Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette flere driftselskaber i Holding

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 19
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Skal lige høre om jeg har forstået tingene rigtigt :) 

Har oprettet et Holdingselskab med en egenkapital på 40.000, som ejer 50% af driftselskab A. Dette er stiftet med reglerne for rullende kapital, altså har mit Holdingselskab skudt 20.000 ind i det. Min kammeraet ejer den anden halvdel af dette selskab.

Jeg vil nu gerne stifte driftselskab B, som mit Holding skal eje 100% af. Er det rigtigt forstået, at jeg enten kan øge selskabskapitalen i mit Holding ved at skyde mine private penge ind, og dermed igen bruge reglerne for rullende kapital? Eller at jeg kan vælge at lade Holding spare de manglende 20.000 op (via udbytte fra driftselskab A), hvorefter disse bruges til at starte driftselskab B? 

Er der andre teknikker, hvor jeg kan sætte mine egne private penge ind i mit Holding, uden at skulle behandle det som lånog dermed betale rente

Mvh

Kasper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

ja enten som ny kapital = kapitaludvidelse til 60000 ialt og så rulle 40.000 - men hvorfor er du ked af rente? Skatten på rente er vel nærmest mindre end på løn og udbytte. (Til gengæld vil pengene være tabt hvis firmaet taber dem og ikke kan betale lånset (og du ikke har lavet konvertibelt hvilket vil kræve ganske meget i vedtægter mm) hvor kapitaltilskud tabt -vil give fradrag i aktieindkomst

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. May 19
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for brugbart svar - som altid :)

Tanken var ikke at udbetale nogen form for løn fra Holding de første par år - men kan da egentlig godt se, at der er flere fordele end ulemper ved at køre det som lån i stedet for løn. 

Vil jeg kunne spare 20.000 op i Holding og bruge dem sammen med resten af selskabskapitalen til at starte et nyt drift? Dermed rulle 20.000 og "investere" de opsparerede 20.000

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du vil typisk ikke udbetale løn fra holding - men snarere udbytter (dog afhængigt af dine øvrige lønindkomster).

Og ja, så snart der er 40.000 kr til rådighed i holding (hvad enten de kommer fra et lån eller andet), så kan holdingselskabet stifte et datterselskab.

vh

Steffen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper5631:

Tanken var ikke at udbetale nogen form for løn fra Holding de første par år - men kan da egentlig godt se, at der er flere fordele end ulemper ved at køre det som lån i stedet for løn. 

Vil jeg kunne spare 20.000 op i Holding og bruge dem sammen med resten af selskabskapitalen til at starte et nyt drift? Dermed rulle 20.000 og "investere" de opsparerede 20.000

1 man bruger generelt ikke løn fra holdig, men udbytte

2 man taler ikke om, at det er en fordel frem for løn - nøjes med at sige det ikke er en bagdel

3 ja du skal blot have 40.000 fri beskattet egenkapital i holding (ikke bare stå i bank men være der som fri beskattet egenkapital) for at stifte et drift mere

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John.... jeg tror lige at du skal overveje dit punkt 3 en ekstra gang. vh Steffen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:

Hej John.... jeg tror lige at du skal overveje dit punkt 3 en ekstra gang. vh Steffen

- ja sorry - det rækker jo at have 40.000 der kan blive kapitalen tak

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. May 19
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar - nu er jeg helt med :) 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)