Håber der sidder nogle med lidt kendskab til lovgivning omkring et betalingskrav som vores revisor har udstedt. Der er naturligvis rigtig mange detaljer i sagen, men jeg vil gøre det så kort og objektivt som muligt. Det blev lidt langt, men håber at der er nogle der vil tage sig tiden til at læse forløbet igennem. Historien er som følgende: Vores revisor ringer til mig og fortæller at de er blevet opkøbt af PwC. Han forsikrer mig om at priser og alt andet vil forblive uændret. Jeg ved personligt at PwC er nogle af de dyre revisionsselskaber på markedet, og da vi stadig er en lille virksomhed med et trængt budget, har vi altid været meget forpasselige med ikke at skyde 20-30k af sted til et årsregnskab og klare så meget selv som vi nu engang kan. Ja nok mange andre iværksættere der kan sætte sig ind i det. Revisoren gør mig samtidig opmærksom på at det er ved at være på tide med at der skal udarbejdes et nyt årsregnskab i vores virksomhed. Så han vil blot sende bolden over til hans kollega som vil tage den videre dialog med mig, som omhandler både at få os overflyttet til PwC samt at få udarbejdet det nye årsregnskab. De skal bruge nogle dokumenter fra banken osv, som vi underskriver, og så er vi egentlig blevet flyttet over til PwC. Dette dokument er blot en helt standard formular som beviser at vi ejer den pågældende bankkonto. Så kommer det næste, nemlig udarbejdelsen af årsregnskabet. Jeg spørger min nye kontaktperson hvad prisen er for at de skal udarbejde årsregnskabet, men det undlader hun at svare på efter gentagende forespørgelser. Det skal siges at vi på dette tidspunkt ikke har accepteret at de skal gå igang med noget som helst, for jeg har både skrevet på mail samt sagt flere gange telefonisk at jeg vil have en pris først. Langt om længe så forhører vores kontaktperson sig ved revisoren (ham som ringede til mig), som siger at for at de kan fastslå en pris, så har de brug for et møde, så de kan få afdækket hvad der skal laves ifm. årsregnskabet. Dette meddeler min kontaktperson mig om - altså at for at finde en pris, så skal der afholdes et møde. Vi aftaler en dato hvor de kan komme forbi til en nærmere snak omkring det hele. Vi er 2 ejere af virksomheden som deltager, og så kommer de 2 revisorer. Vi afholder møde ca. 45 minutter hvorefter at de vil sende os en pris på hvad det koster. Vores kontaktperson skriver til mig efter nogle dage og spørger efter nogle flere detaljer omkring vores forrige regnskabsår, og antyder lidt til, at hun nu vil igang med at udarbejde årsregnskabet. Jeg skriver til hende, om hun ikke ville give os en pris som vi havde aftalt, inden at hun går igang. Der går nogle dage, så kommer der langt om længe en pris. Prisen for det hele kommer op i omkring 35000 eks. moms for udarbejdelsen af årsregnskabet og noget omstrukturering af virksomheden (holdingstruktur). Det syntes vi er alt for meget og skriver derfor tilbage, at det syntes vi er for meget, så det vil vi gerne takke pænt nej til. Vores opfattelse af PwC blev ligesom bekræftet - de er dyre, og vi var egentlig rigtig glade for at vi var så forpasselige i hele denne proces. Men.... Så går der 2-3 måneder hvorefter vi modtager et kontoudtog fra PwC hvor det fremgår at vi har et udestående på 5000 for en manglende betaling. Der står intet om hvad dette dækker over, men kontoudtoget referer blot til en faktura. Bundærligt så har vi aldrig modtaget denne faktura, hverken på mail eller i fysisk form. For så ville vi have reageret på den allerede dengang. Vi ved naturligvis godt hvad det grundlæggende handler om, men vi er naturligvis uenige i betalingskravet, så jeg vender den lige hurtig med en jurist, som fortæller mig at vi blot skal klargøre at vi er uenige i betalingskravet, hvorefter det er deres pligt at følge op på sagen. Juristen fortæller mig ydermere at det skal fremgå tydeligt at mødeafholdelse koster 5000,-, hvilket vi naturligvis også syntes giver god mening. Vi skriver en mail til finance-afdelingen, som står i selv samme mail, at vi skal henvende os til såfremt vi har nogle spørgsmål. Vi får aldrig en tilbagemelding på denne mail. Der går 1 måned, så kommer næste kontoudtog. Jeg ringer ind og siger at vi er uenige i betalingskravet hvorefter de siger at det vil de sørge for bliver meldt videre til vores kontaktperson, som har pligt til at følge op på sagen. Vi hører aldrig noget.... Tror ca. en uge senere, så forsøger jeg selv at ringe direkte til vores kontaktperson, men vedkommende tager ikke telefonen. Jeg lægger en besked om at pågældende skal ringe tilbage. Ringer aldrig tilbage. Så går der en måned mere, så er der rykkergebyr på. Tager igen kontakt både på mail og telefonisk. De forsikrer mig om at NU skal kontaktpersonen nok tage kontakt til os. Vi hører aldrig noget. Dette fortsætter i en måned eller 2 mere, hvorefter vi så får en mail fra inkassobureau. Nu er sagen blevet overdraget til inkassofirma. De er naturligvis helt firkantet i deres formuleringer. 3 muligheder. Betal nu, Betal i rater eller kom i fogedretten og RKI. Vi bliver selvfølgelig oprigtige kede af at blive behandlet på den her måde, for vi syntes det er virkelig unfair, men vi fastholder egentlig at vi ikke ønsker at betale for en ydelse som vi aldrig har fået. Inkassobureauet har skrevet at kravet dækker over mødet der blev afholdt på 45 minutter, som var PwC selv der foreslog at vi skulle afholde for at afdække behov og pris. Med helt lille skrift og meget besværligt at finde på inkassofirmaets hjemmeside finder vi i deres FAQ et link hvor man har mulighed for at lave en indsigelse mod kravet. Dette gør vi og bruger faktisk lang tid på at dokumentere hele forløbet, for vi kan simpelthen ikke se at det er fair vi skal betale 5000 ekskl. moms for et møde?! - et møde de selv foreslog at vi skulle afholde, fordi de på ingen anden mulig måde kunne give os en pris. Nu er der så gået en månedstid mere, for inkassobureauet og deres klient skulle have mulighed for at kigge på vores indsigelse. Vi har nu modtaget et brev om at PwC fastholder kravet, og begrunder at der blev besvaret spørgsmål under mødet. Altså vi er mundlamme. Vi syntes selvfølgelig det er helt henne i hampen. Altså hvis det er sådan man kan drive forretning helt lovligt i Danmark, så skal vi da selv til og sende faktura ud til højre og venstre, og så bare indgive det til inkassobureauet efterfølgende. Vi er egentlig meget ærlige mennesker og betaler altid vores ting til tiden, men om det var 100 kr. denne her sag drejede sig om, så betaler vi ikke til disse mafialignende metoder. Det er en principsag for os. Vi har ingen erfaring med dette, hvad angår fogedret, erhvervsjura, betalingskrav, RKI og alt det der, men vi har trods alt sund fornuftigt banket ind i hovedet, og syntes derfor af principielle grunde at betalingskravet ikke skal indfries. Nogle der har nogle kommentarer til sagen, lidt viden omkring juraen der foreligger i denne sagen, samt hvad egentlig fogedretten går ud på? |
Hej Henning
Jeg kan ikke vurdere hvad der er rigtigt her - som du selv siger er der mange ting i sådan en sag.
Det, jeg ville gøre, hvis jeg stod i samme situation er at sende en mail til både inkassofirmaet og PWC, at I gør indsigelser mod betaling af fakturaen (henvis til fakturaen), med begrundelsen i mangelfulde kommunikation. Derefter vil jeg anmode om et dialog, for at finde ud af om der er grobund for en win/win løsning (altså hvor begge parter vinder). Er sådan en løsning ikke mulig, så vil det være en no-deal-afslutning, og så må retten afgøre sagen. En indsigelse blokerer nemlig for inkasso.
Held og lykke med det hele.
Albert