Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af andel i ApS - Betaling & værdiansættelse?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.


Jeg drivet et firma i dag, hvor jeg har fået en der gerne vil købe sig ind i firmaet.

Personen vil købe sig ind for 50.000 for x-% af virksomheden, men hvordan gør man det her smarest?

Der står i dag 65.000,- på kontoen og der skal kun bruges 50.000 til varerindkøb, det vil jo så sige, at med hans andel oven, så er der 115.000 og der skal stadig kun bruges 50.000 på varerindkøb.

Derfor vil jeg rive 45.000,- ud til mig selv. 

Jeg har i tidernes morgen lagt 40.000 i egenkapital, kan jeg tage dem ud skattefrit?

Når personen køber sin andel, skal han bare overfører pengene til mig privat og så indberetter jeg det til skat og den nuværende konto på 65.000 forbliver i ApS'et

Eller skal han overfører det hele til ApS'et og så rækker jeg 45.000 ud i "løn"? så skal der jo bare betales skat (det vil jeg gerne, men helst ikke 2 gange) igen af de 40.000 der allerede er betalt skat af. 

Får jeg "mest" (PRIVAT) ud af, at udbetale 45.000 i løn (- skat) eller rive de 40.000 (egenkapital, skattefrit, måske?) ud eller at modtage 50.000 fra ham på min private-konto og lade firmaet forsætte med den egenkapital der er nu? 

Jeg har et ApS der omsætter for ca 150.000 - 200.000 (små beløb..) om året, og han køber sig ind for 50.000 fordi det var et pænt tal.. men det er ikke noget der er "beregnet på" men er det ikke ligegyldigt, hvis begge parter er ok?

Håber virkelig på hjælp!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er vel dig der har de aktier han vil købe og dermed dig og ikke selskabet der skal have de 65.000 kr og selskabet får ikke de penge og du skal angive kt af forteneneten i forhold til din oprindelige pris for det antal aktier der er solgt - Der er ikke nogen der blander sig i prisen, bare det er tredie part og du angiver det korrekt til skat

Der er jo ikke tale om en aktieudvidelse men om at han vil købe aktierne? Var det aktieudvidelse så gik pengene i firmaet og du ville ikke kunne få del i dem og heller ikke kunne trække dine egne penge ud - det kan du kun via løn - og evt udbytte ved fri kapital (om ikke kommer af aktieudvidelsen) der angives til skat og de beskattes af. Jeg tror du skal gå til en revisor inden i overhovedet får rodet for meget rundt i tankerne

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tak!

Det vil i teorien sige, at jeg sælger andelen af virksomheden for 65.000,- - som han overføre til mig privat. (for 49% af virksomheden) 

Jeg lagde 40.000 i egenkapital, vil det så sige, at jeg kan trække 19.000 fra (så beløbet er 46.000 der skal indberttes til skat?)?

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ja bortset fra at 49% af 40 t vel er 19.600 som du kan trække fra de 65.000 og opgive i rubrik 67 som jeg husker det i hovedet.

Så ændrer du selskabets aktiebog der ligger på adressen og ændrer i legalt og reel ejerregister - checker om der er noget der skal ændres i vedtægtter og selskabets tegningsret som den er registreret i virk OG for himlens (og jeres begges skyld) for lavet en god ejeraftale som regulerer alle forhold, inkl hvis en vil ud igen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)