Jeg søger erfaringer fra dem af jer der har prøvet at afgive rettigheder til ens software til udenlandske forhandlere. Vi står med et program som nu er udviklet og godt sælgende til virksomheder i Danmark (sælges på månedsabonnement). Derfor vil vi have det videre ud i Sverige, Norge, Tyskland og Storbritanien. Hvad er godt at huske på i sådan en situation? Og når man overgiver rettigheder for et land/område til en anden virksomhed, hvad ligger fordelingsnøglen da typisk på? Jeg tænker at vi som opstart vil afgive rettigheder for en periode, eksempelvis 12 måneder, for at kan se samarbejdspartnere an og få en idé om hvorvidt de er de rigtige på den lange bane. På forhånd tak for indsparkene! |
Diskussionen går vel på forhandler-rettigheder og en eller anden form for eksklusiv-rettigheder til det enkelte land.
Hvis en forhandler skal satse en bunke penge på etablere produktet via markedsføring eller andet, så er det jo rimeligt nok at de vil have eksklusiv-rettigheder for at have større sikkerhed for at kunne hive investeringen hjem.
Er det omvendt et produkt som de bør kunne afsætte til eksisterende kunder med en relativt kort salgsproces, så er eksklusiv-rettigheder måske ikke nødvendige.
I din situation ville jeg kræve en vis investering eller en konkret handlingsplan fra forhandlerens side hvis de skal have eksklusiv-rettigheder. Ellers er det for let for dem bare at læne sig tilbage og tage de nemme salg.