Jeg har startet en lille virksomhed hvor jeg lejer noget teknisk udstyr ud. Udstyret producerer jeg selv af 12 dele som jeg køber ind fra 6 forskellige leverandører.
Indtil videre har alle dele kørt ind som vareforbrug. Og det færdige udstyr er lejet ud som salg af varer.
"Udstyret" har en værdi for mig når de er færdigsamlet og står ude ved kunderne, og jeg vurderer at de kan holde 5 år. Det er mit udstyr og kunden har kun brugsret over det.
Hvordan laver jeg dem om til et aktiv? Og hvordan bogfører jeg det?
Du kan og bør jo aktivere indkøbene - varene du bruger - så den færdige vare har samme pris som de varer du har brugt Du kan ikke aktivere dit eget tidsforbrug
Dinero har anvisning til hvordan varer optages som varelager - men ellers må du jo have deres support på arbejde og finde bedste måde at lave den korrekte afskrivning på udlejningsaktiver
Udstyret koster færdigt under 4000 kr. i kostpris. Så det er langt under grænsen for småanskaffelser.
Kunderne binder sig for min. et års leje og betaler forud, og udstyret er betalt efter 10 mdr.
SKAL det aktiveres eller er det ikke nødvendigt?
Jeg husker desværre ikke regler for udlejningsudstyr i hovedet - har for mig at der ikke må afskrives på det i anskaffelsesåret men først derefter - men du må finden en anden eller selv finde regler for afskrivning af udlejningsudstyr -måske https://skat.dk/skat.aspx?oid=2083972