Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder ved tryk på tøj

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 02:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Min svoger har kastet sig over et lille projekt, hvor han vil lave tryk på tøj.

Han plan er at lave karikaturtegninger af kendte personligheder. Lad os bare sige alt fra Poul Nyrup til Kasper Schmeichel.
Og så trykke disse på tshirts.

Er det tilladt ? Hvis ja. Må han så skrive f.eks Poul Nyrup på billedet ?
Hvis ja. Er der så nogle tilfælde hvor det ikke er tilladt at lave karikaturtegninger eller lign af folk ?

Må han f.eks skrive FCK på en trøje og så lave en tegning af parken eller skrive spillernes navne på trøjen (Uden at han laver deres logo)

Vi er lidt uenige. Jeg mener ikke det er tilladt. Han mener bestemt det er tilladt.
Vi har begge googlet, uden at finde svar.


Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Svaret er ikke JA eller NEJ, da der er flere forbehold, som kommer i spil. 

Det er lovligt at lave en karikaturtegning, men man må ikke lukrerer på andres brand, når der sælges produkter. Så det kan blive problematisk at sælge tøj med tegninger af kendte personer på. I nogle tilfælde vil det være muligt, men i mange tilfælde vil det være en krænkelse af personens brand.

Alt angående FCK er ikke lovligt. Hverken at bruge deres navn, tegne parken (en bygning er beskyttet af ophavsretten), bruge spillernavnene, som jævnfør kontrakter med overvejende sandsynlighed tilhører FCK, så længe de er på kontrakt der mm.

Så generelt er ideen, som din svoger har, ikke særlig god. Det kan blive en dyr ide at føre ud i livet, hvis han først laver en fejl...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej KræmmerHansen

Måske er det lettere at forstå reglerne og hvornår man kan komme til at lukrerer på andres rettigheder, hvis i/ han ringer ind til os.

Jeg foreslår derfor, at du kontakter Patent- og Varemærkestyrelsens Kundeservice43 50 83 01. Det er helt uforpligtende for jer at tale med os, og vi kan formentlig give ham/jer nogle bud på, hvor grænsen går, så han/i bedre kan udgå at komme i problemer.

 

Med venlig hilsen 

Lonnie  /  Patent- og Varemærkestyrelsens Kundeservice

Fra Odense
Tilmeldt 31. May 21
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Fik i yderligere svar om dette? Vi har lavet hjemmesiden karikaturplakat.dk, og vi har også tænkt at lave personlige portrætter og tegninger af kendte som ide/eksempel. Vi har faktisk allerede lavet et Brøndby eksempel. Fik du svar på om det var lovligt?

 

Mvh Karikaturplakat.dk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)