Som tiden er gået er jeg blevet mere og mere seriøs omkring producering af musik, og er hermed også begyndt at tjene en smule på det. (Dog stadig en del under 50.000 kr om året) Dette har fået mig til at lege med tanken om, at oprette en enkeltmandsvirksomhed, således jeg kan trække moms fra det nye udstyr jeg køber. Til sagen: Kan jeg "trække" det gamle indkøbte udstyr ind i virksomheden og få momsen tilbage? F.eks. har jeg nu en PC, som er dedikeret til musikproduktion, højtalere, mikrofoner osv. Alle disse genstande er købt ind som privatperson, og derfor jeg har selvfølgelig betalt moms. |
1 Nej moms fra køb før dato for momsregistrering kan aldrig trækkes fra
2 om selv udstyret kan trækkes fra afhænger af om du kan overbevise skat om du KUN bruger det erhvervsmæssigt - og så efter afskrivningsregler
3 Om du kan være momsregistreret afhænger af det du laver- er det som udøvende musiker, så nej - tjener du penge ved at producere for andre - som du så fra det tidspunkt fakturerer med moms - og fra det tidspunkt har du så fradrag for købsmoms til præcis det formål - så er det muligt
vh john Hannover