Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Importdokumenter

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Oct 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har et spørgsmål ang. import til videresalg fra lande uden for EU:

Man skal selvfølgelig have CVR, importregistreres og alle relevante dokumenter skal tydeligt fremgå på ens forsendelse, men hvilke dokumenter skal man selv indsende til skat/told ved import?


På John Hannover's gode blog står der bl.a.:

"Pakken udleveres så typisk med det samme fra told. Fra kurer firma/speditør, får du generelt pakken udleveret omgående, og der kommer så senere en regning for told og evt fragt. Sendes den med Post Danmark, kan der dog normalt gå lidt længere tid inden den er færdigbehandlet og ankommer til dig.

Normalt skal du ikke udfylde noget, det klarer den speditør som indfortolde for dig (post DK - eller anden - DHL, osv"

Mine spørgsmål er så:

1. Hvordan ved man om speditøren har indsent alle relevante dokumenter til myndighederne - eller om man selv skal gøre noget?

2. Jeg er ikke momsregistreret - hvem pålægger importmoms når jeg så importerer uden fra EU? Speditøren eller skal jeg selv gøre noget?

3.  "Der kommer så senere en regning for told og evt fragt." Hvordan ved man hvad denne regning er på, hvis man modtager den efter man har modtaget varene?

4. Skal man oprettes som bruger og gøre noget i "importsystemet"?


Mange tak på forhånd!

Mvh
Christian

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

1)  Du skal bede speditøren sende dig alle relevante tolddokumenter fra SKAT når varen er indfortoldet.

2) moms bliver beregnet ved indfortoldning, 

3) Ja den efterfølgende måned  vil du modtage en opkrævning fra SKAT på told (muligvis også moms)

4) Nej hold dig langt væk fra toldsystemet, det er meget vanskeligt at bruge (du har intet at bruge det til)

Tilmeldt 2. Oct 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

3) Ja den efterfølgende måned  vil du modtage en opkrævning fra SKAT på told (muligvis også mom

- Hvad hvis man er registreret til kontant betaling (5 dages afregning)?

Tak for det hurtige svar.

Mvh

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

chri797j:
- Hvad hvis man er registreret til kontant betaling (5 dages afregning)?

Når du har valgt ikke at stille sikkerhed eller ikke kan blive kreditgodkendt af Toldstyrelsen, skal du betale tolden, før du kan få dine varer udleveret.

Du kan betale tolden ved en af Toldstyrelsens toldekspeditioner eller Motorstyrelsens motorekspeditioner. Du kan også vælge at betale via netbank med betalingslinjen på indbetalingskortet, som du automatisk får sendt fra Toldstyrelsen. Hvis du vil betale, før du modtager indbetalingskortet, kan du betale til: Kortart 73, Kreditornummer 86414724 og oplyse cvr/se-nr., fortoldningens referencenummer samt "Ukto-art 501" i bemærkningsfeltet.

Du skal ikke bruge din virksomheds betalingslinje i TastSelv til at betale told i forbindelse med kontant betaling af told.

Tilmeldt 2. Oct 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Ravn - og tak for de gode svar.


Jeg har nu netop modtaget en pakke uden for EU med enkelte varer fra speditøren, men jeg har hverken fået regning fra importmoms eller gebyr for indfortoldning. Er det noget jeg modtager senere eller er der gået noget galt?

Mvh

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Prøv an gang at ringe til speditøren og forhør dig hvordan du skal forholde dig.  Er ikke så skarp i hvordan det forgår når man ikke har kredit hos SKAT.

Forstår i øvrigt ikke hvorfor du ikke har valgt sikkerhedsstillelses ordningen hos SKAT, da du blev importør registreret.  Så vil du få en omkrævning den efterfølgende måned fra SKAT.

Tilmeldt 2. Oct 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn,

Ja, god ide. Jeg ansøger om at ændre til sikkerhedsstillelse ordningen

Mvh

Christian

Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Ravn siger, det er altid at foretrække at benytte sig af Skats sikkerhedsordning.

 

Den koster lige noget nær ingenting, og alle kontant fortoldninger bliver flyttet fra automatisk til manuel frigivelse af Toldstyrelsen, en del speditører opkræver gebyr for den ekstra kontrol og håndtering i forbindelse med kontant kunder (gebyret vil stort set altid være større end sikkehedsstillelsen).

Mht til dokumenter, skal din Speditør sende dem til dig, enten pr mail eller post. Har du ikke modtaget dem, bør du ringe til speditøren og få ham til at sende dem til ham.

Dokumenterne skal indeholde en fortoldning, en faktura (+ evt fragt faktura) og en værdispecifikation.

Det er vigtigt du tjekker fortoldningen, der er nogle punkter der tit er fejl i, det er varepost / kode, fragtregning, dem skal du lige skimte igennem og se om den er rigtig.

Toldsystemet er jo en gammel sag fra omkring 2000 (visse dele er ældre) og det mangler en del i brugervenlighed, men det er godt at søge info i, hvis du har brug for det.

Tilmeldt 2. Oct 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for endnu et godt svar. Vil gøre som du anbefaler.

Mvh

 

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

kvonsyld:
Det er vigtigt du tjekker fortoldningen, der er nogle punkter der tit er fejl i, det er varepost / kode, fragtregning, dem skal du lige skimte igennem og se om den er rigtig.

Kunne ikke være mere enig, der er stort set altid fejl i varekoden.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)