Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 biler - kørebog - kilometertæller?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Oct 19
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg er simpelthen så forvirret omkring reglerne for kørselsgodtgørelse/fradrag - håber i kan hjælpe.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, med virksomhedsadresse på hjemadressen.

Jeg har 2 private biler på hvide plader, og det vil svinge hvilken bil jeg kører i, da det også afhænger af fruens planer.

Jeg køre diverse vareture for mit firma, og så kører jeg til én bestemt kunde cirka 14-15 gange pr. måned, og til andre forskellige kunder cirka 5-7 gange pr. måned.

1. Kan jeg kalde det for erhvervskørsel, når jeg kører "hjemmefra" og ud til mine kunder? For det er jo langt størstedelen af min kørsel som går med det.

2. Skal jeg notere kilometerstand hver eneste gang jeg så meget som tænker på at køre en tur? Både erhverv og privat? Udfordringen er jo at jeg har 2 biler, og når fruen også bruger dem begge jævnligt, så vil km-tælleren naturligvis ikke altid stå på det samme som da jeg forlod bilen sidst. Og jeg har jo ikke mulighed for at tracke hendes ture, som i øvrigt intet har med erhvervskørsel at gøre?

3. Hvis jeg får fat i sådan automatisk tracker, altså en bluetooth-dims, vil den så begynde at tracke en tur selv om jeg tager den anden bil, hvis de 2 biler f.eks. holder for tæt parkeret?

Mange spørgsmål, men jeg håber at nogen kan forklare mig det én gang for alle.

På forhånd tak :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

JTS:
Jeg køre diverse vareture for mit firma, og så kører jeg til én bestemt kunde cirka 14-15 gange pr. måned, og til andre forskellige kunder cirka 5-7 gange pr. måned.
de 14-15 gange per måned vil klart pege på 60 dages reglen (og måske at du er ansat og ikke selvstændig) og det dækker også ? 1

2 du skal skrive km tæller mellem hver samlede erhvervstur for hver bil som SKAT kan se der er plades til privat ind i mellem - du skal ikke skrive de private

3 ikke en anelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 05:49
Hvor mange stjerner giver du? :

I forhold til behandlingen af den personlige befordring skal denne afgrænses over for den befordring, hvor den erhvervsmæssige karakter bliver den afgørende. Den sidste er fradragsberettiget efter reglerne om driftsomkostninger efter SL § 6, litra a. Praksis viser, at den personlige befordring i visse tilfælde i skattemæssig forstand bliver vurderet som accessorisk til hovedformålet, fx transport af varer og materialer mv.

En væsentlig afgørelse til illustration af dette vedrører en gartner, der drev selvstændig virksomhed fra sin bopæl. Se TfS 1996, 663 HRD.

Du er ikke omfattet af 60-dages regelen jf. ovenstående. MEn skal føre meget nøje kørebog for kørte kilometer.

KM-stand ved start, slut, dato, adresse og formål - HVER ENESTE GANG!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:
Du er ikke omfattet af 60-dages regelen
jeg tror ikke jeg er med på hvordan det for en selvstændig overtrumfer 60 dages reglen, når der køres til den samme kunde 14-15 gange om måneden - jeg vil mene man overgår til fradrag som befordring for den strækning efter de 60 dage?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Der står i OP's indlæg:

Jeg køre diverse vareture for mit firma, og så kører jeg til én bestemt kunde cirka 14-15 gange pr. måned, og til andre forskellige kunder cirka 5-7 gange pr. måned.

Varekørsel hvor der ikke arbejdes på adressen er ikke omfattet af 60-dages reglen jf. skat.

Kan se jeg glemte overskriften

Erhvervsmæssig transport af varer eller personlig befordring

I forhold til behandlingen af den personlige befordring skal denne afgrænses over for den befordring, hvor den erhvervsmæssige karakter bliver den afgørende. Den sidste er fradragsberettiget efter reglerne om driftsomkostninger efter SL § 6, litra a. Praksis viser, at den personlige befordring i visse tilfælde i skattemæssig forstand bliver vurderet som accessorisk til hovedformålet, fx transport af varer og materialer mv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:
Jeg køre diverse vareture for mit firma, og så kører jeg til én bestemt kunde cirka 14-15 gange pr. måned, og til andre forskellige kunder cirka 5-7 gange pr. måned.
ah - HVIS det er varetransport - så er jeg med. Jeg læste det som, at han kørte en del vareture OG derudover til EN kunde 14-15 gange og til andre forskellige kunder 5-7 gange - som kundebesøg. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)