Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En historie om en svindler

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 10:59 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Inspireret af en anden tråd har jeg lyst til at dele en historie med jer. Ikke som sådan et spørgsmål, da jeg mere eller mindre har affundet med sagen, og følger de spinkle muligheder jeg endnu har.

Engang i 2015 blev jeg ringet op på en lørdag. Min telefon er åbent på hverdage mellem 9 og 18, derefter går den automatisk på telefonsvareren. Men jeg har et vagtnummer, som bliver oplyst op telefonsvareren, for hvis det virkelig brænder på for en. Skal jeg ud i weekenden eller på en helligdag, så tager jeg dobbelttakst, og "taxameteret" starter i det øjeblik hvor jeg har taget telefonen, indtil jeg er hjemme igen. Det er jo min families tid der bliver lånt fra, hvis jeg skal arbejde udenfor normal arbejdstid. Og udenfor arbejdstid beregner jeg kun erhvervstakst, uanset om det er privat eller erhverv.

Manden, der ringede om lørdagen, var en herre fra Brørup. En privatperson. Han havde problemer med sin computer: der var ikke adgang til hans e-mail, og i mailen lå der et flybillet til Frankrig, med afgang dagen efter. Så han var nødt til at få hjælp om lørdagen.
Jeg boede på det tidspunkt i Årre, så jeg kørte med det samme til Brørup. Det var ikke den sværeste opgave, og jeg tror at det tog i alt (inkl. kørsel) lidt over 3 timer (hvis jeg husker rigtigt - kan slå det op hvis det skulle være).

Jeg fakturerede ham for 3 timer erhvervstakst + weekendtillæg (svarende til 6 timer erhvervstakst) samt min kørsel. Min timeløn var dengang kr. 750,00 så jeg fakturerede ham for kr. 5.928,40. Men pengene kom aldrig. Jeg sendte to rykkere (med gebyr på i alt kr. 200,00) og prøvede at ringe til ham. Manden var flyttet, og var tilsyneladende gået under jorden. Jeg havde ikke mange andre muligheder end at prøve udenretslig inkasso. Manden havde ikke gjort indsigelser, så det skulle ikke være noget problem. Inkasso kostede mig kr. 750,00. Der kom intet ud af inkassosagen, så jeg indledte en sag for fogedretten. Det kostede mig kr. 700,00.

Manden dukkede op i fogedretten, og erklærede sig insolvent, og var dermed fredet i 6 måneder. Jeg fik dog en dom på at han skyldte mig de penge. Så langt så godt.

Der gik et par år, hvor jeg en dag googlede hans navn. Og til min store overraskelse havde han startet virksomhed: udlejning af erhvervslokaler i Middelfart. Så jeg kontaktede ham pr. telefon. Han var meget imødekommende, og vi aftalte at vi skulle skrive sammen pr. e-mail. Jeg sendte ham en opgørelse, hvor jeg også tog højde for renter. Beløbet var steget til kr. 9.024,48. Jeg foreslog at jeg ville låse beløbet på kr. 9.000,00, hvis han overholdt en betalingsordning på kr. 2.000,00 om måneden, med start i 01.04.2018. Det gik han med til. Så skrev jeg: hvis du ikke overholder indbetalingerne, anser jeg aftalen for ikke at være overholdt. Og hvis han ikke overholder aftalen, så er jeg frit til at offentliggøre hans navn!

Pengene kom ikke. Så jeg ringede til ham for at høre om vi ikke havde en aftale. Han begyndte at råbe ad mig. Han sagde at jeg var et svin, og at han aldrig vil gå med til en aftale, hvor hans navn bliver offentliggjort hvis han ikke overholder aftalen. Og hvis jeg nogensinde skulle kontakte ham igen, så ville han fortælle alle og enhver at jeg er en pædofil.
Naturligvis er jeg ikke det. Men der skal bare være én person der ville tro på sådan en påstand, og mit liv er ødelagt. Tænk på filmen "Jagten" med Mads Mikkelsen. Eller sagen om ham den danske pædagog i USA.

Så manden har nu sat mig skatmat - bortset fra at jeg stadigvæk har en dom, som udløber engang i 2025.

Om jeg nogensinde får mine penge af denne ejendomsmægler, som han senere har uddannet sig til, er jeg meget i tvivl om. Jeg vil ikke bruge mange kræfter på det, selvom beløbet er blevet en del højere nu pga. renter.

Moralen af denne historie er: det kan godt være at en person har ret, rent juridisk. Det har jeg i denne sag. Men de, der i forvejen undlader at overholde aftaler, kan du ikke stole på at de vil overholde en retslig aftale.

Fogedretten har givet mig ret i at jeg bør få de penge. Det har fogedretten faktisk taget penge for fra mig, og pålagt manden. Men hvis manden ikke betaler, selvom han skal, så hjælper det ikke en dyt. Altså: overvej stærkt om du vil gå til fogedretten med en kunde der ikke betaler.

Jeg gentager det igen: love og regler er opfundet for de, der ikke kan eller vil opføre sig ordentligt, samt deres ofre.

Tilmeldt 23. Jul 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:03 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er katme en rigtig træls oplevelse. Men har du nogensinde fået ham sat i RKI?

For nogen år siden måtte jeg lukke mit daværende firma, med en pæn stor gæld. Jeg fandt hurtigt arbejde, og fik sat afbetalinger af med de fleste, men i et tilfælde var inkasso ikke så pokkers agressiv, og jeg havde glemt den gæld. Men pludselig en dag lå der en indkaldelse til fogedretten, og jeg blev så pokkers sur, at jeg ikke gjorde det kloge, altså kontakte inkasso for en aftale (pengene var nu også meget små) 
Så jeg kom i fogedretten og måtte betale det ekstra der kom der, og nogen få dage senere kom der et brev, som fortalte jeg var blevet RKI registreret. I guder det kan spænde ben for mange ting, det værste var at jeg ikke kunne oprette nye aftaler på min budgetkonto. 

Det lykkedes mig at finde et ekstra arbejde, så jeg kunne få betalt denne kreditor, men der gik et år med en RKI registrering. 

Så hvis ikke du har haft ham i RKI, så skynd dig at få ham derind, der er en mulighed for at han kommer i tanke om at betale regningen. 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 23:12 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit råd! Jeg mener at han er i RKI - det skulle advokaten, som stod for den udenretslige inkasso, have klaret. Men det er en god idé at jeg lige prøver at følge op.

Albert

Tilmeldt 30. Jun 14
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 06:35 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,2 stjerner givet af 6 person

Jeg gad ikke læse det hele, men det var da også fuldstændig Vanvittigt at tage 6000 kr for at fikse et lille computer problem på en lørdag.

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 07:14 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Super træls oplevelse, har selv haft 3 inkasso sager da shoppen var ny og jeg godkendte bankoverførelse som betalingsmetode. Desværre viste sig at både inkasso og fogedretten er mere eller mindre total værdiløse, hvis dem der snyder blot har en smule kendskab til systemet.

Udad 3 inkassosager/fogedret er det gået således;

1 person flyttede til Sverige, hvor dansk inkasso har store udgifter hvis de skal finde personen og indkræve penge

1 sag blev "afvist/lukket" af politiet, da personen der havde snydt, åbenbart var en brik i en større politisag og vi dermed ikke måtte begynde at indkalde personen til fogedretten mv.

1 person meldte sig insolvent (og gør det stadig) - Personen har egen virksomhed, 2 biler og hus!

Har aldrig set 1 kr. for nogle af sagerne, kun udgifter til inkasso og fogedretten. I dag har jeg slået en streng over alle sagerne og sagt at det måtte være nogle dyre lærepenge.

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 10:02 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Juliemusen:

Jeg gad ikke læse det hele, men det var da også fuldstændig Vanvittigt at tage 6000 kr for at fikse et lille computer problem på en lørdag.

Hej Juliemusen

Jeg kan rigtig godt følge dig. Det lyder helt eksorbitant at tage kr. 6.000,00 for et "lille" problem.
Jeg husker, at jeg i 2003 var på besøg hos min kæreste (nu min kone). Jeg boede på det tidspunkt i Holland. Den weekend fik jeg enorm ondt i en tand. Smerten havde jeg også en lille smule inden jeg kørte, men jeg kunne holde det nede med paracetamol. Men lørdag om aftenen blev det for meget. Jeg ringede til en tandlæge i Varde på deres vagttelefon. Jeg fik lov til at komme ind til dem, og de lavede en nødfyldning. Hele behandlingen tog ikke mere en ti minutter. Regningen? kr. 1.250,00. Og så var det altså en nødfyldning, som skulle erstattes med en rigtig fyldning indenfor et halvt år.

Jeg syntes dengang, at det var enorm mange penge for så en lille ting. Især i betragtning tagende at jeg brugte mange penge dengang på at køre frem og tilbage mellem Holland og Danmark, og pengene var små i forvejen (gad egentlig godt se min budget fra dengang, aner ikke hvordan jeg kunne få tingene til at løbe rundt - det er en anden sag).
Derimod forsvandt smerten nærmest som om det var Harry Potter der havde behandlet mig. Så var det de kr. 1.250,00 værd? Absolut. Det var en lille ting, tandlægen ordnede for mig. Det gjorde han efter arbejdstid, hvor han hellere ville sidde med en bajer foran fjernsynet, spise på restaurant med sin kone eller gå i biografen med sine børn. I stedet skulle han rode i en mund der (dengang) stank af tobaksrøg, en mund som tilhørte en ung gut der talte gebrokkent dansk og som ikke havde et CPR-nummer (hvilket gav han utvivlsomt noget administrativ bøvl).

Så kan jeg forstå dig? Helt klart. Er jeg enig med dig? Nej, det er jeg ikke. I mit tilfælde havde manden fra Brørup to valgmuligheder: droppe flyveturen til Frankrig dagen efter eller bestille en IT-nørd der kunne hjælpe ham. At han ikke havde tænkt sig at betale sin regning er en hel tredje ting.

I øvrigt er der ingen der har sagt at manden havde et lille computerproblem. Det tog mig alligevel 2 timer til at fikse problemet,

Albert

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 10:18 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik:

Super træls oplevelse, har selv haft 3 inkasso sager da shoppen var ny og jeg godkendte bankoverførelse som betalingsmetode. Desværre viste sig at både inkasso og fogedretten er mere eller mindre total værdiløse, hvis dem der snyder blot har en smule kendskab til systemet.

Udad 3 inkassosager/fogedret er det gået således;

1 person flyttede til Sverige, hvor dansk inkasso har store udgifter hvis de skal finde personen og indkræve penge

1 sag blev "afvist/lukket" af politiet, da personen der havde snydt, åbenbart var en brik i en større politisag og vi dermed ikke måtte begynde at indkalde personen til fogedretten mv.

1 person meldte sig insolvent (og gør det stadig) - Personen har egen virksomhed, 2 biler og hus!

Har aldrig set 1 kr. for nogle af sagerne, kun udgifter til inkasso og fogedretten. I dag har jeg slået en streng over alle sagerne og sagt at det måtte være nogle dyre lærepenge.

Hej Henrik

Ja, det er nogle irriterende udfald. Især den sidste er meget frustrerende. Du har helt ret, at fogedretten er fuldstændig værdiløs når snyderen bare kender en lille smule til reglerne. Jeg konkluderede for mange år siden, at der er fantastiske muligheder for privatpersoner der ikke vil betale deres regninger: der er en hel skov af love der beskytter de, der ikke vil betale.
Jeg har haft således en tidligere fiskeriminister der dengang boede i Esbjerg (nu i Espergærde) der ikke ville betale sin regning. Til dags dato har denne mand ikke betalt. Sagen er for længst forældet, og jeg har afskrevet tabet. Jeg tænker ikke mere så meget over det, men indimellem dukker hans navn jo op i medierne, og så tænker jeg på hvor en snydepels manden egentligt er. En tidligere minister bør skamme sig. Selvom det drejede sig om et beløb på størrelse med det, tandlægen beregnede i beretningen som jeg fortalte Juliemusen overfor - dengang for mig et kæmpe beløb.

Hvor mange penge drejede den sag, som politiet lukkede, sig om? Og vil du nu kunne trække svindleren i fogedretten?

Albert

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 10:28 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Re. flyttede til Sverige.

Med mindre personen har beskyttet identitet, så er Sverige landet med meget åbne registre. Hvis du vil forsøge, så er du velkommen til at sende navn og fødselsdato som pm. Så kan jeg foretage et per opslag i offentlige tilgængelige registre.

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 13:20 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Donatello

Tak for dit bidrag.
Jeg må tilstå, at jeg ikke ved hvad andre virksomheder tager. Det er jeg også rimelig ligeglad med.

Din vurdering er dog betinget af den kontekst jeg har givet dig, og den (kontekst) kunne godt være mangelfuld. Så det vil jeg gerne uddybe lidt her. Først en lille analogi.

Der var engang en virksomhed som havde en dyr maskine, de brugte til deres produktion. En dag gik maskinen i stå, og de ringede til den lokale smed. Smeden kiggede på maskinen, googlede lidt, læste i manualen, men konkluderede at det nok var noget der overgik hans viden. "Ring til den store smedevirksomhed i storbyen, de har højtuddannede ingeniører der sikkert ved hvordan din maskine kommer til at virke", sagde smeden. Men også ingeniøren fra storbyen måtte sige pas - han havde ikke en anelse hvordan der kunne komme liv i maskinen. Virksomhedsejeren ringede til firmaet, der har bygget maskinen, og der kom meget hurtigt en mand fra fabrikken forbi. Han kiggede lidt på maskinen, tog en hammer, slog på siden af maskinen, og så kom der liv i monstret. Alle var glade.

To uger senere kom der en faktura fra fabrikken, på kr. 2.500,00. Virksomhedsejeren blev fortørnet over det høje beløb, og bad straks om en specifikation af fakturaen. Den kom og lød som følgende:
1x slag med hammer: kr. 10,00
1x viden om hvor hårdt og hvor der er slås: kr. 2.490,00.

Tilbage til min historie.
Jeg havde dengang en timeløn på kr. 750,00 plus moms. Det er ikke meget eksorbitant efter min mening. Især ikke i betragtning tagende at jeg har en viden, som mange andre ikke har. Den viden har taget mig mange år om at opbygge.
Det er heller ikke eksorbitant, hvis du spørger mig, at fordoble ens timeløn når det er udenfor normal arbejdstid. Og -selvom jeg ikke kender priserne fra andre virksomheder- en timeløn på kr. 1.500,00 er ikke unormalt for IT-folk, ikke engang indenfor normal arbejdstid. Jeg ligger altså i den lave ende af skalaen.
Jeg har været hos manden 2 timer, og jeg har kørt bil i alt i 1 time. Det er sammenlagt kr. 4.500,00. Der kommer Moms oveni, så dermed bliver beløbet pludseligt kr. 5.625,00. Og så kommer der kørselspenge oveni, statens takst, ca. kr. 400,00 for tur-retur.

Så nu mit spørgsmål til dig: er en normal timeløn på kr. 750,00 eksorbitant? Og som tillæg til det spørgsmål: er det helt hen i vejret at fordoble min timeløn når det er udenfor arbejdstid?

Albert

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)