Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattemæssige konsekvenser ved stiftelse af P/S

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. May 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har fået stillet en skattemæssige opgave som lyder på, at jeg skal beskrive de skattemæssige konsekvenser ved at en person oprettet henholdsvis et A/S og et P/S og indskyder 1.000.000 kr. til investering i en maskine.


For A/S'et har jeg skrevet at indskuddet er skattefrit efter selskabsloven §13, stk. 1, nr. 1 og at der herefter kan foretages afskrivningen pba. anskaffelsessummen på maskinen. Disse afskrivninger kan fradrages jf. statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.

Jeg er dog lidt i tvivl om, hvordan oprettelsen af et p/s fremfor et a/s, ville adskille sig i forhold til ovenstående.. Er der nogen der kan give mig et hint om, hvad man skal være opmørksom på?
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

SimonDK96:
Hej,

Er der nogen der kan give mig et hint om, hvad man skal være opmørksom på?

Nu ved jeg ikke hvad niveauet (uddannelsesmæssigt) er? så hvor meget der skal forklares/uddybes fra skattelovgivningen.

 

Men helt grundliggende lyder det som opgave som skal forklare begrebet "skattemæssig transparens" 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Og så synes jeg spørgsmålet er uklart - opretter et A/S eller PS og INDSKYDER 1 mio. Er det A/S kapital der stifts med 1 mio eller indskud som lån.

Under alle omstændigheder vil maskinen købes for 1 mio som som - hvis det er ndskudskapital i et A/S er penge der har været beskattet hos dem der stifter - og det samme vil pengene have været hvis det er et lån ti det A/S og ligeså hvis den 1 mio skydes ind i et PS til køb af maskinen. 

Det er derfor vel ikke som sådan korrekt at den 1 mio ikke har været beskattet - men korrekt at den ikke beskattespå ny, og derefter vil A/S eller P/S afskrive efter loven - som udgangspunkt 25% om året. Værdien af afskrvnngen vi i første omg sapare 22% selskabsskat i A/S og mellem 40 og 56% personskat. Personlig virksomhed, men også det er jo noget der skal ses i sammenhæng med den samlede beskatning før evt gevinst så er i lommen .

I alle fald afskrives maskinen som selskabet eller virksomheden køber, generet efter afskrivnngsloven ens

Synes spørgsmålet er lidt underligt stillet hvis det er stand alone

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. May 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Der er tale om en opgave på HD 2. del - altså en diplomuddannelse.
Jeg er enig i at spørgsmålet er lidt uklart og netop derfor er jeg i tvivl om det korrekt svar.

Den præcise opgave lyder således:

"Efter nogle års hårdt arbejde var Anders nu endelig kommet økonomisk på fode igen, og han var
derfor frisk på at starte ny virksomhed op. Belært af fortiden ønskede Anders nu at starte sin nye
virksomhed op i selskabsform, så han ikke hæftede personligt for gælden og forpligtigelserne.
Anders gik derfor til sin advokat, som rådede ham til at stifte et A/S eller et P/S. Den nye virksomhed
skulle bestå i salg og produktion af håndsprit, da folks vaner havde ændret sig markant efter Corona-
krisen, og mange nu var begyndt at spritte hænder af dagligt. Anders skulle derfor investere i
produktionsmakiner for at kunne lave håndsspritten. Dette ville kræve et indskud i selskabet på DKK
1.000.000. Anders var dog i tvivl om han skule vælge et A/S eller et P/S".

Du bedes redegøre for de skattemæssige konsekvenser for Anders og selskabet (både A/S og
P/S) forbundet med stiftelsen af selskabet og den efterfølgende investering i maskinerne.


Jeg synes dog det er upræcist, hvad de ønsker at jeg berører af pensummet i relation til skatteretten. Er du enig?

På forhånd tak.
Tilmeldt 11. May 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er enig i at jeg bør benævne at P/S er skattemæssigt transparent, hvorfor skatten henføres til deltagerne i P/S'et, men er der noget specifikt man bør være opmærksom på ved stiftelsen kontra et A/S?

På forhånd tak.
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

SimonDK96:
Jeg er enig i at jeg bør benævne at P/S er skattemæssigt transparent, hvorfor skatten henføres til deltagerne i P/S'et, men er der noget specifikt man bør være opmærksom på ved stiftelsen kontra et A/S?

På forhånd tak.


Skattemæssig transparens skal ikke bare nævnes - det skal være kernen i din opgave. 

 
Du har selv været inde på afskrivningsloven, og netop i forhold til afskrivninger ligger den (formentlig) største forskel mellem et aktieselskab og  et partnerselskab.

I et A/s er det selskabet som selvstændig skattemæssigt subjekt fradrager afskrivningen i sin skattemæssige indkomst, hvor imod i et p/s er det deltageren som fradrager afskrivningen i skattemæssige indkomst.

Dermed er det jo oplagt at forklare hvordan en deltager beskattes hvis vedkomne er en fysisk person kontra et selskab! Underemner kunne være personlige skatteberegningsmodeller såsom en VSO.

 
Først og fremmest skal du tænke skat og kun skat - glem driftsregnskabet. Point i opgavebesvarelser gives kun på de skattemæssige problemstillinger.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

SimonDK96:
Jeg er enig i at jeg bør benævne at P/S er skattemæssigt transparent, hvorfor skatten henføres til deltagerne i P/S'et, men er der noget specifikt man bør være opmærksom på ved stiftelsen kontra et A/S?

På forhånd tak.


Skattemæssig transparens skal ikke bare nævnes - det skal være kernen i din opgave. 

 
Du har selv været inde på afskrivningsloven, og netop i forhold til afskrivninger ligger den (formentlig) største forskel mellem et aktieselskab og  et partnerselskab.

I et A/s er det selskabet som selvstændig skattemæssigt subjekt fradrager afskrivningen i sin skattemæssige indkomst, hvor imod i et p/s er det deltageren som fradrager afskrivningen i skattemæssige indkomst.

Dermed er det jo oplagt at forklare hvordan en deltager beskattes hvis vedkomne er en fysisk person kontra et selskab! Underemner kunne være personlige skatteberegningsmodeller såsom en VSO.

 
Først og fremmest skal du tænke skat og kun skat - glem driftsregnskabet. Point i opgavebesvarelser gives kun på de skattemæssige problemstillinger.

Ej at forglemme muligheden / komplikationer hvis der senere skal en eller flere partnere ind/ud af virksomheden. 

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 11. May 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Dette er jeg helt enig i. Den efterfølgende opgave omhandler netop dette, og lyder således:

Anders besluttede sig for at vælge et P/S. P/S’et købte maskinerne og produktionen og salget gik
rigtig fint. Efter et par år stod det Anders klart, at det krævede yderligere investering for at kunne
følge med efterspørgslen. Anders tog derfor kontakt til sin kammerat B, som indvilgede i at indskyde
DKK 2.000.000 kontant i P/S’et mod at han tegnede yderligere aktier i P/S’et, så de nu hver ejede 50
% af P/S’et.

Du bedes redegøre for de skattemæssige konsekvenser for Anders, B og P/S’et i forbindelse med
B’s indskud af DKK 2.000.000.

Hertil har jeg forsøgt at besvar opgaven således:

Da P/S’et ikke er et selvstændigt skattesubjekt, henføres de skattemæssige konsekvenser til selskabsdeltagerne, altså Anders og B.
B' indskud må betragtes som et "del-køb" af aktiverne i P/S'et og han har dermed 50% af afskrivningsgrundlaget fremover.

Anders foretaget omvendt et del-salg og beskattes efter reglerne om kapitalgevinster, hvor udgangspunktet er at salg af driftmidler og løsøre er skattefrit, medmindre der er tale om næring eller spekulation.

Er du enig heri?
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)