Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms fra EU-køb VS ikke EU i 1-mandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Dec 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, jeg startede op i december sidste år, og som jeg driver i perioder mellem lønmodtager-jobs som. I min virksomhed producerer jeg video, og er pt. i gang med at købe lidt udstyr jeg mangler.

MEN jeg er i tvivl om, hvordan jeg forholder mig moms-mæssigt, når jeg køber udstyr fra udlandet. I det konkrete tilfælde kan jeg købe et stykke kamera-udstyr enten via Amazon.de (pris inkl. moms) eller producentens hjemmeside (USA).

Jeg er mest tilbøjelig til at købe via Amazon.de pga. billigere og hurtigere levering og medlemskab af EU. Og mindre bøvl med told (ikke?).

Det jeg er i tvivl om, er:

1) Hvis der er angivet moms på fakturaen, indberetter jeg det så bare som alt andet i momsregnskabet?

2) Skal jeg registere mig som importør på virk.dk, når jeg bare køber noget udstyr til brug i virksomheden, og altså ikke som noget, jeg sælgere videre som vare?

Mvh Casper

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal kun importør registreres hvis du køber vare udenfor EU.

Som momsregistrerede virksomheder vil kunne køb vare uden moms i andre EU lande, det forudsætter at sælger fratrækker den indenlandske moms, i det konkrete tilfælde tysk moms. Det er dog tvivlsom om du kan få Amazon til at gøre det, så mit råd vil være find en anden leverandør indenfor EU som er vant til at handle B2B men EU kunder.

Du skal være opmærksom på at den tyske købsmoms kan du ikke få refunderet i Danmark.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Du skal være opmærksom på at den tyske købsmoms kan du ikke få refunderet i Danmark.
jeps og tilmed skal udgiften som momsen så bliver, bogføres som ikke skattefradragsberettiget omkostning - da skat mener man selv frivilligt påtager sig den omk som så ikke er en del af forretningsmæssig drift - så det er dyrt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 06:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

tilmed skal udgiften som momsen så bliver, bogføres som ikke skattefradragsberettiget omkostning - da skat mener man selv frivilligt påtager sig den omk som så ikke er en del af forretningsmæssig drift - så det er dyrt

Gælder det også ved restaurent og hotel-ophold i udlandet. Der er det jo et hassel når man er ude, og beløbene er små?

"Varen" dvs. servce-ydelsen er også forbrugt på stedet i udlandet...

Jeg mener ikke det var en skattefritaget udgift?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Cookie - John Hannover:

tilmed skal udgiften som momsen så bliver, bogføres som ikke skattefradragsberettiget omkostning - da skat mener man selv frivilligt påtager sig den omk som så ikke er en del af forretningsmæssig drift - så det er dyrt

Gælder det også ved restaurent og hotel-ophold i udlandet. Der er det jo et hassel når man er ude, og beløbene er små?

"Varen" dvs. servce-ydelsen er også forbrugt på stedet i udlandet...

Jeg mener ikke det var en skattefritaget udgift?

Nej, det er ikke helt samme problematik.

 

Hvis du er i udlandet og betaler momsen, fx restaurant eller lign., så bogfører man stadig hele udgiften i det skattemæssige regnskab. Men har ikke på samme pligt til at søge refusion af momsudlæg i EU som man har når omvendt betalingspligt er obligatorisk.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:
Gælder det også ved restaurent og hotel-ophold i udlandet. Der er det jo et hassel når man er ude, og beløbene er små?
ja og nej- JA Der er fradrag for udgiften hvis du har søgt den refunderet og ikke fået det - eller hvis den er under det land du har besøgt´s grænse for at kunne få refusion, så har du fradrag og skal ikke rode med at søge en masse småbeløb retur, men NEJ der er ikke fradrag hvis beløbet per land udgør mere end landets grænse (tidl tommelfingerregel 50 Euro men en del lande ligger højere - tyskland f.eks 250€  - og du ikke har søgt det refunderet - da du så også der, anses for frivilligt at påtage dig en udgift der så ikke har med driften at gøre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Hanssing:

Cookie - John Hannover:

tilmed skal udgiften som momsen så bliver, bogføres som ikke skattefradragsberettiget omkostning - da skat mener man selv frivilligt påtager sig den omk som så ikke er en del af forretningsmæssig drift - så det er dyrt

Gælder det også ved restaurent og hotel-ophold i udlandet. Der er det jo et hassel når man er ude, og beløbene er små?

"Varen" dvs. servce-ydelsen er også forbrugt på stedet i udlandet...

Jeg mener ikke det var en skattefritaget udgift?

Nej, det er ikke helt samme problematik.

 

Hvis du er i udlandet og betaler momsen, fx restaurant eller lign., så bogfører man stadig hele udgiften i det skattemæssige regnskab. Men har ikke på samme pligt til at søge refusion af momsudlæg i EU som man har når omvendt betalingspligt er obligatorisk.

Jeg mener faktisk at man skal søge retur hvis man opfylder landenes krav til beløbsstørrelse-  ofte omkring 50 euro - Tyskland dog f.eks 250 Euro hvis det er helår der søges for. Hver land har vist lidt egne beløbsgrænser, men - søger du så ikke, og beløbet overstiger den grænse, hvor du havde fået penge retur ved ansøgning, så mener jeg ikke der er skattefradrag for momsudgiften
Beskrives også lidt her https://r-i-d.dk/wp-content/uploads/2017/03/Momsrefusion-og-skattefradrag-ved-rejser-i-udlandet.pdf med teksten Tilbagesøgning af momsbeløbet skal ske digitalt hos SKAT, men tilbagesøgningsreglerne er forskellige fra land til land, der er forskellige bagatelgrænser, ligesom der opleves lange ekspeditionstider. Disse faktorer kunne betyde, at virksomheden undlader at tilbagesøge betalt udenlandsk moms, men omvendt er der ikke skattemæssigt fradrag for den betalte udenlandske moms, såfremt virksomheden undlader at foretage tilbagesøgning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)