Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man indsamle penge?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 28. Apr 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,
Har fulgt med herinde i noget tid, men har aldrig selv haft en bruger. Nu håber jeg, at jeg med tiden kan blive lidt mere aktiv.

Jeg har nogle venner i udlandet som kører en legal og godkendt nødhjælps-organisation. I den forbindelse er jeg blevet spurgt, om det er muligt at samle penge ind i Danmark til det gode formål. De har konto oprettet i deres hjemland (Nord-makedonien), men problemet opstår hvis vi skal donere fra Danmark til udlandet. Her vil hver person som overfører penge, skulle betale et vist procent til bankerne. Det vil man gerne undgå.

En af måder man kan undgå det på, er ved at sende pengene samlet fra Danmark. Således 10 personer, ikke skal betale 10 gange overførsel, men blot én enkel overførsel fra en fælles konto.

Derudover, så har jeg foreslået at de opretter egen konto i DK, så de selv kan holde styr på indtægter mv. Problemet er, at ingen af dem er bosatte i Danmark.

Spørgsmål er vel i bund og grund: Hvordan kan vi (en del personer efterhånden) overføre penge til en konto i Danmark, som så sender pengene afsted til nødhjælps-organisation?
Kan det overhovedet lade sig gøre, uden at skulle åbne en forening i DK? Kan de oprette sig en konto i DK, uden bopæl i EU/DK? Kan jeg oprette en konto som et slags datterselskab?

På forhånd tak.
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen, hvorfor laver I ikke bare en PayPal-Donate-Knap. Lav en makedonsk konto og tilknyt den til PayPal. Nu kan folk fra hele verden donere til dem. Og, ja, der ryger nogle procent i transaktionsgebyr - men det er da en nem og enkel måde at gøre det på :)

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

davidchristensen:
Lav en makedonsk konto og tilknyt den til PayPal. Nu kan folk fra hele verden donere til dem
Bare af nysgerighed. 

Jeg kan forstå en Paypal donation måske men den skal jo så  til modtagerorganisationen direkte - da de jo skal være indehaver af kontoen i så fald, og dermed oprette den - 
Danske trådstarter kan jo ikke være mellemmand uden der stadigt er alle de danske regler for velgørenhed - skattegodkendte foreninger osv.

Jeg ved ikke om paypal er billigere end hvis de har en ren makadonsk bank til at modtage indbetalinger - men lettere givetvis

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Apr 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar. Det har også været en af de muligheder, som jeg har nævnt. Problemet er blot, at PayPal ikke er aktivt i Makedonien. Derfor er det ikke muligt (i øjeblikket).

Alternativet til PayPal er en konto i DK, med en fælles konto kan både myndigheder og alle interesserede få indsigt i hvor pengene bliver overført til.

Jeg ringede til banken, de foreslog at vi sender pengene til én konto og derfra sender dem afsted med det mindste gebyr. Problemet i dette tilfælde er, at folk ikke kan overføre når det så end passer dem + jeg vil ikke bruge en privat konto til den slags (der skal ikke opstå tvivl om hvor pengene er røget hen).

Det skal helst være en fast konto i DK, som fungerer ala en modtager konto på nødhjælps-organisationen vegne. De skal kunne bruge den på deres hjemmeside allerhelst.

Håber at det giver mening. :)
Tilmeldt 28. Apr 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:
Danske trådstarter kan jo ikke være mellemmand uden der stadigt er alle de danske regler for velgørenhed - skattegodkendte foreninger osv.


Det er netop denne del, jeg ikke er helt inde omkring. Synes det er svært at finde de rette vejledninger.
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Danske trådstarter kan jo ikke være mellemmand uden der stadigt er alle de danske regler for velgørenhed - skattegodkendte foreninger osv.

Nej,nemlig. Så, jeg tænkte bare, at man slet ikke behøver at blande Danmark ind i det til at starte med. Det er som jeg kan forstå et makedonsk projekt og det er dér pengene skal hen i sidste ende.

Men, okay, Makedonien er så ikke omfattet af PayPal? Det er alligevel lidt vildt..

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 28. Apr 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :
davidchristensen:
Men, okay, Makedonien er så ikke omfattet af PayPal? Det er alligevel lidt vildt..


Ja det vildt at tænke på. Sidst jeg læste, så forsøger de at finde en løsning. Men det har stået på i flere år, uden noget resultat.
Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey og så få jer også en crypto donate knap 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

StillerSpørgsmål:
Spørgsmål er vel i bund og grund: Hvordan kan vi (en del personer efterhånden) overføre penge til en konto i Danmark, som så sender pengene afsted til nødhjælps-organisation?
Kan det overhovedet lade sig gøre, uden at skulle åbne en forening i DK? Kan de oprette sig en konto i DK, uden bopæl i EU/DK? Kan jeg oprette en konto som et slags datterselskab?

som du er inde på forudsætter det at organisationen får en dansk konto og det er givet vanskeligt uden at være oprettet som f-eks forening i DK og med best hvor en bor i DK
Du bør kke rode dig ind i selskabsform da du så er skattepligtig af indtægten og så omfattet af regler for ex kun at måtte donere 15% af omsætningen , så det vil jeg umiddelbart fraråde

På den negativt spørgende side vil jeg sige, at det måske heller ikke er helt let at få alm danskere til at donere til en makedonsk forening som givet ikke ere på osten overe de man i DK kan give til skattefrit. Det er nok mest nogen med tilknytning til formålet direkte. Ellers kan evt transferwise bruges til ikke for dyre overførsler - og måske revolut men jeg er banfe for, at der er begrænset interesse for at donere og det måske vr lettere at de som er interesserede på en eller anden led dannede en dansk forening - hvor penge kunne være samlet inden overførsel, men så er det jo stadigt uden skattefradrag for donationen, så ret kompliceret synes jeg

syns swew ikke we en makedonsk paypal som havde løst noget af omk siden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

http://www.indsamlingsnaevnet.dk/da/Information/til_indsamler/Hvorn%C3%A5r%20skal%20der%20s%C3%B8ges%20om%20tilladelse,-q-,.aspx

Hvis du vil samle penge ind i Danmark, skal din indsamling først og fremmest godkendes af Indsamlingsnævnet. Der skal oprettes en komité eller juridisk person til at stå for indsamlingen, og der skal indsendes regnskaber ved indsamlingens afslutning. Hvis det indsamlede beløb overstiger 50.000 kr., skal regnskabet revideres af en godkendt revisor.

Dette gælder også selvom du bare har en Paypal knap på din hjemmeside. Alle offentlige indsamlinger skal som udgangspunkt anmeldes.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)