Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån fra mig (privat) til mit ApS

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jul 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Jeg står og er ved at oprettet et ApS, og den forbindelse vil jeg som privatperson gerne låne penge til mit eget firma.

Eks. Jeg låner mit firma 150.000 kr. til markedsrente (lad os sige 5 %)

Da virksomheden er helt ny, og formentlig vil gå i nul det første år, har jeg tænkt mig, at tilskrive renterne til hovedstolen af lånet i stedet for at udbetale dem til mig privat. Der vil så ikke blive tilskrevet renter af renterne.

1) Er det tilladt?
2) Hvis ja, hvilken beskatning er det? Kapitalindkomst?
3) Hvornår skal jeg beskattes? Er det først når jeg får pengene udbetalt, eller er det når de tilskrives hovedstolen?

Jeg håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe.

på forhånd tak og rigtig god weekend :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ja - du skal blot kunne argumentere for at den samlede forrentnig sker til den rente som dit ApS ville skulle betale for et usikret lån i banken. Om du så skriver det sker ved at lånet skal indfriees til en overkurs, eller årligt er ligemeget, men hvorfor dog ikke gøre det årligt uanset underskud, som jo bare fremskrives, og som jo måske kommer sammen med udgiften til lovpligt arbejdsskade, bank, måske regnskabsprogram
Skulle det gå galt og lånet ikke indfries, så får du rente fastsat af skat som du beskattes af - uanset du ikke får en krone, og selskabet har så ikke fradrag. Jeg ville lade den falde 31/12 hvert år, og så må selskabet jo i værste fald bare bruge nogen af de 150 t til det - så du bygger det ind. Det værste er ikke at få renten og for selskabet er det helt samme sag.  
Skatten er renteindkomst for dig - helt som bankrentter osv (mener rubrik 30/31)

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 07:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristoffer:
Hej Amino,
1) Er det tilladt?

Foruden at det som John skriver.

Ja, men husk at det skal være dokumenteret som lån, således at det ikke opfattes som skattefrit tilskud - det ville nemlig betyde dobbelt beskatning af hele hovedstolen.

Der er rente-fiksering, dvs. renten skal tilskrives, og være markedsrente, typisk diskonto + 4-9%. Kan du dokumentere en anden markedsrente så kan det være OK.

Kristoffer:

2) Hvis ja, hvilken beskatning er det? Kapitalindkomst?

Renterne som din person modtager er kapital-indkomst. Du skal selvangive disse som modtager, og dit selskab har dem som alm. skattepligtig udgift i sit regnskab.

Kristoffer:

3) Hvornår skal jeg beskattes? Er det først når jeg får pengene udbetalt, eller er det når de tilskrives hovedstolen?

Ud fra en generel betragtning så er indtægten gældende på retserhvevelsestidspunktet, dvs. når tilskrives, og ikke når de udbetales.

Om man kan nøjes med tilskrivning efter en periode længere end et år ved jeg ikke?

Jeg vil anbefale årlig tilskrivning, de kan så blive stående som hovedstol, eller udbetales.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 07:40
Hvor mange stjerner giver du? :

OBS: Tidligere hvor det "god latin" at sikre sit indlån som konvertibelt lån, ofr at man kunne få fradrag hvis virksomheden gik ned. Men der er en del formaliteter som skal følges præcist, for at denne sikring virker, når det går galt - så det koster (ændring i vedtægter, korrekt udformning, generalforsamling, og registrering hos myndighederne).

Men nu er det kommet en hastelov, som påvirker denne metode væsenligt osm jeg læserne det:

https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2020/konvertible-obligationer-er-pludselig-blevet-farlige

Den nye opgørelsesmetode har virkning for afståelser og afdrag, der sker den 1. oktober 2019 eller senere og gælder også for konvertible obligationer, der er udstedt før denne dato. I tilfælde, hvor en hovedaktionær beslutter at kræve sit tilgodehavende indfriet kontant og altså fravælger at konvertere tilgodehavendet til aktier, kan det derfor nu pludselig udløse en teknisk skattegevinst, hvis indfrielsen sker på et tidspunkt, hvor værdien af selskabets aktier ligger over kurs 100.

Den nye opgørelsesmetode har virkning for afståelser og afdrag, der sker den 1. oktober 2019 eller senere og gælder også for konvertible obligationer, der er udstedt før denne dato. I tilfælde, hvor en hovedaktionær beslutter at kræve sit tilgodehavende indfriet kontant og altså fravælger at konvertere tilgodehavendet til aktier, kan det derfor nu pludselig udløse en teknisk skattegevinst, hvis indfrielsen sker på et tidspunkt, hvor værdien af selskabets aktier ligger over kurs 100.

Det medfører jo så afledt krav om revisions opgjort balance, så kursen kan fastlægges......

Tilmeldt 17. Jul 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Tusind tak for dit svar. Så er jeg blevet så meget klogere.
Jeg har et enkelt spørgsmål mere som jeg håber du vil være behjælpelig med.

Mit firma er udlejning af ejendomme til privat boligformål.
Jeg har læst mig til på SKAT´s hjemmeside, at dette er en momsfritaget ydelse. Så langt så godt.

Min tvivl opstår så, når jeg skal oprette virksomheden:

1) Hvis min omsætning overstiger 50.000 kr. skal jeg stadig så være en momsfritaget virksomhed?
2) Afhængigt af ovenstående svar. Kan jeg få momsfradrag for mine udgifter såsom maling, håndværker arbejde, computer til brug i firmaet mm.

Tusind tak for din tid.
Tilmeldt 17. Jul 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hanssing,

Tusind tak for dit svar. Så er jeg blevet så meget klogere.
Jeg har et enkelt spørgsmål mere som jeg håber du vil være behjælpelig med.

Mit firma er udlejning af ejendomme til privat boligformål.
Jeg har læst mig til på SKAT´s hjemmeside, at dette er en momsfritaget ydelse. Så langt så godt.

Min tvivl opstår så, når jeg skal oprette virksomheden:

1) Hvis min omsætning overstiger 50.000 kr. skal jeg stadig så være en momsfritaget virksomhed?
2) Afhængigt af ovenstående svar. Kan jeg få momsfradrag for mine udgifter såsom maling, håndværker arbejde, computer til brug i firmaet mm.

Tusind tak for din tid.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristoffer:
1) Hvis min omsætning overstiger 50.000 kr. skal jeg stadig så være en momsfritaget virksomhed?
2) Afhængigt af ovenstående svar. Kan jeg få momsfradrag for mine udgifter såsom maling, håndværker arbejde, computer til brug i firmaet mm.

1 du skal være momsregistreret men den del af din aktivitet (og det kan evt være hele) som er momsfri - ex udlejning til private - er stadig momsfri

2 nej der er ikke momsfradrag for køb der har med momsfri aktivitet at gøre. maling håndværker osv er derfor uden momsfradrag. Har du blandet indtægt hvor noget er momspligtigt, så kan ting du bruger fælles - f.eks computer trække moms fra som % af omsætning der er momspligtig - er den % 0 så er momsfradraget 0
Computer ville også, hvis den står i hjemmet, skulle deles i alle fald, da privat brug ikke giver momsfradrag og skat vil forvente den bruges privat hvis den står hjemme

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Kristoffer:
1) Hvis min omsætning overstiger 50.000 kr. skal jeg stadig så være en momsfritaget virksomhed?
2) Afhængigt af ovenstående svar. Kan jeg få momsfradrag for mine udgifter såsom maling, håndværker arbejde, computer til brug i firmaet mm.

1 du skal være momsregistreret men den del af din aktivitet (og det kan evt være hele) som er momsfri - ex udlejning til private - er stadig momsfri

Det er ikke korrekt. Du skal kun momsregistreres hvis din momspligtige omsætning er på over 50.000 kr. (https://skat.dk/skat.aspx?oid=1906460)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

AdamAftenbakke:

Cookie - John Hannover:

Kristoffer:
1) Hvis min omsætning overstiger 50.000 kr. skal jeg stadig så være en momsfritaget virksomhed?
2) Afhængigt af ovenstående svar. Kan jeg få momsfradrag for mine udgifter såsom maling, håndværker arbejde, computer til brug i firmaet mm.

1 du skal være momsregistreret men den del af din aktivitet (og det kan evt være hele) som er momsfri - ex udlejning til private - er stadig momsfri

Det er ikke korrekt. Du skal kun momsregistreres hvis din momspligtige omsætning er på over 50.000 kr. (https://skat.dk/skat.aspx?oid=1906460)

sorry - ja hvis han alene har den udlejning skal han jo ikke - så det som en del af en blandet aktivitet. Udlejer til private kan han være uden

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)