Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ratepension via eget Aps

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Ved siden af mit normale arbejde, har jeg en mindre virksomhed, hvor jeg laver forskellige webopgaver. Jeg har en omsætning for et par hundrede tusind om året. Jeg betaler ikke løn ud til mig selv, da jeg er over topskattegrænsen. Dvs, at virksomhedens kassebeholdning vokser år for år.

Jeg kunne godt tænke mig at udbetale pension til mig selv. Fx en ratepension ca. 62.000 om året. Pengene vil jeg gerne selv investere, fx gennem Nordnet. Hvordan gør jeg dette rent praktisk? Og er det en fornuftigt løsning på at få nogle af pengene ud af virksomheden på en skattemæssig fordelagtig måde?

Jeg håber, I kan hjælpe med gode råd.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tror som bare jeg ville hæve en løn og indbetale de 57.200 privat - hvis du forskudsregistrerer det burde det give samme som hvis du betaler i firma hvor beløbet er AM bidraget højere - men hvor det jo så også fragår - måske likvidt lettest ved firma - men det kan så give lidt andre udfordringer med en firma ordning - hvis du en dag lukker - dog ikke noget du ikke sagtens kan ordne. Firmaet må så lave en aftale med who-ever (ved ikke om nordnet laver firmaftaler) eller du kan som sagt med samme skat selv indbetale de 57.200 privat på en ratepensionskonto du opretter til formålet i Nordnet (eller Nordea - mener samme pris i hovedet)

Ud over det, så bør generalforsamlingen vedtage udbytte til 27% hvis ikke du allerede udnytter 27% grænsen på udbytte og aktieindkomst privat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for hjælpen! Det lyder lige til. 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Nordnet kan fint håndtere ratepensioner - også "arbejdsgiveradministreret".

Med den form for "likviditetsoverskud" vil jeg dog foreslå dig at du får noget konkret rådgivning. Bankerne har folk og regnemodeller beregnet på den slags rådgivning, så det er en mulighed. Det kan også være en revisor eller anden rådgiver med den rigtige profil.

Der er mange ting at navigere i - forskellige pensionsformer, aktiesparekonto (som nu løftes til 100.000 indskud om året), øvrig aktieindkomst (også hos evt. ægtefælle), etc.

Når du nu har pengene i et selskab, så skal det også overvejes om de bedst kan investeres i selskabet hvor du jo kan forrente 78 kr af hvert 100 kr overskud. Du har også større frihed til at investere i forskellige "alternativer" når du investerer i selskabsregi fremfor en ratepension. Yderligere kan du disponere mere frit over pengene.

En god rådgiver vil formentlig spørge ind til forskellige "fremtidsscenarier" og skitsere fordele/ulemper i forskellige løsningsmodeller for disse fremtidsscenarier.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)