Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hest og hobbyvirksomhed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Hirtshals
Tilmeldt 7. Sep 08
Indlæg ialt: 327
Fra  3 Ferietilbud Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Min kæreste konkurrere i ridesporten, og hun snakker muligheden for at få sponsor, til at hjælpe med at dække udgifterne til konkurrencer. :-)

Hun har tænkt sig, at starte en hobbyvirksomhed og lave regnskab som hun kan bruge til, at indberette i hendes årsopgørelse

Men hun har lige nogle spørgsmål, som hun godt kunne tænke sig at få svar på. 

 - Kan hun trække omk. fra til opstaldning?
 - Og hvis hun engang, vil sælge hendes heste, skal hun så lige pludselig betale skat af hesten? 

Få op til 3 gratis og uforpligtende tilbud på en leasningaftale hos http://leasingoffer.dk 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et område der kan være gråzoner i, så du skal betale en god revisor for konkret rådgivning Ofte ses ridesport som hobby og det giver ikke fradrag for foder, opstaldning osv 

Omvendt vil sponsorpenge være skattepligtige generelt - Dækker denne udgifter til konkurrencer, vil der som som jeg ser det, som udgangspunkt være fradrag for de udgifter som sponsor dækker - dog ikke med fradrag for underskud. Om sponsor har fradrag afhænger af, om denne kan vise der er ren reklamemæssig værdi i sponsoratet

Man kan ikke starte hobbyvirksomhed - en sådan kan ikke stiftes, det er et rent skattebegreb - læs https://skat.dk/skat.aspx?oid=1977974 hvor du kan søge 22 ord med heste. Man kan stifte enkeltmands med moms, men jeg TROR ikke skat godkender hestehobby som erhvervsmæssig momspligtig aktivitet i den sammenhæng

Når hesten ikke ejes af et firma og ikke dermed er trukket fra, så bliver der ikke skat af salg - hvis det hele rent faktisk var del regulært erhvervsmæssigt drevet, så var det hele en anden sag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hirtshals
Tilmeldt 7. Sep 08
Indlæg ialt: 327
Fra  3 Ferietilbud Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Tak for dit svar, hun har været igang med at læse denne her guide fra team danmark: https://umbraco.teamdanmark.dk/media/1170/2015-03-23_skat_og_sport.pdf?

Grunden til at jeg skriver hobbyvirksomhed, er fordi hun ikke renger med en omsætning over 50.000 kr. og dermed vil hun ikke momsregistreres. 

Med hensyn til reklameværdien så er det primært virksomheder i hestebranchen. Hvor de betaler for en reklame på hendes hestetrailer og bliver nævnt på hendes instagram med over 70.000 følgere. 

Hun regner med at hendes indtægter fra sponsorpenge og præmier går nogenlunde op med hendes udgifter til opstaldning, brændstof til stævner, stævner, mv.  

Men hun er meget i tvivl om især opstaldning er OK, at trække fra i et "sportsregnskab", hvis hun på et tidspunkt ønsker at sælge hesten. 

Få op til 3 gratis og uforpligtende tilbud på en leasningaftale hos http://leasingoffer.dk 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke hobbyvirksomhed nødvendigvis fordi det er under 50 t og ikke momspligtigt
Reklameværden lyder vel ok

Jeg tør ikke tage stilling til andet end fradrag for udgifter ved de konkrete konurrencer hun deltager i Opstalnning er vel også privat sag og ikke kun for konkurrence

vh jOHN H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Da vi i sin tid startede vores første lille virksomhed - helt i det små, ved siden af et fuldtidsjob - opfordrede vores revisor os meget alvorligt til at "drive firmaet seriøst" og ikke bare som "hobbyvirksomhed", som hos Skat netop er et udtryk for at man ikke driver virksomhed med det formål at tjene penge, men for at få fradrag for sine udgifter.

Sjovt nok trak han netop ridesport/-interesse frem som et eksempel på en gruppe, som Skat holdt særligt øje med og ganske ofte kaldte "hobbyvirksomhed" - og dermed ikke anerkendte som fradragsberettiget.

Jeg siger IKKE, at din kærestes intentioner ikke er reelle eller at Skat aldrig vil anerkende det som en forretning, men I skal nok tage en snak med enten en regnskabskyndig - eller direkte med skat.

Og hvis hestene indgår i regnskabet som anskaffelse (ved ikke om det kan kaldes et driftsmiddel i denne sammenhæng?) så vil en evt. gevinst ved salg jo også være skattepligtig.

Fra Hirtshals
Tilmeldt 7. Sep 08
Indlæg ialt: 327
Fra  3 Ferietilbud Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birte.

Tusind tak for, at dele din historie. 

Hesten fremgår ikke af regnskabet og kommer heller ikke til det, da den er købt privat :-)

Det hun er bange for er, at SKAT begynder at sige, at de stævner hun deltager i kommer til at øge hestens værdi og derfor skal hun også betale SKAT af et evt. salg af hest. (hvis det går godt)

Få op til 3 gratis og uforpligtende tilbud på en leasningaftale hos http://leasingoffer.dk 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm, det er helt udenfor min verden, men måske John kan svare på det? Vil noget sådant kunne ske??

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

I skal beslutte jer for, om jeres heste er en hobby (= privat) eller erhvervsmæssig.

Som udgangspunkt er heste en privat hobby. 

Hvis I ønsker at jeres hestehold skal være erhverv, så antager jeg, at det gælder "hele vejen". Så bliver køb, salg og drift skattepligtigt/fradragsberettiget.

Hvis I derimod besluttetr, at det er en privat hobby, så er det ikke skattepligtigt/fradragsberettiget. I så fald vil en sponsorbetaling så forventeligt anses som enhver anden lønindtægt, og dermed fuldt skattepligtigt. 

Tror jeg. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

tilslutter mig helt Wcon svaret - dog - hvis sponsorpenge konkret gives til konkurrencer og kræver bannerannoncer o.l så må der være fradrag for disse omk (i alle fald til reklamen) Om der så bliver fradrag for konkurrenceudgiften også? Det ved jeg ikke, men det giver jo ikke mening at lave reklame hvis man ikke deltager i konkurrencerne  -så jeg ville TRO man kunne trække en evt udgift til selve deltagelsen fra i et eller andet omfang 

Derimod opstaldning foder o.l kan jeg ikke se fradrag for

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders V:

Men hun er meget i tvivl om især opstaldning er OK, at trække fra i et "sportsregnskab", hvis hun på et tidspunkt ønsker at sælge hesten

Alle de udgifter som hun afholder for at opnå indkomsten indgår som en udgift i hendes sportsregnskab. Udgiften til opstaldning er en udgift ved at dyrke hestesport.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)