Kære aminoer, Vi er 4 partnere, som i løbet af indeværende år slår dørene op til en webshop som fokuserer på salg af tøj. Vi har i længere tid arbejdet på en forretningsplan for denne og det ser pt. ganske lyst ud.
Vores oprindelige ide gik ud på efter noget tid med succes (læs; overskud), at udbygge virksomheden med x antal fysiske butikker. Nu er vi imidlertid blevet inspireret til måske allerede fra start at lancere en fysisk butik sideløbende med webshoppen. Det er tanken at denne fysiske butik i første omgang også skal fungere som lager, pakkecentral og hovedkontor.
Mit spørgsmål går herefter på, om der er nogle af jer der har erfaringer med sådan en konstallation. Enhver form for erfaringer kan vise sig at være relevant, så skyd endelig løs. Jeg har dog et helt specifikt spørgsmål som går på, hvorledes lagerbeholdningen overvåges når der nu er tale om salg fra ikke alene en webshop (hvor lagerbeholdningen jo let kan overskues), men tillige fra en fysisk butik?
Venlig hilsen,
KAsper |
Hej Kasper
Jeg har ikke selv erfaring men bogfører for nogle firmaer, som har den nævnte kombination af en (eller flere) fysiske butikker ud over internetsalget, som de alle startede med. Så jeg kan svare på lagerspørgsmålet:
Lagerstyring er en stor opgave, når det begynder at gå hurtigt. Derfor skal man tænke sig godt om - implementer kun den absolut nødvendige minimumsløsning. Navnlig i jeres tilfælde, hvor der formentlig er tale om mange varenumre i mange størrelser og forskellige farver.
Den tunge, og nøjagtige, løsning er at have dit lager opdelt i to: Det, der ligger i butikken og det, der ligger på lageret. Altså: Ingenting må sælges, uden at det registreres, så lagerlisterne kan ajourføres dagligt.
Den lidt lettere løsning er at flytte en masse varer ud af lageret og ind i butikken. Og så skrive dem ud af lageret, sådan at I ikke skal have en præcis lagerstatus for butiksdelen men tæller op med bestemte intervaller. Men det kan godt gå hen og være upraktisk, hvis jeres lager ikke er så stort og derfor "låner" fra butikken til at sælge over nettet.
Den største af mine kunder har betalt for udviklingen af et stykke software, som automatisk registrerer vare af- og tilgang i hans butikker, sådan at han hver dag har en præcis lagerstatus for alle fysiske enheder. Sammenkoblet med internetbutikken, så engros- og detailkunder kan bestille og få oplyst lagerstatus. Og meget mere. Det er en smuk og perfekt løsning, men naturligvis ikke helt billig. Finansbogholderiet er afkoblet, vi modtager data men kun den ene vej, så det klares stadig i SummaSummarum. Vi laver mirakler med importfunktionen :-).
Hvad der er mest praktisk for jer, afhænger af mange forskellige ting, f.eks. antal ekspeditioner pr. dag og - navnlig - hvilken software, I har valgt til styring af showet. Samt hvor sjovt I synes, det er at arbejde foran en computer.
Rigtig god arbejdslyst.