Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Får inkasso opkrævning for et billede af produkt jeg har solgt på min shop - What to do?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1017
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 03:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos.

Jeg fik en rykker for et billede, fra et tysk firma, for et billede jeg skulle have "stjålet" og lagt ind på min shop.

Jeg tænkte at det var spam eller snyd, og gjorde ikke mere ved det. Har man også læst så tit herinde, at man bare skal.

Så gik der vel en måned, så fik jeg en opkrævning fra et dansk inkasso firma, som var blevet bedt om at indkræve pengene, for det tyske firma.
Så skrev jeg til ham danskeren, hvordan det kunne lade sig gøre, at jeg får sådan en indkrævning for et produkt jeg har solgt på mig shop, i flere år. Et produkt jeg har købt af et andet dansk firma, som købte dem i udlandet..?

Han ville ikke rigtig svare, og jeg bombarderede ham med eksempler på, ca. 8 andre i hele verden, som også sælger netop dette produkt på deres webshops.
Det skal siges at det er et fototapet, med billedet af en skov med en lille sti, og en bænk.

Billedet er åbenbart taget af en fotograf, som nu kræver jeg skal betale for at bruge hans billede.

Men jeg har jo aldrig fået noget at vide om, at det ikke måtte bruges. Jeg har jo købt dette produkt af en dansk importør, som var min leverandør. Også dem jeg har fået billedet af i sin tid.

Fototapetet er godt nok "udgået" så jeg kan ikke få fat i det længere. Men jeg har aldrig fået noget at vide om, at det skulle fjernes fra min side.

Hvad dælen gør jeg nu?

Jeg opdagede lige her til aften, at inkasso firmaet havde sendt en rykker for pengene, så den nu er over 20.000kr. og der er nu kun 2 dage tilbage at betale i...
Og ham Thomas fra Dansk Inkasso Service, svarer ikke på mine mails.


Shit.

HJÆLP???

Venlig hilsen
Michael Haahr

Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 07:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Haahr:
jeg har jo aldrig fået noget at vide om, at det ikke måtte bruges

denne forklaring duer ikke.

Vi kan læse næsten hver dag om disse situationer, men mest fra hel nye folk.

Du er PLUS medlem, med 1000 indlæg, please.

Eneste du kan (KUNNE) gøre er /VAR, at forhandle dig til en bedre pris.

Jeg tror, det er for sent nu, sorry.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke helt, at jeg forstod den egentlige problemstilling; Har du ret til at bruge billedet eller har du ikke ret til det?

Det er i øvrigt ikke lovlig brug af et billede, blot fordi man kan finde 8 andre som bruger billedet (såvel lovligt som ulovligt). At man "bombarderer" inkassofirmaet hermed er godt nok også en sjov form for dialog.

Tilmeldt 4. Jul 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Michael,

Jeg mener ikke sagen er så klar. Som jeg ser det:

1) Du har modtaget reklamemateriale (et billede) fra din danske leverandør. Har du nogen dokumentation vedr dette?

2) Du får en henvendelse fra et tysk firma een gang. Var der en klar regning i dette brev?

3) Du kontaktes af dansk inkassofirma, som ikke svare, men bare kommer flere og flere omkostninger på sagen.

Som jeg ser det har du handlet i god tro. Hvis du var privatperson mener jeg (men jeg er ikke jurist) at du ville vinde sagen i retten.

Mit råd til dig er at kontakte en advokat, evt. retshjælp.

Hvis dit firma er forsikret har du måske retshjælp gennem dem. I alle tilfælde kan det være forsikringsselskabets advokat afdeling kan give dig et råd.

Ellers så ring til forbrugerstyrelsen. Eftersom du ikke er forbruger vil de måske ikke hjælpe, men det er et forsøg værd.

Med venlig hilsen,

Rune Jacobsen

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Haahr:
Jeg fik en rykker for et billede, fra et tysk firma, for et billede jeg skulle have "stjålet" og lagt ind på min shop.

Denne rykker må henvise til en faktura?

Har du modtaget denne.

HUSK: Det er afsender, der skal løfte bevisbyrden for, at du har modtaget posten!. Det er ikke dig som modtager.

Er § 10 overholdt?

Michael Haahr:
Så gik der vel en måned, så fik jeg en opkrævning fra et dansk inkasso firma, som var blevet bedt om at indkræve pengene, for det tyske firma.

Flere af denne type inkassofirmaer kalder Carl Henrik Rørbeck for svigagtige. Der kan ikke klages over dem til Advokatnævnet, da de ikke har advokater ansat. "Kun" jurister.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Haahr:

eg fik en rykker for et billede, fra et tysk firma, for et billede jeg skulle have "stjålet" og lagt ind på min shop.

Jeg tænkte at det var spam eller snyd, og gjorde ikke mere ved det. Har man også læst så tit herinde, at man bare skal.

 

Du har nok fået de råd fra de samme personer der nu gerne vil hjælpe - men ikke som sådan har større juridisk indsigt eller indsigt i sagen. Du kan f.eks glemme at om forbrugerombudsmandshjælp i en sag hvor du som forretning kommercielt får sagsanlæg om rettighed. Du er ikke forbruger men proff forretning der bruger det billede.

Start helt forfra. Måtte du bruge det billede? At du har fået det af en leverandør betyder ikke du må bruge det MEN - KAN betyde,  hvis du kan bevise det, at du kan tørre den af på leverandøren, hvis denne som del af dit køb hos ham, har solgt dig billedet med - og det tydeligt fremgår

Du vil finde ex masser af billeder af iphones som tilhører apple - taget fra deres pressemateriale og andet - som bruges ulovligt og som folk ender med dyre penge for. Hvis nogen betaler en fotograf en pose penge for at tage billeder af f.eks. maling - så vil de naturligvis ikke have, at andre der sælger maling, bruger billederne som de har betalt for. Det er ikke meget forskelligt fra, at hvis du køber og betaler en bil, så vil du ikke gerne se dine konkurrenter køre rundt i den uden tilladelse.

For at du kommercielt må bruge et billede du ikke selv har taget, så skal DU sikre dig, at du har retten til det fra den fotograf der har taget det, eller dem der måtte have købt rettigheden.

Det var en klar fejl, at du ikke reagerede på første henvendelser - passivitet vil generelt skade dig og har nu eskaleret sagen voldsomt. Det er ikke sikkert det ender så galt i retten, men det er formentlig langt billigere for dig, at

1

Udrede OM du faktisk har brugt et billede ulovligt - Her må du nok starte med den leverandør og se om du kan bevise, at du i god tro har KØBT billedet sammen med dine handler. Det er sagsøger nok kold overfor, men det kan hjælpe dig til evt at køre den videre på leverandøren

2

Du vil givet opdage, at du IKKE har købt den rettighed, og så er det dig som i første omgang står med aben mod dem der nu sagsøger dig, og her vil det sikkert være billigere, at forhandle en lavere pris - end at skulle i retten mod inkassofirmaet. Start forhandlingen i så fald med den der oprindeligt henvendte sig (rettighedhaveren) og CC til inkassofirmaet som du også kan informere om, at du er uforstående overfor situationen, men omg har startet dialog med xxx (rettighedshaver)

3

Hvis du vil til at nægte betaling og lade sagen køre i retten, så se i øjnene, at du skal bruge en advokat til at repræsentere dig, for ellers vil du som selvmøder i retten hurtigt mærke hvorfor, en del kalder det for selvmordere. Regn med at der kommer en del penge oven i til det, men kan denne vise at du ikke har fået korrekt faktura og inkassoprocedure er gal, så kan det måske koges ned til en forhandling med rettighedshaver.

----------------------------------

Lader du stå til og fastholder, at du har set billedet brugt af mange osv - så ender du med 99% sikkerhed i retten og tingene kan blive endnu dyrere (men også billigere hvis du kan køre sagen godt har har noget kød på som seriøst modargument)

De her rettighedssager falder oftest skidt ud for dem der har brugt et billede uden KLART at kunne dokumentere, at de har fået overdraget den fulde ret til kommerciel udnyttelse. Prisen vil kunne variere, men ofte vil man se en oprindelig pris på 3-5.000 kr og, at derefter stop med at bruge billedet, kunne have lukket sagen. Nu er der så et inkasso firma inde over - og det gør det sværere og dyrere

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

John har sådan set skrevet det i sit svar - men bare for at skære det ud i pap til skræk og advarsel for andre.. man må aldrig - som i aldrig - tjene penge på et billede som en anden har taget - uden at man har fået lov af den der har taget det.

Undtagelse kan være at du har billedet fra en anden, som kan have købt brugsretten til billedet af fotografen. Men vær også her meget opmærksom på hvilken ret man har købt - må den fx. gives overdrages til 3. person - og til et helt andet formål.

Undtagelse kan også være at du finder billeder på nettet - hos en udbyder, hvor fotografer har lagt deres billeder op til "fri afbenyttelse".  Men tjek hvad "fri afbenyttelse " reelt betyder. Måske dækker det brug på hjemmesider , i undervisningsmaterialer, m.m. - men det er ikke sikkert det dækker brug af billedet på en t-shirt som du efterfølgende sælger og tjener penge på.

Sidste undtagelse er at  70 år efter fotografens død ( så vidt jeg husker) må billeder normalt benyttes frit.
Men tjek også lige det selv, hvis det er noget man vil tjene penge på.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)