Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Truet med advokat - ulovlig brug af billede

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Jeg har en virksomhed, der laver kampagner for revisorer. Jeg har lavet en kampagne for Kunde A. Jeg havde betalt for en fotograf, som tog billeder af kunde A. Ophavsretten er min.

Flere måneder senere sidder jeg til et nyt kundemøde (kunde B). Jeg viser et eksempel på kampagnemateriale til kunde B.

Kunde B genkender Kunde A fra tidligere kursus, og der er god stemning. Kunde B ringer til kunde A og spørger ind til min virksomhed.

Kunde A ringer til mig og bliver rasende over, at jeg har brugt billede af ham på et kundemøde, og jeg undskylder. Også selvom ophavsretten er min. Jeg undskylder.

Kunde A går amok og truer mig med advokat for ulovlig brug af billeder. Det skal nævnes, at jeg i et splitsekund viste et eksempel på kampagnemateriale til Kunde B.

Kunde A truer mig med advokat, og det irriterer mig. Jeg begik en dum fejl og vil gerne videre. Men jeg vil ikke lade mig true.

Hvad ville I gøre?
Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Sep 16
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke ekspert, men efter hvad jeg kunne læse så kommer det an på den aftale eller samtykkeerklæring, som er blevet underskrevet da billederne blev taget. Altså der skulle gerne stå i den hvem, som har rettigheder til billederne og hvad du må bruge dem til.

I forhold til din situation ville jeg ikke lade mig true af ham. Det er et ret stort arbejde at trække nogen i retten og kunne forestille mig at du kunne slippe afsted med at sige ordentligt undskyld et par gange.

Jeg hjælper virksomheder med deres WordPress/WooCommerce udfordringer.
Mine priser starter fra 150 kr. Læs mere på www.emilrauhe.dk.

Tilmeldt 7. Aug 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg indgik i aftalen i sin tid uden en samtykkeerklæring. Lesson learned...

Men jo, jeg kryber til korset, så godt jeg kan.

Og tak for svar.
Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Peter

Der er flere ting at være opmærksom på her tænker jeg..

Du skriver du har ophavsretten til billederne - det kan du aldrig have - det har fotografen - men du kan have aftalt en brugsret.
Her kommer det så an på hvad du har aftalt med fotografen at du må bruge billederne til - måske må du bruge dem alt det du har lyst - måske må du bruge dem til  "Kunde A" som de er taget til - og hvis du vil bruge billederne til andre opgaver koster det måske mere.

Det næste er hvad du har aftalt med Kunde A. Hvis kunde A har betalt dig og en fotograf for at få noget han tror er unikke billeder til sin kampagne - så kan jeg godt forstå, hvis kunde A bliver utilfreds med at de billeder som er taget til ham - og betalt af ham - bruges i en kampagne for en konkurrent.

Men som jeg læser det- så bliver kunde A utilfreds med at du viser hans kampagnemateriale til Kunde B.
Om det er rimeligt, synes jeg kommer an på hvad det er du har vist.
Hvis du har vist færdigt kampagne materiale - som er i omløb - så kan jeg ikke forstå, han bliver utilfreds.
Hvis du viser ufærdigt materiale - materiale som endnu ikke er offentliggjort - eller overskydende billeder, eller udkast, som ikke er brugt i den færdig kampagne - så kan jeg egentlig godt forstå han bliver utilfreds.
Hvis en fotograf/reklamebureau har lavet materiale/ billeder til en kampagne for Adidas - så tror jeg også Adidas vil blive pænt utilfredse,  hvis bureauet viser materialet eller dele af det til Hummel - bortset selvfølgelig fra det færdig offentliggjorte materiale, som er tilgængeligt for enhver.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har taget fotos af Kunde A, som det mindste kan vise sig at kategoriseres som portrætfotos, har du ikke ophavsretten alene. Du deler denne med Kunde A jævnfør §60 i Ophavsretsloven 

At bruge andres materiale som reference eller salgsfremmende materiale uden tilladelse, vil være en overtrædelse af Markedsføringsloven. 

Endvidere vil der, såfremt der er tale om fotos med personer på, som er letgenkendelige, også være tale om en overtrædelse af Persondataloven.

Det bedste du kan gøre er, at stoppe denne form for markedsføring, da du er ude på noget af et sidespor. Og så kunne du jo tage koglen og ringe til Kunde A, fortælle at der er sket en tanketorsk, og du gerne vil komme videre, herunder loven dem, at du aldrig laver samme fejl igen.

Går Kunde A til en advokat, som fremsætter et krav, er du lidt på røven, for at sige det mildt, se starten af dette opslag. Det kan blive en ret dyr omgang...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dirch Lind:

Du skriver du har ophavsretten til billederne - det kan du aldrig have - det har fotografen - men du kan have aftalt en brugsret.

Her kommer det så an på hvad du har aftalt med fotografen at du må bruge billederne til - måske må du bruge dem alt det du har lyst - måske må du bruge dem til  "Kunde A" som de er taget til - og hvis du vil bruge billederne til andre opgaver koster det måske mere.

Man kan sagtens overdrage alle rettighederne inkl ophavsretten til et foto til en anden person/virksomhed/forening/fond. 

Det er helt almindelig praksis, og det er og har været anvendt i mange årtier. 

Så hvis trådstarter har fået ophavsretten fra fotografen, er der intet unormalt i dette :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Dirch Lind:

Du har ret - man kan godt overdrage ophavsretten - men så skal det være klart og tydeligt aftalt - og typisk betalt for.
Men selvom man har ophavsretten, er det ikke sikker man må anvende billederne til hvad som helst.

Se fx. her: https://www.grakom.dk/nyheder/seneste-nyheder/fotograf-du-har-ophavsretten-brug-den-klogt

Overdragelse er et aftale forhold, og her skal man ikke nødvendigvis betale ekstra for dette, det afhænger af, hvad der aftales parterne imellem.

Hvis man har ophavsretten til et foto, må man gøre med det, hvad man vil. Man ejer jo rettighederne, og kan dermed selv bestemme, hvordan og hvorledes.

Hvad skal jeg læse på linket? Der henvises til LA dommen, hvor fotografen havde ophavsretten. Det har ikke rigtig noget med overdragelsen at gøre?

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Hvis man har ophavsretten til et foto, må man gøre med det, hvad man vil. Man ejer jo rettighederne, og kan dermed selv bestemme, hvordan og hvorledes.

Pointen er netop, at du ikke nødvendigvis må gøre hvad som helst med et billede selvom du har ophavsretten. Er det et portrætbillede må du ikke offentliggøre det uden tilladelse fra den der er på billedet. Det gælder også portrætbilleder, som er taget i det offentlige rum - hvis man må forvente et personen ikke vil bryde sig om det (kan ikke lige huske formuleringen) - men det kunne være, hvis de piller næse, kysser, er meget kede af det og lignende.

Endelig kan der da sagtens være billeder taget for Kunde A som ikke må bruges for kunde B - uden Kunde A's tilladelse. (selvom ophavsretten ikke er overdraget til knude A). Og skulle man være i tvivl i sidste tilfælde, vil det da være rigtig god stil at spørge Kunde A, hvis man vil beholde dem som kunde.
Jeg spørger da også altid mine kunder - inden jeg bruger billederne fra en opgave som PR for mig selv - også selvom det ikke er personbilleder.

Hvis jeg laver en skolefotografering, så har jeg ophavsretten til billederne, men hverken jeg eller skolen må ikke offentliggøre dem - fx. på en hjemmeside - uden tilladelse fra forældrene. Jeg må selvfølgelig heller videresælge et af portrætterne til brug i en reklame - uden tilladelse.

Så er der særlige forhold som typisk kan gøre sig gældende for pressefotos - hvor almene interesser kan stå over den enkeltes interesse - og så kan man bruge billeder uden tilladelse. Men et er ikke lige emnet for denne tråd.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Dirch Lind:

Fashion-Seller:

Hvis man har ophavsretten til et foto, må man gøre med det, hvad man vil. Man ejer jo rettighederne, og kan dermed selv bestemme, hvordan og hvorledes.

Pointen er netop, at du ikke nødvendigvis må gøre hvad som helst med et billede selvom du har ophavsretten. Er det et portrætbillede må du ikke offentliggøre det uden tilladelse fra den der er på billedet. Det gælder også portrætbilleder, som er taget i det offentlige rum - hvis man må forvente et personen ikke vil bryde sig om det (kan ikke lige huske formuleringen) - men det kunne være, hvis de piller næse, kysser, er meget kede af det og lignende.

Endelig kan der da sagtens være billeder taget for Kunde A som ikke må bruges for kunde B - uden Kunde A's tilladelse. (selvom ophavsretten ikke er overdraget til knude A). Og skulle man være i tvivl i sidste tilfælde, vil det da være rigtig god stil at spørge Kunde A, hvis man vil beholde dem som kunde.
Jeg spørger da også altid mine kunder - inden jeg bruger billederne fra en opgave som PR for mig selv - også selvom det ikke er personbilleder.

Hvis jeg laver en skolefotografering, så har jeg ophavsretten til billederne, men hverken jeg eller skolen må ikke offentliggøre dem - fx. på en hjemmeside - uden tilladelse fra forældrene. Jeg må selvfølgelig heller videresælge et af portrætterne til brug i en reklame - uden tilladelse.

Så er der særlige forhold som typisk kan gøre sig gældende for pressefotos - hvor almene interesser kan stå over den enkeltes interesse - og så kan man bruge billeder uden tilladelse. Men et er ikke lige emnet for denne tråd.

Jeg har henvist til alt lovgivning i mit første indlæg? Inkl portrætfotos delen mm. Og persondata delen.

Så jeg har da ikke sagt dig imod på dette punkt, blot kommenteret, at man sagtens kan overdrage ens ophavsret til en person/firma/fond, hvis man ønsker dette, eller aftaler dette med modparten.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)