Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af virksomhedsform ved køb af virksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. May 16
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 06:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg er blevet tilbudt, at købe en ganske sund virksomhed, som jeg er meget interesseret i.

I øjeblikket har jeg selv et CVR nr. registreret som PMV, pga. en minimal omsætning.

Den virksomhed jeg har øje på, omsætter for lidt over 3 mio. kr. årligt, hvilket betyder at jeg er nødt til at få kigget lidt på hvilken virksomhed jeg vil drive.

Valget står mellem:

- At momsregistrere mit nuværende CVR nr. og blive enkeltmandsvirksomhed, evt. med noget VSO indover, hvis det giver mening

eller

- At lukke nuværende CVR nr. og oprette et ApS

Virksomheden jeg vil købe, koster noget mere en de 40.000 kr. indskudskrav til et ApS, så det er ikke den afgørende faktor.

Hvad vil i råde mig til, og hvorfor?

Tak :-)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 07:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

YHC:

Valget står mellem:

- At momsregistrere mit nuværende CVR nr. og blive enkeltmandsvirksomhed, evt. med noget VSO indover, hvis det giver mening

eller

- At lukke nuværende CVR nr. og oprette et ApS.

Er det fordi du vil eje gennem en holding konstruktion at du vil oprette et selskab til at købe virksomheden?

Umiddelbart vil det letteste være at du bare køber anparterne/aktierne i den anden virksomhed og så kører videre med den, ellers har du jo pludselig to virksomheder.

Det kan godt være det er det smarteste, men det kan vi ikke vide ud fra det du oplyser, hvor jeg kan blive lidt i tvivl om du køber en virksomhed eller du reelt bare ønsker at købe aktiverne ud af virksomheden.

/Brian

Tilmeldt 30. May 16
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er fordi jeg køber en del af en eksisterende virksomhed. Beklager min vage formulering, men det drejer sig kun om aktiverne.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :

YHC:

Det er fordi jeg køber en del af en eksisterende virksomhed. Beklager min vage formulering, men det drejer sig kun om aktiverne.

Hvordan skal købet finansieres? og stiller evt. långivere nogen krav om sikkerhedsstillelse eller andre krav i øvrigt.

 

Hvilken branche er virksomheden du køber indenfor? her tænker jeg på om der er nogle karakteristika ved branchen som måske går valget af virksomhedsform nemmere.

Tilmeldt 30. May 16
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Købet bliver finansieret af min privatøkonomi, så at sige. 

Det er en lille butik med simpel drift gennem salg.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

YHC:
Det er en lille butik med simpel drift gennem salg
Butik siger mig altid en vis risiko- og jo høj omsætning - så jeg ville nok starte i selskabsform ApS - også fordi de 40.000 kr meget let skal bruges til varelager og at komme igang med. Jeg har skrevet et par bøger som begge går gennem hvorfor man måske vælger ApS og hvorfor personlig virksomhed - og som også dækker alt fra stiftelse-  uanset personlig virksomhed eller i selskabsform - hele vejen gennem skatmomsregnskab - og alt det andet der er vigtigt at få på plads med forretningsplanbank osv

Startup som den største - i PDF E-bog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.com/2019/06/update-af-startup.html og ellers Grundbog for Iværksættere som er i e-pub formatet til alle boglæsere https://jh-e-books.blogspot.com/2018/09/grundbog-til-dig-der-vil-vre-selvstndig.html 

I begge link kan du se hele indholdsfortegnelsen, hvilket skulle gøre det let at se om det er noget for dig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. May 16
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 05:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Der er reelt set tale om et loppesupermarked uden eget lager.

Ville ApS stadig være at foretrække? 

Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)