Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Laver årsrapport, prøver at forstå egenkapital

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :

For 4. år i træk laver jeg årsrapport. Har altid taget mine tal fra Dinero og sat dem ind i indretningsskemaet på Virk.dk. Og voila done!
Jeg har så småt fundet ud af meningen med balance og aktiver/passiver.

Men....

Passiver

Egenkapital

Registreret kapital mv.

-6.001,00

PERIODENS RESULTAT

19.631,66

Overført resultat fra tidligere år

22.674,27

EGENKAPITAL

36.304,93

Hvorfor bliver det negative (eller positive) resultat fra året før, overført til dette år? Det negative resultat på 22.674,27kr har da ændret sig i løbet af året. Jeg har jo ikke brugt penge jeg ikke har, jeg har ikke optaget gæld eller brugt penge jeg ikke har... Jeg skriver fakturaer, og jeg udbetaler løn. Jeg betaler min Skat og moms etc. hvordan kan jeg så få et negativt resultat, som så overføres til dette år, og bare laver næste års resultat endnu dårligere.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Legarth Nielsen:
For 4. år i træk laver jeg årsrapport. Har altid taget mine tal fra Dinero

Det synes jeg er svært at sige uden at se regnskabet. Først er det underligt at din registrerede kapital er - 6.001. Her kan man forledes til at tro du er et IVS med 1 kr kapital - hvor de sidste 6.000 kommer fra er ikke til at sige umiddelbart

Allan Legarth Nielsen:
Hvorfor bliver det negative (eller positive) resultat fra året før, overført til dette år? Det negative resultat på 22.674,27kr har da ændret sig i løbet af året. Jeg har jo ikke brugt penge jeg ikke har, jeg har ikke optaget gæld eller brugt penge jeg ikke har... Jeg skriver fakturaer, og jeg udbetaler løn.
Man kan jo godt have underskud uden at have brugt likvider man ikke har - ved at der er opstået gæld - ex skat af din løn december - da den jo står til betaling 20/1 året efter + evt moms fra 2. ½år 2019 som jo også er gæld 31/12

Til din oprindelige kapital (det hvor der står lidt mærkelige -6001 ) lægges resultater samlet fra stiftelse til ult 2018 som underskuddet på de 22.674,27 og til det årets resultat, underskud 19.631,66 som ingen kan forklare uden at se et helt regnskab - og du får den nye EK

Jeg kan ikke i dit billede overskue om du skriver gale fortegn for noget, og troede slet ikke regnskab 2.0 accepterede decimaler/øre beløb men det er jo en detalje

Jeg tror først og fremmest du i 4 år kan have tastet forkert ved at tro du bare lige kan tage Dinero tal - som givet er rigtige - og selv vide hvordan de skal ind i regnskab 2.0 - specielt når du skriver du først nu er ved at forstå balance og aktiver/passiver. Jeg tror du skal få ryddet op, få fat i en bogholder eller revisor, evt gennem Dinero - og få det hele gået igennem. Overvej min bog Introduktion til regnskab for forståelse af balance og EK med meget mere i letforklaret form https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html 

vh John Hannover 

Passiver

Registreret kapital mv.

-6.001,00

PERIODENS RESULTAT

19.631,66

Overført resultat fra tidligere år

22.674,27

EGENKAPITAL

36.304,93

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John tak for svar. Jeg har ikke skrevet galt, jeg lærte af en bogholder i starten, hvordan det skulle gøres. Billedet er fra Dinero, derfor decimaler, dem kan jeg som du siger ikke indtaste i Regnskab 2.0 Basic. I Dinero står aktiver med - og passiver som postive. Ved ikke hvorfor, læste engang en forklaring. Jeg har tastet korrekt i 4 år, tror nok Skat ville være kommet efter mig, hvis jeg har aflveret tre ikke korrekte regnskaber. Mht kapital, ja jeg startede for 1kr, og senere indskød jeg 6000, deraf en indskudt kapital på 6001.

 

Jeg er klar over, at for at kunne danne sig et overblik, ville det være nemmere at se et regnskab. Men jeg spørger blot teknisk/teoretisk hvorfor et resultat fra året før, skal indgå og blive til en del af et resultat det næste år. For havde jeg et resultat på -10.000kr et år, så er de -10.000kr jo "blevet hentet ind igen", inden det næste regnskab, hvis man da ellers ikke har øget sin gældsforpligtelser ydeligere. Jeg er med på, at jeg f.eks har kortfristet gæld i form af skat/AM-bidrag og moms, som først betales i starten af et nyt år. Men det kan da ikke havde noget med det følgende års resultat at gøre, jeg har jo sat penge til side, jeg har jo betalt det. Så jeg spørger blot om hvorfor, at et resultat overføres til næste år. Det har ikke noget med mit specifikke regnskab at gøre, men alle regnskaber.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen så forstår man de 6001 hvis de 6000 er indskudt sm ny kapital og ikke bare er penge du har lånt selskabet

Året 2019 resultat overføres til næste år for at der skal være balance og påvirker dermed Ek. Du kan derfor sagtens ikke have brugt flere penge end du havde, men have negativt resultat fordi der er en kortfristet gæld. EK består af indskudt kapital + resultaterne alle år. I 2019 blev alt op til 2018 overført til 2019, og i 2020 overføres så som ekstra, årets resultat 2019 i balancen der indgår i 2020

Man kan sagtens have fejl i regnskaber masser af år. Skat kontrollere meget lidt og EOS samme - så mange har fejl i masser af år, men jeg siger så ikke at du har det, hvis de 6000 er regulært indskudt kapital og ikke bare penge du har lånt selskabet

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Allan

Et par supplerende kommentarer...

Dit selskab har jo tabt over 50% af selskabskapitalen, så mig bekendt skal du i din årsrapport forholde dig til "going concern" (fortsat drift).

Når jeg kigger på dine årsrapporter kan jeg godt blive lidt i tvivl om hvorvidt du har styr på skatten. Får du beregnet selskabsskat (inkl. påvirkning fra afskrivninganlægsaktiver?) og skrevet skattespecifikationer? Har du styr på underskudssaldo og udskudt skat?

vh

Steffen

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan have negative resultater og stadig drive virksomheden videre, fordi at du skylder penge væk som fx. til kreditorer og moms. Det finansierer indtil videre din drift.

Dit regnskab for hvert år bygger videre på de begivenheder, der har været i tidligere år. Du har jo også samme bankkonto med videre samt eventuelle debitorer osv. Derfor skal dine resultater også samles op under egenkapitalen, for at der er balance.

I øvrigt mangler din årsrapport lovpligtige oplysninger, og omvendt så har du også en del oplysninger med, som ikke er nødvendige at give.

Du bør også overveje, hvordan du får opsparet en egenkapital på mindst 40.000 kr. i selskabet inden april 2021, så du kan få det omregistreret til ApS.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)