Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pengegaver

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:
Jeg skrev netop at en sådan transaktion vil være virksomheden uvedkommende. Og så efterlyser jeg bare en henvisning til den lovhjemmel som du mener giver virksomheden indberetningspligt

Jeg tror stadigt det handler om en bundgrænse for skattefri "løn" når der tales om gave til nogen fra en virksomhed, og som ikke har undergrænse for indbretningspligt - og jo ud fra ønske om fradrag for omk.

DOG - kan der faktisk være tale om influencer - må man give varer uden indberetning og er der en grænse, og det må man uden indberetning - dog er der sikkert i princip en grænse, uden den vist er domsat - men det er jo i forventning om en modydelse og ikke en gave

Jeg mener klart spørgsmålet - GAVE fra virksomhed og beløbsgrænse retter sig fra en virksomhed mod ønske om fradrag for udgiften - man kan ikke give nogen der hjælper en - en skattefri gave - uden det er er mod skatteregler - og kræver indberetning - og det er der jo klar lovhjemmel for. Det lægger jeg i spørgsmålet uden at være generet over det. At svare han sikkert kan give gaver uden indberetning bare det er uden fradrag i øvrigt, giver ikke mening, men kan jo gøre det ved infulencer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

. At svare han sikkert kan give gaver uden indberetning bare det er uden fradrag i øvrigt, giver ikke mening, men kan jo gøre det ved infulencer

Det svar læser du vel heller ikke nogen steder?

Jeg har jo netop præciseret at en pengegave givet til venner fra ens virksomhed ikke vil blive anset for forretningsmæssigt begrundet og derfor vil blive anset for givet af personen bag virksomheden selv.

Og når det er personen selv som giver pengene er der ikke indberetningspligt (hvis vi er ude ovre den nære familie). Det er så også det der fremgang af SKATs vejledning til indberetning af gaveafgiften, som citeret længere oppe i tråden. 

Hvis en diskussion skal give mening må man diskutere på lige vilkår. Overskrift og trådstarters indlæg taler om en pengegave og det til venner.

Hvis vi lægger til grund at det er mellem trådstarters virksomhed og en ven så nej jf. mit svar tidligere. Er det en gave som gives fra trådstarter personlig til en ven så skal den stadigvæk ikke berettes men vennen som selv skal tage værdien med på sin selvangivelse.

Det er ikke meget anderledes end hvis jeg giver dig en flaske vin til 300 kr i fødselsdagsgave kan du nyde den ro og mag, men giver jeg dig en flaske til 5000 kr så er det faktisk dit eget ansvar at tage værdien med på din selvangivelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

vi er jo ikke uenige om svaret - blot er jeg mere overbevist end du, i et iværksætterforum om, at det er et spørgsmål om man kan betale nogen via gaver og om der er en grænse for det - og det er det jeg svarer nej, til da der skal ske indberetning. Soundboxen kan ikke lønne i nogen form via gaver - heller ikke til frivillige og venner - men vi er enige om, at han privat da gerne må give sine venner gaver uden indberetning og at værdien, hvis stor, skal angives af vennen.

Der er sikkert nogle gråzoner hvor skat måske ikke blander sig. Jeg ved filmindustri f.eks ofte "lønner" statister med mad og biobilletter uden indberetning - 

Firmaet må også gerne give ansatte og forretningsforbindelser gaver med begrænset fradrag  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)