Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af kompensation for Covid-19

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Fandt lige et skriftligt svar fra een af bankerne.

En af dem, der sagde nej og blev konfronteret skriftligt:

"tak for din mail.

Der findes ingen krav om nærmere forklaring på, at vi ikke vil oprette et konto til din virksomhed.

Vi beder derfor om at respektere dette."
 

du virker til at værre mere på kant med bankerne end godt er - men så sender du det til erhvervsstyrelsen som tegn på du ikke kan få en bank til erhverv og at de må finde anden måde at udbetale dig på.

Eller klageansvarlige i egen bank - eller giver op

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan ikke få Erhvervsstyrelsen til at udbetale til en anden konto, heller ikke selvom man kan dokumentere at man ikke kan få en firmakonto.

Da det fremgår i lovteksten at der skal udbetales til nemkonto...

Jeg ved ikke om N26 virker, men havde en hyggelig snak med Nemkonto omkring Revolut som godt kan bruges...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

J0rgen:

Man kan ikke få Erhvervsstyrelsen til at udbetale til en anden konto, heller ikke selvom man kan dokumentere at man ikke kan få en firmakonto.

Da det fremgår i lovteksten at der skal udbetales til nemkonto...

det fremgår vel som sådan også af generelle regler - ex til negativ moms udbetaling at man skal have en nemkonto, Ifølge Lov om offentlige betalinger skal en anvisning af NemKonto ske til et pengeinstitut.

Her har myndighederne jo pligt til at finde en anden løsning, hvis man kan bevise, man ikke KAN få nemkonto. Jeg ville TRO dette også måtte omfatte kompensationer - men kan ikke se hvordan, for et selskab (lettere for personlig virksomhed)

Nemkonto skriver selv korrekt her:https://www.nemkonto.dk/da/Borger/Spoergsmaal-og-svar/Hvad-goer-jeg-hvis-jeg-ikke-har-en-bankkonto
Hvis du ikke kan få oprettet en konto skal du kontakte den myndighed, du skal have penge fra. Den har nemlig pligt til at udbetale dine penge og kan eventuelt hjælpe dig med at finde en løsning. 

Jeg mener faktisk ikke myndigheder, uanset hvilken ordning, bare kan helt udelade betaling - men HVIS man kan bevise, at man IKKE kan få nemkonto, SKAL medvirke til at finde en løsning

Det passer også med hvad EOS OG SKAT svarede skriftligt til mig at :

Hvis virksomheden ikke kan få oprettet en NemKonto, skal de skrive til os med:
- Dokumentation for, hvorfor de ikke kan få oprettet en NemKonto via deres pengeinstitut. Dokumentationen skal være et skriftligt brev fra pengeinstituttet, hvor det fremgår hvorfor pengeinstituttet ikke vil oprette en NemKonto
- Fuldmagter fra alle tegningsberettigede
- Oplysninger om regnr. og konto nr.

Virksomheden skal sende en henvendelse via TastSelv Erhverv ⇒ Moms, lønsum, told og punktafgifter ⇒ Moms ⇒ Ind- og udbetaling, rykkere og renter ⇒ Andet om moms og betaling


Jeg ville i alle fald, hvis jeg skulle have kompensation, gå den vej også til EOS hvis jeg kunne vise, jeg umuligt kunne få en nemkonto

Revolut er idag nok et bud - selvom de selv siger nej - også i Juli mdr direkte - til andet end CPR nemKonto for freelancere - men digitaliserings stryelsen siger de HAR åbnet, selv om det sker på forventet efterbevilling, da revolut endnu kun har meddelt de FÅR licensen der gør det muligt, men ikke HAR fået det endnu. Mest bekymrende er nok, at rigtigt mange i flere danske fora fortæller om spærrede konti - også synligt på revoluts danske facebook https://www.facebook.com/groups/198415824607601/ 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

J0rgen:
Man kan ikke få Erhvervsstyrelsen til at udbetale til en anden konto, heller ikke selvom man kan dokumentere at man ikke kan få en firmakonto.

Det er ikke helt korrekt:

Kan en bestemt ydelse blive indbetalt på en anden konto end min virksomheds NemKonto?

I nogle tilfælde vil en virksomhed gerne have en bestemt ydelse udbetalt til en anden konto end virksomhedens NemKonto. Det hedder en specifik konto. Virksomheder, der ønsker en specifik konto, skal kontakte den udbetalende myndighed. Den kan ikke indberettes i virksomhedens pengeinstitut.

Til top

Dette er taget fra:

https://www.nemkonto.dk/da/Virksomhed/Spoergsmaal-og-svar/Generelt-om-NemKonto-og-virksomheder#Kan%20en%20bestemt%20ydelse%20blive%20indbetalt%20p%C3%A5%20en%20anden%20konto%20end%20min%20virksomheds%20NemKonto?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:
da jeg ikke kan få et skriftligt begrundet afslag

Man er nødt til skelne mellem erhverv og privat når det kommer til retten at til at få et begrundet afslag eller ej.

Ved erhverv er der ikke krav om, at der skal ske en begrundelse for et afslag. Det er der derimod ved oprettelse af alm indlånskonti for private, hvor en bank kun i særlige undtagelsestilfælde kan nægte en konto.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Pythonrap:
da jeg ikke kan få et skriftligt begrundet afslag

Man er nødt til skelne mellem erhverv og privat når det kommer til retten at til at få et begrundet afslag eller ej.

Ved erhverv er der ikke krav om, at der skal ske en begrundelse for et afslag. Det er der derimod ved oprettelse af alm indlånskonti for private, hvor en bank kun i særlige undtagelsestilfælde kan nægte en konto.

Enig - tror dog det vil blive set som dårlig etik i forhold til aftale mellem finansministeriet og bankernes FinansDanmark, om at banker alt andet lig står positive overfor at stille konto til rådighed for erhverv

Skat skrev: 

Hvis virksomheden ikke kan få oprettet en NemKonto, skal de skrive til os med:
- Dokumentation for, hvorfor de ikke kan få oprettet en NemKonto via deres pengeinstitut. Dokumentationen skal være et skriftligt brev fra pengeinstituttet, hvor det fremgår hvorfor pengeinstituttet ikke vil oprette en NemKonto
- Fuldmagter fra alle tegningsberettigede
- Oplysninger om regnr. og konto nr.

Virksomheden skal sende en henvendelse via TastSelv Erhverv ⇒ Moms, lønsum, told og punktafgifter ⇒ Moms ⇒ Ind- og udbetaling, rykkere og renter ⇒ Andet om moms og betaling

Jeg skrev så, om det at man ikke kunne få erhvervskonto, i sammenhæng med det offentliges pligt til i så fald at søge løsning på udbetaling af offentlige tilgodehavender, kunne afhænge af virksomhedsform (hvor jeg ved skat KAN betale til en personlig konto men hvor det jo ikke går for et ApS) og de svarede skriftligt.:

Vi har meget få der ikke kan få nemKonto og hvis bank skriver fuld begrundelse til os og vi får øvrige dokumentation, så er det en individuel behandling. Virksomhedsformer spiller så ikke en rolle

Jeg forestiller mig, at man så i stedet må sende SKAT kopi af brev/mail hvor man beder banken om skriftligt svar på hvorfor, (jeg ville vælge den bank jeg havde privat) den ikke i.h.t aftalen mellem finansministeriet og finansDanmark ville stille konto til rådighed, da dette svar skulle bruges til at fremsende til SKAT i forbindelse med en offentlig udbetaling

1/10-2017 blev der enighed mellem Finansminsteriet og FinansDanmark om at parterne henstillede til banker at tildele erhvervskonti - også en følge af EU's PAD direktiv - som følger

HENSTILLINGEN opfordrer banker til, som minimum, at tilbyde erhverv :

En § 20-konto som skal omfatte funktioner i form af 

• Adgang til at indsætte og hæve kontanter.
• Kredittransaktioner til kontoen(konto-til-konto overførsler), eks. løn, pension mv. Kontoen kan således anvendes som NEM-konto. 
• Et debetkort med saldokontrol eller et hævekort.  

Det vil gøre det muligt at:


• indsætte og hæve kontanter, 

• gennemføre direkte debiteringer, • betalingstransaktioner via betalingskort, 
• kredittransaktioner(konto-til-konto overførsler)
• netbank til brug for ejers kontrol af saldo og direkte konto til konto overførsler.

En sådan konto, ville minde om det som Lunar tilbød, og der er netop tale om en kontoform, som ikke bør kunne betyde nogen risiko for bankerne.

Det er min opfattelse i lyset af denne aftale mellem bankernes organisation og ministeriet og EU PAD, så vil en bank optræde i modstrid med denne aftale, hvis den ikke som minimum, vil give en begrundelse for afslag, som kunne være "manglende mulighed for løbende hvidvaskkontrol, tidl dårlig erfaring med ansøger og meget andet"

Jeg mener det kunne være nyttigt, hvis nogen med et afslag på skriftlig begrundelse, dels meddelt SKAT/EOS dette med anmodning om at finde anden udbetalingsmåde - dels skrev til den Klageansvarlige i banken og med kopi til FinansDanmark, at dette ikke virkede i tråd med hensigtserklæringen indgået mellem FD og erhvervsministeriet 1/10-2017

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

..... men stadigvæk ikke noget juridisk som pligter en  bank til at give et afslag på en erhvervskonto. En henstilling er kun en henstilling.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Skulle stå give et begrundet afslag.

Og det må være tilstrækkeligt at SKAT og anden offentlig myndig får kopi af afslaget. Årsagen til afslaget vedkommer reelt ikke det offentlige.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Skulle stå give et begrundet afslag.

Og det må være tilstrækkeligt at SKAT og anden offentlig myndig får kopi af afslaget. Årsagen til afslaget vedkommer reelt ikke det offentlige.

det kan jeg godt være enig med i - det er bare skats tekst skriftligt som jo siger "begrundet" - men jeg er vel enig i det kunne række med afslaget. Måske det kunne have betydning hvis årsag var umulig hvidvask kontrol - eller årsagen var at kunden ikke ville give banken nødvendige dokumenter. 

Så kunne det jo godt vedrøre myndigheden, som jo så kunne sig >NEJ til at overføre på anden vis, 

Hvis virksomheden ikke kan få oprettet en NemKonto, skal de skrive til os med:
- Dokumentation for, hvorfor de ikke kan få oprettet en NemKonto via deres pengeinstitut. Dokumentationen skal være et skriftligt brev fra pengeinstituttet, hvor det fremgår hvorfor pengeinstituttet ikke vil oprette en NemKonto
- Fuldmagter fra alle tegningsberettigede
- Oplysninger om regnr. og konto nr.

Virksomheden skal sende en henvendelse via TastSelv Erhverv ⇒ Moms, lønsum, told og punktafgifter ⇒ Moms ⇒ Ind- og udbetaling, rykkere og renter ⇒ Andet om moms og betaling

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

..... men stadigvæk ikke noget juridisk som pligter en  bank til at give et afslag på en erhvervskonto. En henstilling er kun en henstilling.

enig - men den kommer efter aftale med bankernes egen organisation FinansDanmark og er sendt fra dem til bankerne, så rent etisk er det svagt at nægte overhovedet at give et skriftligt afslag - og det burde kunne indklages via klageansvarlig. Det burde ikke høre til bankens standardrutine, men snarere en medarbejder, der er godt træt af ansøger. 

Det er muligt der skal lovgivning til - men jeg er ikke vild med det, så langt hellere at de stillede den helt simple konto der er aftalt til rådighed, og hvis de ikke ville selv det - gav en begrundelse, som naturligvis skal kunne gives skriftligt uden bøvl. Det kan jo være eneste måde en ansøger kan finde ud af, hvad der skal til for så at få et JA. Dårlig stil fra enkle banker, sammen med rigtigt mange problemer for mange med erhvervskonti - ofte 4-6 uger behandling selv i simple fald, kan ende med lov-behov. Det tror jeg bankerne samlet burde have interesse i at undgå og aftalen siger også, at banken må tage det beløb for tjenesten, den simple konto, som er rimeligt i forhold til arbejdet - så absolut ikke gratis.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)