Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring -køb af andele af et anpartsselskab

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Feb 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 01:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit Aps. har købt en del at et andet Aps.

Hvordan bogfører jeg mine andele. Under Aktiver i min kontoplan er der kun Bygninger,  Driftsmidler og Biler

Skal jeg oprette en ny en, til "Ejerandele af andre virksomheder" Der er ikke tale om "spekulation" i aktier, men kun at eje ed del af en anden virksomhed.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

har du ikke noget der hedder financielle anlægsaktiver - og derunder en konto til værdipapirer og kapitalandele?

vh John Hannokver

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er vores metode..... For hvert 'unoteret kapitalandel' oprettes tre finansposter som en del af resultatopgørelsen

Indtægter af kapitalandele
4010 Opskrivninger, Demo
4011 Udbytter, Demo
4012 Realiseret salg

.... samt tre finansposter under aktiver

Kapitalandel, Demo
8301 Kostpris primo, Demo
8302 Tilgang/afgang i året, Demo
8303 Opskrivning, Demo

Et køb bliver så bogført med debet på "Tilgang/afgang i året", men i det næste regnskabsår går beløbet til "Kostpris primo"

Du (eller din bogholder/revisor) har jo nogle særlige ting at forholde sig til omkring en sådan kapitalandel i forbindelse med årsrapporten. Hvor stor ejerandel er der tale om?, tilknyttet selskab? associeret selskab? Opskrivning/nedskrivning? skattepligtige/skattefrie udbytter, etc. Derfor giver det god mening at dele tingene grundigt op.




Tilmeldt 10. Feb 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 01:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar.

Nej, ikke i min kontoplan. Har brugt den siden 2007, i et program der kaldes Office Financisls.

Jeg går så bare ud fra, at jeg tilføjer Financielle Anlægsaktiver ind imellem, eller skal jeg hellere bruge Immateriella Aktiver?

Tilmeldt 10. Feb 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for et grundigt svar.  Der er tale om at mit Aps har købt 1/3 af det andet aps, så vi nu er 3 ejere med hver 1/3 af anparterne.

Jeg har ikke havt  revisionspligt, men det er so spørgsmålet om det ændrer sig nu.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

anf:

Tak for et grundigt svar.  Der er tale om at mit Aps har købt 1/3 af det andet aps, så vi nu er 3 ejere med hver 1/3 af anparterne.

Jeg har ikke havt  revisionspligt, men det er so spørgsmålet om det ændrer sig nu.

Det gør det ikke som udgangspunkt men du skal derimod helt klart sikre dig en god ejeraftale, da 1/3 ejerskab for 3 ellers er som at sejle på en armeret sø-mine  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Dec 18
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Angående revisionspligten, så har anskaffelse af kapitalandele betydning i vurderingen af om dit selskab omfattes af revisionspligten, da kapitalandele med betydelige indflydelse skal medtages fuldt og ikke forholdsmæssigt.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk i øvrigt at overvej evt. koncerngoodwill hvis du giver mere end bogført værdi for andelene. 
Det skal ikke bogføres særskilt, men er rart at have in mente. 

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)