Hej Jeg har et spørgsmål vedrørende dette emne. Ordningen tillader, som jeg forstår det, at man kan akkumulere en "egenkapital". Hvordan forholder det sig hvis jeg vil optjene nok kapital indenfor dette så jeg kan benytte kapitalen til at stifte et aps? Fx hvis jeg har en potentiel ordre på 100.000 DKR, hvor meget og hvordan kan dette beløb bruges til indskud i et aps? Skal der betales skat? Jeg fandt dette link om emnet: http://www.tax.dk/pjecer/virksomhedsskatteordningen.htm I bundet står der: 1) Den del af virksomhedens overskud som betragtes som kapitalafkast er kapitalindkomst, jfr. personskatteloven § 4, stk. 1, nr. 3 Er der nogen der kender til denne § 4, stk. 1, nr. 3, og hvordan påvirker den min ordre på 100.000 DKR?
På forhånd tusind tak for hjælpen!
/M |
Du kan benytte et indestående i virksomheden og virksomhedsordningen til at stifte et selskab:
Du tjener 100.000 kr. som du lader stå i virksomheden. Det beløb der er tilbage efter fradrag af virksomhedsskat (25%) vil kunne indgå som kapital i forbindelse med en skattefri virksomhedsomdannelse til selskab. Kapitalafkastgrundlaget er ikke relevant i denne sammenhæng.
Som følge af at du laver en skattefri virksomhedsomdannelse sker der ikke yderligere beskatning af det opsparede overskud (virksomhedsskatten) bliver endelig. Din skattemæssige anskaffelsessum for anparterne bliver til gengæld reduceret med det opsparede overskud (eksl. virksomhedsskat).