Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tysk arbejdsgiver, dansk bopæl

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, 

Jeg har fået et job tilbud fra Tyskland. Jeg bor i Esbjerg og tilbuddet kommer fra Potsdam. Arbejdes udføres i Danmark, jeg er kun i Potsdam 2-3 dage per måned. 

Hvis jeg takker Ja, hvordan og hvortil betaler jeg skat

Gør det en forskel hvis det tyske firma lejer et kontor i Esbjerg? 

Er der nogle fordele overhoved? Beskatning/firmabil? 

Mvh Kenneth 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal - hvis de lønner dig fra Tyskland - selv angive indkomsten til skat og evt udgifter vil alt andet lig, være ligningsmæssige hvis du er ansat - Tyskeren skal sikkert indberette til Tysk skat, men det er alene af hensyn til fradraget for denne, og vil normalt ikke overføres til DK

Om arbejdsgiveren har et kontor i DK som du skal arbejde ud fra, kan jeg ikke lige hurtigt se gøre forskel, med mindre han opretter dansk virksomhed til lejemålet - en filial i DK f-eks.

Firmabil kan jeg ikke se hvordan en tysker kan stille til rådighed for dig i DK med mindre det sker fra et dansk selskab, men hvis det var/var muligt, ville beskatningen være helt som fra dansk virksomhed, skat af fri bil.

Kørte du hovedsageligt i Tyskland, kunne der være muligheder for tysk bil, men som du beskriver arbejdet, er det slet ikke en mulighed.

Hvis du har en fagforening, så ville det være godt at tale med denne, for der kan jo være mange andre ting ved job fra tyskland, ferie, barsel, opsigelse osv - som ikke giver sig selv som ved ansættelse i DK - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hjælpen 

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ansatte med bopæl i Danmark, ansat af en tysk arbejdsgiver, kan godt få en tysk indregistreret bil stillet til rådighed som firmabil.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

AnyFellow:

Ansatte med bopæl i Danmark, ansat af en tysk arbejdsgiver, kan godt få en tysk indregistreret bil stillet til rådighed som firmabil.

nej ikke med mindre største del af kørsel sker til og i Tyskland og det er ikke tilfældet her - der er både dags og km kriterie og der skal ansøges og vil være skat af fri bil hvis man opfylder reglen og dermed har hvidpladebil til rådighed Her står få dage hver måned i Tyskland og så går den ikke

Tilladelse til kørsel i udenlandsk firmabil

Der skal ansøges om at blive fritaget for betaling af registreringsafgift ved kørsel i udenlandsk firmabil, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 9.

Ansøgningen skal sendes til Motorstyrelsen.

Tilladelse meddeles efter følgende regler, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens §§ 10-12:

  • Den udenlandske arbejdsgiver skal afgive en erklæring om, at køretøjet er omfattet af REGAL § 1, stk. 4 og 5. Det skal også fremgå af erklæringen, hvor køretøjet i forhold til dagskriteriet og kilometerkriteriet skal anvendes i perioden. Erklæringen skal indeholde oplysninger om navn og bopælsadresse på den arbejdstager, som får køretøjet stillet til rådighed, ansættelsessted og adresse samt en identifikation af køretøjet. Som dokumentation for ansættelsesforholdet kan der eksempelvis være vedlagt en ansættelseskontrakt til ansøgningen.
  • Den selvstændigt erhvervsdrivende skal afgive en erklæring om, at køretøjet er omfattet af REGAL § 1, stk. 4 og 5, da køretøjet anvendes i forbindelse med udøvelse af en grænseoverskridende beskæftigelse. Det skal også fremgå af erklæringen, hvor køretøjet i forhold til dagskriteriet og kilometerkriteriet skal anvendes i perioden. Erklæringen skal desuden indeholde oplysninger om den selvstændigt erhvervsdrivendes bopælsadresse, adressen på forretningsstedet samt identifikation af køretøjet.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Boysen:
Hvis jeg takker Ja, hvordan og hvortil betaler jeg skat? 

Danmark og formentlig vil Tyskland have en beskatningsret for de dage, hvor du arbejder i Tyskland.

Boysen:
Gør det en forskel hvis det tyske firma lejer et kontor i Esbjerg? 

Afhængig af hvad du bliver ansat til kan alene ansættelsen af dig blive anset for fast driftssted for det tyske firma og dermed en begrænset skattepligt til Danmark. Det er så ikke dit problem men firmaets udfordring.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)