånet er jo efter bogen helt og aldeles, men kan så give en masse ny ApS med en negativ kapital fra dag 1. Det er jo svært nok at få banker med idag - og letter ikke

Hvis der fra start er den gæld på ex + 20.000 kr - så vil der fra dag et være en kapital på mindre end halv, og et ApS vil jo skulle holde generalforsamling og tage stilling til fremtiden/genetablering - og skrive det i regnskabet. Derfor kunne jeg tænke der vil være et krav med om soliditetserklæring hvis kapitalen var under halv fra start - men det er rent gæt (blev dog nævnt af erhvervsminister i interview i feb)

Det er jo ret klart, at der med 1 kr i start, vil være langt flere som har måtte låne penge ind og derfor kommer ud med mindre end halv kapital, end der ville være hvis det fra start havde været ApS - hvor der havde været 40.000 at trække på?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er helt naturligt mange IVS og ApS som på forskellige tidspunkter skal forholde sig til et underskud - både i løbet af året og på årsrapporten. Det gælder jo f.eks. et IVS med 1 kr i selskabskapital og en egenkapital på 0. Lidt bøvlet, men ikke noget stort problem i mine øjne. 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det er jo ret klart, at der med 1 kr i start, vil være langt flere som har måtte låne penge ind og derfor kommer ud med mindre end halv kapital, end der ville være hvis det fra start havde været ApS - hvor der havde været 40.000 at trække på?

vh John Hannover

Nej, for du skal jo netop indskyde de 40k ved omdannelsen, og ender derfor med nøjagtig samme egenkapital som hvis du havde stiftet ApS til at starte med.

Eksempel

Jens Jensen starter et IVS med 1 kr. i kapitel og låner selskabet 25k til driften, som alle bruges. Selskabet har nu en negativ egenkapital på -25k.

Efter de nye regler kan Jens nu indskyde 40k, omdanne til ApS, og betale gælden på 25k tilbage. Selskabet har nu en positiv egenkapital på 15k, hvilket er under hlavdelen af den registrerede kapital.

Hvis han i stedet havde stiftet ApS til at starte med, ville han have taget de 25k fra kapitalen på 40k og ville stadig ende med en egenkapital på 15k.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

AdamAftenbakke:

Nej, for du skal jo netop indskyde de 40k ved omdannelsen, og ender derfor med nøjagtig samme egenkapital som hvis du havde stiftet ApS til at starte med.

Eksempel

Jens Jensen starter et IVS med 1 kr. i kapitel og låner selskabet 25k til driften, som alle bruges. Selskabet har nu en negativ egenkapital på -25k.

Efter de nye regler kan Jens nu indskyde 40k, omdanne til ApS, og betale gælden på 25k tilbage. Selskabet har nu en positiv egenkapital på 15k, hvilket er under hlavdelen af den registrerede kapital.

Hvis han i stedet havde stiftet ApS til at starte med, ville han have taget de 25k fra kapitalen på 40k og ville stadig ende med en egenkapital på 15k.

jo men så ville han jo også skulle afholde GF og tage stilling til kapitalens genetablering + have det med i regnskabet for året, at kapitalen havde været under halv. Det er jo noget af det, man vel ser på i forbindelse med hæftelsesgennembrud, om et ApS har mistet sin kapital, og om der så har været vist omhyggelighed med GF og bemærkning i regnskab - for at vise, at ledelsen er opmærksom på kapitalkravet.
Mig bekendt, er det ET af de punkter der fra ex kurators side kan peges på ved forsøg op hæftelsesgennembrud, at ledelsen ikke afholdt GF og tog stilling osv.

Her er den ofte under halv fra start, og her kunne man måske forvente, at ud over bank eller anden bekræftede indbetaling af ny 40 t - så ville ejer have en eller anden pligt - en soliditetserklæring eller tilsvarende?

Jeg tror det var det erhvervsministeren luftede, i februar med teksten:

»En af løsningerne, jeg kan se for mig, er at give solvenserklæringer i forhold til at kunne få iværksætterne med over i en Aps-ejerform, hvor man kommer hen over de solvensudfordringer, som en fornuftigt kørende virksomhed kan have, fordi man har investeret og bundet mange penge i lagerbeholdning eller andre forhold,« siger Simon Kollerup.
Men måske det var standalone og nu afløst af nok med 40 t nye (eller mere præcist  fylde op fra oprindelige til 40 t ialt med nye penge  uanset hvad der måtte stå på selskabets konto eller andet)
Der kommer vel givet en del muligheder for at få det bekræftet for ret små penge-  1-2.000 via en advokat e.l. hvis ikke banken vil
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:

Der er helt naturligt mange IVS og ApS som på forskellige tidspunkter skal forholde sig til et underskud - både i løbet af året og på årsrapporten. Det gælder jo f.eks. et IVS med 1 kr i selskabskapital og en egenkapital på 0. Lidt bøvlet, men ikke noget stort problem i mine øjne. 

muligvis ikke - dog er det jo nyt, at et ApS registreres med evt negativ kapital - og der måske vil blive flere af disse end før, men om det er problem - om ex det kunne give lidt med til risiko for hæftelsesgennembrud i en konkurs, hvis man ikke i det mindste sørgede for at afholde GF med notat om hvordan/hvornår ledelsen ville forvente kapitalen genetableret.

Hvordan mon med de som faktisk har stiftet med 1 krone, men nu opbygget kapital på 20.000 kr. De vil vel stadigt skulle vælge:

Enten revisorerklæring, hvorefter der kun skal 20.000 kr nye ind - med pris for erklæring 

Eller - indbetale 39.999 så EK faktisk kommer op på 59.999 men - nok billigere erklæring.

Jeg går ud fra det stadigt er muligt at omdanne ved helt alm revisorerklæring, hvis det kræver mindre end den indbetaling der skal fylde op til 40.000 i selskabskapital - eller hvad tror du?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvad vil man sige til de som lukkede iht loven

Det er mig, du snakker om her.
Man kunne i det mindste håbe på "undskyld". 
Jeg er ret sikker på, at jeg kunne have opgraderet til ApS for det, som det kostede at lukke IVS.

Hans

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil gætte på at der stadig vil kunne omregistreres med anvendelse af penge optjent i selskabet - det der i årsrapporten står som "Reserver for IVS", men om den model kræver en særskilt erklæring, en revisors udvidede gennemgang af årsrapport eller noget andet ... det tør jeg ikke gætte på.

Af yderligere input til emnet vil jeg tillade mig at viderebringe et Linkedin citat fra Troels Michael Lilja (Associate Professor at CBS LAW, Copenhagen Business School)

"Det løser desværre ikke problemerne for alle, og man kan kun håbe på, at forhandlingerne til efteråret fører til mere konkurrencedygtige vilkår for danske iværksættere, så de ikke længere skal kæmpe med EU's næsthøjeste kapitalkrav. Da en sænkning af kapitalkravet til ApS kan blive en realitet, er det min opfordring, at man undlader at omregistrere før deadline d. 15/10 2021."

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er jo også "morsomt" at Venstre var statsministerparti i den regering der afskaffede IVS og - trods mange råd, ikke ville se på "mellemløsninger"

Nu er de med i det sædvanlige totale flertal, der retter den lov - efter mange måske har valgt at leve efter den, lukket, tvangslukket, eller omregistreret for "dyrt" og pokker mig om ikke samme Venstre nu, i de forhandlinger der skal være til efteråret, om lettelser for iværksættere, kræver ApS kravet nedsat

Hvad er tanken så? Nu omregistrerer IVS måske med 40.000 nye kroner - og så bliver ApS kravet sat ned til 20.000 kr. Det kan næsten ikke være dårligere politisk håndværk fra Venstre, som jo i øvrigt på alle områder, er dikkende lammehale i totale S flertal. Det er let at være regering må man sige. 

Her hvad venstre siger i forbindelse med den ny 40 t mulighed:
Torsten Schack Pedersen (V): ”For Venstre er det afgørende, at vi fremadrettet gør noget ved kapitalkravet for at stifte et selskab i Danmark. På nuværende tidspunkt ligger vi næsthøjest i EU - i efterårets forhandlinger vil Venstre kræve det niveau sænket for at fremme iværksætteriet i Danmark.”

Skal IVS ejere så omdanne med 40 t nu - nej de skal vel så vente til næste år i alle fald - for usikkerhed på usikkerhed sikres i folketinget.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)