Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Løn" og betaling af skat af overskud - VSO

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 20
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Det har været oppe at vende før, og jeg har googlet meget, men har ikke helt fundet svar (som jeg forstår).

Min ven H har lige startet enkeltmandsvirksomhed (under VSO) og jeg har lovet at hjælpe lidt, mest med IT, hvor jeg kører min egen lille sidebeskæftigelse. Han er god til at tjene penge, men blank på regnskab - og jeg er vist lidt mat på det område. Min egen biks er mere simpel. :)

H ser ud til at få et overskud 2020 på nogle mio. - lad os for nemheds skyld sige 5 mio. Og lad os sige hans personlige beskatning er 50% og virksomhedsskat er 22%.

To spørgsmål:

1)
Han vil gerne hæve lidt løn - måske 30.000 pr. md., men lade de fleste penge blive i virksomheden til reinvesteringer.
Skal han bare hæve og blive beskattet med forskellen mellem 50% og 22% (rundt regnet) eller er der andre/bedre metoder?

2)
Forudsat overskud på 5 mio. holder, skal han jo engang betale 1,1 mio i skat.
Betaler han bare dem fra virksomhedens driftkonto, og så er det alt?
Eller skal han oveni dette, beskattes personligt af det beløb der hæves (beskattes med forskellen mellem de 50% og de 22%) så han faktisk skal hæve i omegnen af 1,55 mio for at kunne betale skatten? Altså 1,1 mio i skat for virksomhedens overskud + ca. 434.000 i personlig skat for at hæve 1,55 mio?

Jeg er muligvis helt gal på den, men et bud på en forklaring - eller et godt link til hjælp - modtages med kyshånd. :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels P:
H ser ud til at få et overskud 2020 på nogle mio. - lad os for nemheds skyld sige 5 mio. Og lad os sige hans personlige beskatning er 50% og virksomhedsskat er 22%.

To spørgsmål:

1)
Han vil gerne hæve lidt løn - måske 30.000 pr. md., men lade de fleste penge blive i virksomheden til reinvesteringer.
Skal han bare hæve og blive beskattet med forskellen mellem 50% og 22% (rundt regnet) eller er der andre/bedre metoder?

2)
Forudsat overskud på 5 mio. holder, skal han jo engang betale 1,1 mio i skat.
Betaler han bare dem fra virksomhedens driftkonto, og så er det alt?
Eller skal han oveni dette, beskattes personligt af det beløb der hæves (beskattes med forskellen mellem de 50% og de 22%) så han faktisk skal hæve i omegnen af 1,55 mio for at kunne betale skatten? Altså 1,1 mio i skat for virksomhedens overskud + ca. 434.000 i personlig skat for at hæve 1,55 mio?

med det overskud skal H gå til en revisor og være sikker på at bruge hæverækkefølgen i VSO korrekt ganske enkelt. 

Ideen med VSO er normalt, at man hæver op til topskattegrænsen på noget over ½ mio  og beskattes med bundskat ialt ca 40% - mens resten bliver stående til beskatning 22% som er aconto = hvis han senere hæver en del af det han tidl lå stå - så modregnes de 22% i den personlig skat

Det giver faktisk kun mening ved svingende resultater, hvor man i gode år hæver til topskattegrænsen og så i dårlige år, tager noget af det man lod stå i de gode år, for at udligne op til topskat.

Har man altid ladet f.eks 1 mio blive stående, så ender man efter 15 år med - alt andet lig - 15 mio som man næppe nogen siden får ud, uden det så alligevel bliver til topskat alt sammen. Derfor skal man helst kunne udligne mellem gode og dårlige år, og ellers, hvis det er topskat man ikke vil, overveje andre muligheder, sideløbende i alle fald, feks indbetaling på ratepension/livrente

så 1 ja det er i princip korrekt men få en revisor til at sætte VSO korrekt op og lave hæverækkefølge, fejl er dyre

og 2 ganske kort ja af det han hæver skal han hæve til forbrug og den personlig skat - men resten må andre så følge op med

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)