Med jævne mellemrum køber jeg en vare, som jeg sælger kort efter købet. Jeg har derfor ikke noget 'varelager' og mener derfor ikke det bør være nødvendigt hver gang jeg køber en vare, først at føre varen på 'varelager' for så umildbart efter at bogføre den som solgt? I mine øre lyder det som et unødvendigt dobbeltarbejde og tænker der må være en hurtigere løsning. Jeg kan dog ikke se hvordan der skal bogføres? Economics support sagde at det var for komplekst til at de kunne rådgive mig og at jeg måtte have fat i en revisor. Kan det virkeligt være rigtigt?
Enhver hjælp er meget værdsat, tak! Vh
*tilføjelse* Jeg har googlet mig til at jeg kan oprette en konto for 'køb af varer til videresalg' (debet), og bogfører købene som variable omkostninger. Er dette korrekt? tak!
Du kan godt nøjes med at tælle lager op ved regnskabstid (ex 31/12) hvor det SKAL tælles op og lægges ind som værdien (uden moms) og så kommende år - blot forskellen - men du SKAL tage lageret op til indkøbsværdi i den forstand det findes på regnskabsdato - den dato må der ikke være nogen vare du har taget som udgift - uden den samme vare ER solgt = så er den lager
vh John Hannovrer
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Dvs. hvis varer kun tages hjem efter aftale på vegne af kunde, så skal den ikke optages på lager, korrekt?
Forkert.
Der skal følges "the matching principle".
Når salget henføres til én periode (f.eks. 2019), så skal det tilhørende vareforbrug henføres til samme periode (hér 2019).
Så hvis der købes en vare efter aftale på vegne af en kunde, og den indgår ultimo december 2018, og viderefaktureres primo januar 2019, så skal den optages som lager pr. 31/12 2018, og så skal vareforbruget ligge i januar 2019.
Dvs. hvis varer kun tages hjem efter aftale på vegne af kunde, så skal den ikke optages på lager, korrekt?
nej - du skal som nævnt opgøre lager 31/12 (eller anden sidste regnskabsdato) Du kan jo have købt noget og fået en faktura i december og først fået sendt og lavet din faktura til din kunde i januar. De varer, som er under transport eller ligger hos dig, skal opgøres som lagerværdi 31/12 (sammen med evt varer du måtte have fået retur (retur gælder uanset varen kun tages hjem på ordre - med mindre der er tale om en helt reel special vare der fremstilles kun præcis til den kunde
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER