Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afhentning af varer

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Harlev
Tilmeldt 8. Jul 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino.
Jeg har fornyligt startet mit første firma, og har fundet en producent i Polen, som sælger lige præcis de varer jeg ønsker til min webshop.
Mit spørgsmål er ifht til fragten af varer fra Polen til Danmark, og går på om jeg må kører til Polen i min private bil og fragte varerne hjem? Jeg vil gerne ned og se fabrikken, hvor varerne bliver produceret, og møde de folk jeg forhåbentlig i fremtiden skal handle med.
På sigt er min plan at benytte et fragtfirma, til fremtidige forsendelser, men her i starten vil jeg gerne holde omkostningerne nede, og hvis jeg kunne spare en fragtomkostning, når jeg alligevel er dernede ville det være at foretrække. Der er ingen toldsats på varerne, men skal jeg melde på forhånd at jeg indfører varerne til Danmark, og MÅ man overhovedet selv transportere?

På forhånd tak
Mvh
Simon H
:-)
Tilmeldt 20. Jan 17
Indlæg ialt: 23
Fra  Fix-IT Consulting ApS Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon,

Der er ingen problemer i at du selv køre med dine vare, så længe det ikke er farligt gods eller andet som kan give udfordringer. Du skal dog være opmærksom på at varerne ikke er forsikret via din private forsikring, dette kræver en transportforsikring.

Du skal ikke gøre noget særligt ud over at indberette det når du laver moms, er beløbet du importere for over 5,2mill på et år skal der også indberettes intrastat.

Held og lykke med din shop

Fra Harlev
Tilmeldt 8. Jul 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Rene.
Mange tak for det hurtige svar, det lyder godt, så kan jeg slå to fluer med et smæk.
Hav en god dag. :-)
Vh
Simon
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon H93:
det lyder godt, så kan jeg slå to fluer med et smæk

Så simpelt er det desværre ikke helt. 

Forvent  ikke at sælger vil sælge momsfrit til dig når du selv henter varen, da sælger skal kunne dokumentere at varen er udført af landet, myndighederne har skærpet kravene til dokumentation,  så læs mere på Skats hjemmeside.

Tilmeldt 20. Jan 17
Indlæg ialt: 23
Fra  Fix-IT Consulting ApS Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

At selv transportere vare inden for EU er ganske simpelt, det er rigtigt at sælger kan have nogle krav for at sælge momsfrit til dig. Jeg kender desværre ikke reglerne i Polen, men der er lige vedtaget fælles EU regler på området (som så tolkes lidt forskelligt at landene)

Det er altid sælgers ansvar at leve op til momsfritagelsen. Alt efter hvilken ordning sælger anvender kan kravet for dokumentation alt fra et fragtbrev hos speditør til en erklæring fra køber om, at varen er modtaget i et andet EU-land.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sælger må ikke udlevere varen i polen uden polsk moms da du jo så kunne sælge den i Polen. Han kan refundere momsen hvis du ved hjælp af stempler fra myndigheder, skat, told, grænse personale evt - kan påvise, at varen har forladt Polen - en erklæring fra dig vil næppe kunne tilfredsstille sælger som står med ansvaret for momsen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jan 17
Indlæg ialt: 23
Fra  Fix-IT Consulting ApS Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Sakset fra skats hjemmeside:

Dokumentation for fysisk forsendelse eller transport, når formodningsreglen ikke anvendes

Sælgeren skal for at kunne gøre brug af fritagelsen i ML § 34, stk. 1, nr. 1, kunne dokumentere, at varerne faktisk er forsendt eller transporteret til et andet EU-land. Kravet om dokumentation skal også være opfyldt, når formodningsreglen (som beskrevet ovenfor) ikke anvendes.

Når formodningsreglen ikke anvendes, er det de nationalt fastsatte betingelser for dokumentation, der skal anvendes.

Dokumentationen kan være i form af en transportfaktura, et fragtbrev eller en erklæring fra en fragtfører eller speditør.

Hvis køber eller sælger selv arrangerer eller sørger for transporten til et andet EU-land, kan dokumentationen bestå i en erklæring om, at varen er modtaget i et andet EU-land.

Den danske sælger vil blive afkrævet dansk moms, hvis det efterfølgende viser sig, at varen ikke er forsendt eller transporteret til et andet EU-land. Se TfS 1999, 355.

Begrebet "forsendes" i Momssystemdirektivets artikel 138, stk. 1 (tidligere sjette momsdirektivs artikel 28c, punkt A, litra a, første afsnit) betyder, at momsfritagelsen for levering inden for EU først kan anvendes:

  • når retten til som ejer at råde over varen er overdraget til erhververen, og
  • når sælgeren har godtgjort, at varen er blevet forsendt eller transporteret til et andet EU-land, og at varen - efter denne forsendelse eller transport - fysisk har forladt det første EU-lands område.

Se præmis 42 i EU-domstolens dom i sag C-409/04, Teleos m.fl.

Teleos-dommen fastslår samtidig, at en sælger, der handler i god tro, ikke må nægtes momsfritagelse i forbindelse med leveringer inden for EU. En sælger i god tro skal derfor ikke kunne nægtes momsfritagelse, når erhververen har fremlagt falske beviser for, at varerne er udført af sælgerens EU-land og ind i erhververens EU-land. Det er dog en betingelse, at sælgeren har gjort alt, hvad der stod i hans magt for at sikre en korrekt anvendelse af bestemmelserne om moms. Hvis erhververen har angivet erhvervelsesmoms på sin momsangivelse, kan dette udgøre et supplerende bevis for, at varerne faktisk har forladt sælgerens EU-land, men det er ikke et afgørende bevis i spørgsmålet om momsfritagelse. Se præmis 68 og 72 i EU-domstolens dom i sag C-409/04, Teleos m.fl.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

problemet vil nok vise sig i, at der ikke er ret mange sælgere der vil tage nogen som helst risiko ved at levere momsfrit på erklæring - forståeligt nok faktisk - med mindre man er en MEGET stor kunde fra velrenomeret firma 

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Harlev
Tilmeldt 8. Jul 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John.
Nå, det ser ud til, at det muligvis godt kunne blive en bøvlet omgang. Det vigtigste for mig var egentlig, om man gjorde noget ulovligt ved selve transportdelen. Ifht til om sælger vil levere momsfrit til mig, kan jeg altid få be/afkræftet i en mail til hende, og alternativt må jeg hyre et fragtfirma.
Mange tak for dine svar, de hjalp bestemt en nybegynder i nød :-)
God aften!
Vh
Simon
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon H93:
Hej John.
Nå, det ser ud til, at det muligvis godt kunne blive en bøvlet omgang. Det vigtigste for mig var egentlig, om man gjorde noget ulovligt ved selve transportdelen. Ifht til om sælger vil levere momsfrit til mig, kan jeg altid få be/afkræftet i en mail til hende, og alternativt må jeg hyre et fragtfirma.
Mange tak for dine svar, de hjalp bestemt en nybegynder i nød :-)
God aften!
Vh
Simon

det er ikke spor ulovligt - blot må du naturligvis ikke love at transportere ud af DK uden at gøre det, og skal så angive som EU momsfrit salg - og ja - det er bare at høre leverandøren om han vil levere uden moms mod at du lover at tage ud af Polen - eller måske, som de fleste - vil kræve en kvittering fra grænsen eller på anden vis myndighedsstempel på, at netop det du købte på faktura xx uden moms (reverse charge) forlod polen ind til Danmark - Måske grænsen ud af polen har en sådan service der stempler?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)