Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

dansk faktura til norsk firma for organisering af filmproduktion i Tyskland

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 4. Nov 19
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino

Jeg er som dansk enkeltmandsfirma i gang med at udvikle en dokumentarfilm som foregår i Tyskland. Min norske koproducent har modtaget udviklingspenge fra en norsk fond. Pengene skal blandt andet dække mine udgifter for organisering af første etape af filmproduktionen som foregår i Tyskland og som kommer til at vare året ud. Min norske partner's firma er IKKE moms/MVA-registreret, hvorimod mit danske firma er moms-registreret.

1. Kan jeg alligevel udstede en moms-fri faktura til det norske firma for mine ydelser?

2. Betragtes disse ydelser (organisering af filmproduktion) som fysiske og dermed moms-fri?

3. Har det nogen betydning om disse ydelser foregår i Tyskland (og altså hverken i Danmark eller Norge) ?

Mange tak for svar/tips på forhånd

Dbh, Jacob

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

jacobd:

Kære Amino

Jeg er som dansk enkeltmandsfirma i gang med at udvikle en dokumentarfilm som foregår i Tyskland. Min norske koproducent har modtaget udviklingspenge fra en norsk fond. Pengene skal blandt andet dække mine udgifter for organisering af første etape af filmproduktionen som foregår i Tyskland og som kommer til at vare året ud. Min norske partner's firma er IKKE moms/MVA-registreret, hvorimod mit danske firma er moms-registreret.

1. Kan jeg alligevel udstede en moms-fri faktura til det norske firma for mine ydelser?

2. Betragtes disse ydelser (organisering af filmproduktion) som fysiske og dermed moms-fri?

Det er ikke sikkert dette svar er 100% retvisende, da der er nogle åbne spørgsmål som kræver kendskab til selve jeres virksomheder/dokumentarfilmen. Jeg vil helt klart anbefale dig at bruge 1-2 timer hos en revisor som kan svare dig konkret!

 

Det første som skal på plads er om produktionen af selve dokumentarfilmen som helhed er momsfritaget.

Dernæst er spørgsmål om den ydelse din virksomhed leverer til den norske virksomhed er en selvstændig leverance eller kan betragtes som en del af hovedleverancen.

 

Hvis jeg var i dine sko, ville jeg uanset starte med at spørge det norske firma om de har taget stilling (eller nogen har gjort det for dem) til om levering af dokumentarfilmen i sin helhed er momsfritaget. Reglerne i Norge og Danmark er meget lig hinanden, så findes der et svar i Norge vil det formentlig også gælde i Danmark.

jacobd:

3. Har det nogen betydning om disse ydelser foregår i Tyskland (og altså hverken i Danmark eller Norge) ?

Det spørgsmål er udelukkende af praktisk karakter. Det har som udgangspunkt ingen relevans i forhold til besvarelsen af spørgsmål 1 og 2.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Jeg vil helt klart anbefale dig at bruge 1-2 timer hos en revisor som kan svare dig konkret!
alt andet lig - kunne trådstarter så- uanset sin momspligtige enkeltmands - blive honoraransat for det norske selskab i stedet - og dermed slippe ud af overvejelsen (hvis han ville det)?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:
Jeg vil helt klart anbefale dig at bruge 1-2 timer hos en revisor som kan svare dig konkret!
alt andet lig - kunne trådstarter så- uanset sin momspligtige enkeltmands - blive honoraransat for det norske selskab i stedet - og dermed slippe ud af overvejelsen (hvis han ville det)?

vh John Hannover

Måske - måske ikke. Jeg kender ikke til mulighederne og reglerne for ansættelse, herunder honoraraflønning, hos en norsk virksomhed.

Tilmeldt 4. Nov 19
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper og John

Tak for svar.

Jeg mener ikke dokumentarfilmproduktion er fritaget for moms i udgangspunktet.

1. Hvilken forskel gør det for momsen (og andet?) om det er en selvstændig leverance eller en del af hovedleverancen? Min ydelse kan fortolkes i begge retninger vil jeg mene.

2. Skal jeg eller ydelsen registreres som eksport(ør) fordi Norge er udenfor EU?

3. Angående den anderledes løsning med honorar i stedet for faktura: har jeg lov at modtage honorar som privatperson når jeg driver enkeltmandsvirksomhed og stadig tage beløbet med i årsregnskabet og trække tilhørende omkostninger fra?

Dbh, Jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

jacobd:
3. Angående den anderledes løsning med honorar i stedet for faktura: har jeg lov at modtage honorar som privatperson når jeg driver enkeltmandsvirksomhed og stadig tage beløbet med i årsregnskabet og trække tilhørende omkostninger fra
nej det ville kræve du som person bliver ansat - honorar ansat til det formål alene - og så vil du kunne trække helt konkrete udgifter DU afholder fra din indtægt, men ikke i din virksomhed - De kunne jo også betale de udgifter som man ofte gør for en ansat - det heler er vel til syvende og sidst - deres penge - dem de har modtaget - så om de betaler eller du gør - vil koste dem penge til udgiften i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Nov 19
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, John. Jeg har ikke prøvet før som privatperson at trække udgifter fra min evt. indtægt – har du skrevet om det på Amino eller kan anbefale et indlæg?

Angående Jesper's spørgsmål om den dokumentarfilm jeg udvikler, er en selvstændig leverance eller en del af hovedleverancen, er jeg nysgerrig om hvad forskellen gør for momsen?

Dbh, Jacob 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Som honorarmodtager kan du trække de helt konkrete udgifter du har for at få honoraret  - via et regnskab du fører og din selvangivelse - som lønmodtager i princip ligeså men for mange udgifter vedkommende som ligningsmæssigt fradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Som honorarmodtager kan du trække de helt konkrete udgifter du har for at få honoraret  - via et regnskab du fører og din selvangivelse - som lønmodtager i princip ligeså men for mange udgifter vedkommende som ligningsmæssigt fradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Nov 19
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Dvs jeg kan efter eget valg og uden videre 'blande' mine indtægter i løbet af året og fakturere nogle ydelser via mit enkeltmandsfirma og andre ydelser via honorar som privatperson?

Og det giver ikke 'rod i butikken' på den udvidede selvangivelse?

Dbh, Jacob

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)